کد مطلب: 

10011

لزوم بازنگری در افزایش چند برابری تعرفه‎های مکالمات بین الملل

لزوم بازنگری در افزایش چند برابری تعرفه‎های مکالمات بین الملل

در بهمن ماه سال گذشته و در واپسین ماه‎های کاری دولت دهم، بنا به درخواست شرکت ارتباطات زیرساخت و با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، جدول جدیدی از تعرفه‎های مکالمات بین الملل جهت اعمال به اپراتورهای کشور ابلاغ شد که اگرچه در مواردی با کاهش قیمت مواجه بود ولی تعرفه‎ی مکالمه با اکثر کشورهای جهان، افزایشی چندین برابری داشت.

 

به گزارش خبرنگار سیتنا (citna.ir)، در اواخر سال گذشته، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای دومین بار در یک سال، بنا به درخواست شرکت ارتباطات زیرساخت، نرخ مکالمات بین الملل را بر اساس سطح بندی کشورهایی که بیشترین تماس را با ایران داشتند تصویب و جهت اعمال از بهمن ماه 91 به اپراتورها ابلاغ کرد.

 

پیش از ابلاغ این مصوبه، از تمامی مشترکان به ازای هر دقیقه ترافیک بین الملل بجز مقصد کشورهای ویتنام، کوبا، افغانستان و چندین کشور دیگر مبلغ 157 تومان دریافت می‎شد، اما در مصوبه‎ی جدید به بهانه‎ی تعدیل سطح بندی کشورهای مختلف و البته با ادعای افزایش نرخ مکالمات اپراتورهای خارجی، نرخ مکالمه با اکثر کشورها افزایش یافت.

 

بر اساس این مصوبه، تعرفه‎ی‎ یک دقیقه مکالمه‎ی بین الملل صادره از ایران به مقصد سایر کشورها در 16 سطح و از دقیقه‎ای 70 تومان تا 10 هزار تومان سطح بندی شد.

 

اگرچه بر اساس مصوبه‎ی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مکالمه با تلفن همراه  کشورهایی همچون آمریکا و کانادا 70 تومان، هاوایی، هنگ کنگ و سنگاپور 100 تومان، هند، مالزی و تایلند 150 تومان و مکالمه با تلفن ثابت کشورهایی همچون کانادا، آمریکا، فرانسه، آلمان، مجارستان، هند، روسیه، مالزی، تایلند، ژاپن و ویتنام  و چندین کشور دیگر از 70 تا 150 تومان سطح بندی شد ولی نرخ مکالمه با بسیاری کشورهای دیگر افزایشی چندین برابری داشت.

 

در همین راستا نرخ مکالمه با شبکه‎ی تلفن همراه برخی کشورهای همجوار ایران همچون امارات، ترکیه و قطر 900 تومان، ارمنستان، اتریش و عمان 1000 تومان، الجزایر، آذربایجان، مراکش و تونس 2000 تومان، همچنین نرخ مکالمه با تلفن ثابت کشورهایی همچون افغانستان، عراق  و آذربایجان 900 تومان، چاد، میانمار، سنگال و سودان جنوبی 1500 تومان، آفریقای جنوبی، کوبا و کره شمالی 4000 تومان شد. البته در ته جدول این سطح بندی هم کشورهایی با نرخ های مکالمه‎ی دقیقه‎ای 6000 و 10000 هزار تومان هم دیده می‎شوند.

 

جالب آنکه، سهم اپراتورهای کشورمان از تعرفه‎ی دریافتی از مشترکان برای ترافیک خروجی از ایران تنها 10 درصد است، که البته مالیات بر درآمد و سهم سازمان تنظیم هم از آن کم می‎شود و 90 درصد باقیمانده به حساب شرکت ارتباطات زیرساخت واریز می‎شود.

 

اگرچه شرکت ارتباطات زیرساخت نیز از 90 درصد دریافتی از تعرفه‎ی مکالمات بین الملل بخشی را به حساب اپراتورهای خارج کشور واریز می‎کند ولی باز هم این سطح افزایش تعرفه‎ی مکالمات بین الملل نیاز به بازنگری دارد تا حد امکان از بار مالی تحمیلی به مشترکان کاسته شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-10-13 21:46

افزودن دیدگاه جدید