کد مطلب: 

14106

آشنایی با نکات کلیدی در رزومه‌نویسی

رشد نــــرخ بیکاری باعث شده است، درعرصه بازارکار رقابتی فشرده بین کارجویان برای به دست آوردن یک فرصت شغلی وجود داشته باشد و یافتن شغلی مناسب برای بسیاری از کارجویان به رویا تبدیل شده است. رقابت میان کارجویان از همان گام آغازینی که یک کارفرما برای فرصت‌های شغلی مورد نیاز خود فراخوان یا آگهی منتشرمی کند آغاز می‌شود.

 

کارفرما معمولاً وقتی آگهی استخدام منتشرمی کند که امکان پرکردن فرصت شغلی موجود را از نیروی انسانی موجود یا آشنا ندارد و کارجو اولین گام را با نوشتن رزومه آغاز می‌کند تا خود را برای پذیرش فرصت شغلی موجود آماده نشان دهد. رزومه خلاصه‌ای از مشخصات فردی، سوابق تحصیلی، شغلی و مهارت‌های است که دریک یا دو صفحه نوشته می‌شود و کارفرما بر مبنای آن کارجو را برای مراحل بعدی استخدام انتخاب می‌کند.

 

اکنون پرسش این است که چگونه می‌توان از کیفیت بالا و موثر بودن یک رزومه اطمینان یافت؟ در سال‌های اخیر کتاب‌های محدودی در مورد رزومه نویسی در ایران نشر یافته و در سایت‌های اینترنتی و نشریات تخصصی ازجمله بازارکار به این مورد پرداخته شده است اما هنوز کارجویان ایرانی با مقوله رزومه نویسی بیگانه‌اند.

 

رزومه نویسی در ایران چندان جدی گرفته نشده است حال آنکه نوشتن رزومه و مشاوره دادن در مورد نوشتن آن در کشورهای پیشرفته به یک حرفه تبدیل شده است و در کشورهای صنعتی بزرگ حتی مؤسسات و مراکزی به‌منظور ارائه خدمات در این رابطه تاسیس شده است و سایت‌های اینترنتی متعددی وجود دارند که به افراد در نوشـــتن یک رزومه خوب و موثر کمک می‌کنند. مطلب پیش روتلاش دارد نکات ارزنده و راهکارهایی را برای نوشتن رزومه موثر ارائه شده است که امیدواریم بتواند برای خوانندگانمان راهگشا باشد.

 

■1- چرا رزومه نوشته می‌شود؟

برخی به گونه ای رزومه می‌نویسند که گویی رزومه اولین و آخرین مرحله یافتن شغل است درحالی‌که چنین نیست و ارسال تقاضانامه و رزومه تنها مرحله مقدماتی است که باید منجر به مراحلی چون مصاحبه شغلی و گزینش نهایی کارفرما گردد. نوشتن رزومه با چنین دیدگاهی منجر به نوشتن متنی طولانی و خسته کننده می‌نویسند، متنی که خواننده را خسته می‌کند و از کارجو تصویرفردی افسرده به ارائه می‌دهد. در چنین حالتی، کارفرما میل و رغبتی به خواندن رزومه نخواهد داشت و کارجو نیز به مقصود خود که رسیدن به مرحله مصاحبه و دستیابی به یک فرصت شغلی است دست نمی‌یابد.

 

■ 2- هدفمندی رزومه

بیان اهداف حرفه ای از جانب شما به کارفرما کمک می‌کند تا اهداف مورد نظر شما و نحوه دستیابی به آن‌ها را بهتر بشناسید. نیازی به اختصاص بخشی خاص به اهداف نیست اما کل رزومه باید آن را منعکس نماید. در خصوص بیان یا عدم بیان اهداف شغلی در رزومه در بین مدیران منابع انسانی اختلاف نظر وجود دارد لذا تصمیم گیری در این مورد برعهده شماست. چنانچه تصمیم به بیان آن‌ها دارید از موارد کلی و عمومی استفاده نکنید.

