کد مطلب: 

238838

اولین دریافت کنندگان گواهی نامه اروپایی ESCO در حوزه «مدیریت روابط عمومی» مشخص شدند

با بررسی سوابق تحصیلی و اجرایی دهها متقاضی توسط هیات داوران و ارزیابان معتمد دانشگاه MGU فرانسه در چارچوب معیارهای طبقه بندی اروپایی دانش، مهارت و شایستگی شغلی ESCO ، اولین گروه از شایستگان دریافت این نشان و گواهی نامه معتبر اروپایی در ایران در شغل «مدیر روابط عمومی» مشخص شدند.
اولین دریافت کنندگان گواهی نامه اروپایی ESCO در حوزه «مدیریت روابط عمومی» مشخص شدند

به گزارش موسسه «نشان آور دانش و مهارت آینده»، هیات داوران و اعضای دپارتمان ارتباطات و روابط عمومی شامل آقایان دکتر داود زارعیان، دکتر حمید شکری خانقاه، دکتر حمیدرضا کمالی، دکتر حمید ضیایی پرور، جواد قاسمی و حسین پُرسان فومنی در جلسه ششم آذرماه 98 خود به اتفاق آرا نامزدهای حایز رتبه های 9 گانه طلایی، نقره ای و برنزی در حوزه روابط عمومی ایران را از میان داوطلبانی که رزومه و مستندات دانشی – مهارتی خود را ارائه کرده بودند، مشخص کردند.

یادآور می شود؛ سوابق علمی و اجرایی اعضای هیات ژوری (ارزیابی و داوری) قبلاً توسط دانشگاه MGU پاریس در سطح ممتاز ارزیابی شده و احکام قبلا صادر گردید. همچنین معیارهای ارزیابی و سطح بندی درجه مهارت حرفه ای افراد داوطلب بر اساس معیارهای نسخه بومی مورد تایید آن دانشگاه صورت گرفته است.

بر اساس نتایج حاصله از ارزیابی و مکاتبه موسسه نشان آور به دانشگاه MGU پاریس بزودی مدارک جداگانه معتبر برای هر یک از حائزین امتیاز کافی صادر و طی مراسمی به مشارالیهم اهدا خواهد شد.

نظام طبقه بندی شغلی ESCO  با پانزده برنامه زیرمجموعه خود، یک طرح جامع ساماندهی نیروی کار در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا است که قریب دو دهه در سراسر این قاره اجرایی شده و تاکنون بیش از یکصدوسی میلیون نیروی کار از ملیت های مختلف را در مشاغل گوناگون تحت پوشش قرار داده است.

در اولین فراخوان مهارت سنجی ESCO برای سه شغل اصلی در حوزه «روابط عمومی» در ایران، 110 نفر متقاضی دریافت این رتبه بندی شده بودند که پس از دریافت مدارک و ارزیابی سوابق، هیات داوران 39  نفر را شایسته دریافت این گواهینامه منطبق با استانداردهای شغلی اروپایی تشخیص داد در این برنامه، 63 خبرگی (دانشی و مهارتی) در کنار شایستگی¬های حرفه¬ای به صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از طی مراحل ارزیابی واجدین شرایط دریافت گواهی نامه ESCO  "مدیر روابط عمومی" یا "مدیر رویداد"  در یکی از سطوح 9 گانه مشخص شدند.

مشاغل مرتبط با روابط عمومی، اولین گروه داوطلب رتبه بندی اسکو در میان مشاغل مختلف در ایران به شمار می روند.