 

■ 3- نیازهای کارفرما و توانایی‌های لازم در شغل مورد نظر را بشناسید

نقطه شروع برای نوشتن یک رزومه بـــه ویژه بـــرای یـک کارفرمای خاص آن است که وضعیت محیط کاری و نوع فعالیت او را بشناسید و بدانید کارکردن در محیطی که نیرو برای آن تقاضا شده به چه مهارت‌هایی نیاز دارد. پرسش از افرادی که با محیط کاری کارفرما آشنایی دارند، مراجعه به آرشیو رسانه‌ها و در موقعیت فعلی سایت اینترنتی مربوط به آن کارفرما می تواند به شما کمک کند بعد از آن در نوشتن رزومه اطلاعاتی را که به دست آورده‌اید در نظر داشته باشید و مشخص کنید که شما و مهارت‌هایتان چگونه می‌تواند پاسخگوی نیاز های موجود باشد.

 

■4- از عناوین موثر استفاده نمایید

چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید، کارفرمایان معمولاً همان 5 ثانیه اول روی رزومه شما قضاوت می‌کنند. در همین زمان مهم‌ترین بخش‌ها، که همان عناوین خواهند بود و شما آن‌ها را در رزومه‌تان فهرست کرده‌اید مورد توجه قرارمی گیرند، بنابراین از به کار بردن عناوین مناسب اطمینان حاصل نمایید. دقت نمایید این عناوین تا حد امکان تفضیلی بوده و در کارفرما ذهنیت خوبی از ماهیت تجربه های شغلی گذشته شما ایجاد نماید.

 

■ 5- از نکات کلیدی استفاده نمایید

هیچ کارفرمایی زمان و حوصله آن را ندارد که یک متن طولانی را بخواند. مطمئن شوید که از جملات کوتاه و نکات کلیدی برای بیان تجربه‌ها، سوابق تحصیلی و اهداف حرفه‌ای خود بهره گرفته‌اید.

 

■ 6- ابتدا اطلاعات مهم را ذکر کنید

این موضوع هم در کل رزومه وهم برای هر کدام از بخش‌ها صادق است. اغلب اوقات تجربه کاری قبلی مهم‌ترین بخش رزومه‌تان خواهد بود، پس آن را در ابتدا بیاورید. زمانی که تجربه‌ها یا مهارت‌های خود را فهرست می‌کنید ابتدا مهم‌ترین آن‌ها را ذکر کنید.

 

■ 7-مزایای مهــــــارت‌های خـــــود را شرح دهید

صرف بیان یک مهــــــــارت برای کارفرما کافی نیست. اگر بتوانید مهــــــــارت خود را به شغلی که کارفرما برای آن اعلام نیاز داده است ارتباط دهیــــــــد و آن را ملموس بیان کنید شانس خـــــود را برای دستیابی به شغل افزایش داده‌اید.

 

■ 8- نقاط قوت و قابلیــــــــــــت‌های خود را بشناسید:

بجای اینکه فهرست طولانی و خسته کننده ای از قابلیت‌های خود نظیر انضباط؛ خلاقیت و قدرت حل مسئله ارائه، بهتراست تلاش نمایید رزومه را به نحوی بنویسید که اینگونه موارد در زندگی واقعی و تجربیات کـــاری‌تان متجلی شود.

 

■9- از بیان نکات منفی خودداری کنید

از ذکر اطلاعاتی که در نظر کارفرما منفی تلقی می گردند خودداری کنید. این امر هم برای رزومه و هم برای مصاحبه صادق ست. برای مثال لازم نیست درباره آنچه در محل کار قبلی از آن متنفر بودید، سخن به میان بیاورید یا اگر درمحل کارقبلی خود با همکاران یا مدیریت چالشی داشته اید که منجر به خروج شما ازآنجا ویافتن شغل جدید شده نباید دراین مورد اطلاعاتی به کارفرمای جدید بدهید.
 

ترجمه و تلخیص: الناز طالب زاده

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-04-17 12:13

افزودن دیدگاه جدید