کمیسیون اروپا (European commission)؛ در راستای ساماندهی بازار عرضه و تقاضای نیروی کار، افزایش سرمایه اجتماعی، کارآمدی فرآیند استخدام نیرو همچنین ارتقای بهره وری بنگاه ها، در چشم انداز ۲۰۲۰ خود، برنامه ای را با نام «طبقه بندی اروپایی مهارت ها، صلاحیت ها، مشاغل و مدارک» برای اجرا در ۲۸ کشور عضو این اتحادیه، در دستور کار قرار داد که از سطح بندی نظام های آموزش رسمی و غیررسمی تا صدور مدرک معتبری چون Europass-CV «گذرنامه اروپایی توانمندی شغلی» را دربر می گیرد و مهم ترین رکن آن، تعیین سطح خُبرگی (دانش، مهارت و شایستگی) نیروی کار ،  بر اساس دو معیار کلیدی است:
الف) سنجش یادگیری رسمی و کلاسیک
ب) سنجش یادگیری غیررسمی و تجربی
این برنامه تاکنون با بررسی فرآیندهای شغلی قریب 3 هزار حرفه، حدود 13 هزار و 500 عنوان خُبرگی (دانش یا مهارت) را شناسایی و بازتعریف نموده است. همچنین با اعتبارسنجی دهها هزار مرکز آموزشی در سراسر اروپا، تنها 9500 مرکز را پس از سطح بندی، برای دانش افزایی یا مهارت آموزی، واجد صلاحیت کافی تشخیص داده است.

در مرحله نخست؛ نظام داوری مهارت سنجی و سطح بندی ESCO بر «اعتبارسنجی مدارک» و «راستی آزمایی» استوار است . برنامه جامع ESCO به عنوان یک برنامه پایه، از حدود 15 طرح و ساختار دیگر نظیر: EURES (پورتال شغل فرا مرزی اروپا) که همگی متکی بر مهارت های حرفه ای استاندارد هستند، حمایت می کند و تلاش دارد، ضمن هماهنگ سازی نظام های آموزشی و هم سطح سازی مدارک مهارتی، شرایط جذب نیروی کار متخصص در بازار اروپا را تعیین و فرآیند اشتغال را تسهیل کند.

یکی از اصلی ترین کارکردهای ESCO، برقراری تعاملات معنایی در ارتباطات بین المللی است. به نحوی که همه افراد، بدون بهره مندی از زبان و فرهنگ مشترک یا نظام های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مشابه، واژه های دارای بار مفهومی واحدی را در حوزه شغل، مهارت، یادگیری و صلاحیت فردی مورد استفاده قرار دهند. از مهم ترین نتایج این تعامل معنایی، سرعت و دقت به هنگام جستجوی فرصت شغلی مناسب یا فراخوان نیروی کار ماهر در سامانه های کاریابی است.

همچنین به این سوال پاسخ می دهد که
• برای ایفای نقش مناسب در یک حرفه خاص، چه آموزش ها، مهارت ها و تجاربی مورد نیاز است؟
• چگونه می توان از وجود این شاخص ها در یک فرد، اطمینان حاصل نمود؟
• کدام مدارک برای اثبات بهره مندی از یک خُبرگی، از اعتبار کافی بهره مند است؟
• فراوانی نیروی ماهر در هر سطح از مهارت به چه میزان است؟
• نیروهای ماهر چگونه از بهترین فرصت های شغلی موجود، مطلع گردند؟ و...

ESCO چشم انداز و تصویری واضح و کامل از بازار کار و آموزش ارائه می کند و چون اجرای آن، به گونه ای شفاف انجام خواهد شد و اطلاعات در دسترس همگان است، ذی نفعان و علاقه مندان می توانند با مقاصد انتفاعی یا غیرانتفاعی در آن مشارکت کنند. بومی سازی ESCO، اطلاعات مفید بسیاری در مورد وضعیت قبل و بعد از فرآیند یادگیری، در اختیار موسسات آموزشی قرار می دهد تا شیوه نامه ها و سرفصل های خود را بهینه سازی و بروزرسانی کنند و سطح خود را از حداقل های ملی به بالاترین استاندارد بین المللی ارتقا دهند. ESCO سعی دارد حداکثر سازگاری را با بازار محلی و نظامات ملی داشته باشد. هدف نهایی این برنامه افزایش سطح بهره  وری بنگاه  ها است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت موسسه نشان آور به نشانی https://neshanavar.com و برای کسب اطلاعات دقیق تر در باره ESCO به سایت رسمی اسکو در پرتال کمیسیون اروپایی به نشانی https://ec.europa.eu/esco/portal/home مراجعه فرمایید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در باره مجری طرح اسکو می توانید به وب سایت دانشگاه MGU  فرانسه به نشانی http://mguniversity.eu مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.4 (32 رای)
سیتنا 1
2019-12-16 17:16

افزودن دیدگاه جدید