کد مطلب: 

14104

نکاتی در مورد نحوه نامه‌نگاری در مکاتبات درخواست شغل

اغلب کارجویان برای یافتن شغل نیاز به ارسال رزومه برای کارفرمایان دارند،اما آیا باید رزومه را بدون هیچ توضیحی ارسال نمود یا اینکه باید همراه روزمه متن دیگری هم ارسال شود ؟ پاسخ این پرسش چنین است : کارفرما باید بداند درچه رابطه ای شما با او مکاتبه می‌کنید ، یک کارفرما ممکن است طی روز نامه‌های متعددی دریافت کند و همچنین ممکن است آگهی‌های مختلف یا مشاغل مختلفی را اعلام کرده باشد بنابراین وقتی شما ازاودرخواست شغل می‌نمایید باید به طور واضح و مشخص علت ارسال درخواست خود را ذکرنمایید. نامه درخواست شغل، تقاضا نامه شغل،  «نامه پوششی»  یا هر عنوانی که به این درخواست می‌دهید مکاتبه ای ضروری با کارفرماست که همراه با رزومه یا خلاصه مشخصات وسوابق ارسال می‌شود و معمولاً شامل قسمت‌ های ذیل است :

■ بخش‌های نامه درخواست شغل

الف – عنوان نامه که در صورت آشنایی با او شامل نام فرد و یا عنوان اداری می‌گردد و در صورت ندانستن نام فرد یا عدم آشنایی تنها به عنوان اداری اکتفا می‌گردد.

ب – در پارگراف اول که علت نوشتن نامه دقیقاً مشخص می‌شود به طور مثال اگر ارسال رزومـــــه به دنبال درج آگهی بوده تاریخ و عنوان آگهی و شغلی که برای آن درخواست داده می‌شود باید در این بخش مورد اشاره قرار گیـــرد و در صورتی که به دنبال مذاکره یا معرفی خاصی نویسنده به کارفرما معرفی شده باشد باید به این مطلب در پاراگراف اشاره شود.

ج –پاراگراف دوم که معرفی خودتان به طور خیلی مختصر، اشاره به رزومه ارسالی و درخواست شغـــل مورد نظراست.

د- پاراگراف سوم که درخواست زمانی برای دیدار و گفت‌وگوی رودررو است.

و- در پایان نیز نام و نام خانوادگی و امضای نویسنده درج می‌شود.

 

در نوشتن درخواست شغل یا نامه پوشش موارد ذیل را رعایت کنید:

1- از املای صحیح نام مدیر در عنوان نامــــــه مورد نـــظر مطمئن شوید.

2- بهترین تجربه‌ها و تحصیلات خود را که با جایگاه مورد نظر مرتبط باشد درپاراگرف دوم بیان نمایید.

3- نمونه های خاص و البته قابل توجهی از دستاوردها و قابلیت‌های خود بیان کنید، در این رابطه می‌توانید به صورت مختصر و مفید شرایـــــــط و نحوه عملکرد خود برای بهبود و ارتقاء شرایط را نیز شرح دهید دقت نمایید از توضیح طولانی اجتناب کنید.

4- از لحن و گفتار حرفه‌ای و مثبت استفاده نمایید. بکار بردن لحن منفی و نامناسب موجب می‌گردد تقاضانامه و رزومه کاری مستقیم دور انداخته شوند. خوش بین باشید، اما اغراق و زیاده‌روی نکنید.

5- واضح و روان بنویسید، استفاده از جملات پیچیده کمکی به شما نخواهند کرد و در نهایـــــت به مصاحبه دعوت نخواهید شد. انتخاب کلمات مناسب مهم است .اگر توانایی و استعداد خوبی در نوشتن ندارید بهتر است از فرد دیگری برای این کار کمک بگیرید.

5- نامه باید مختصر و کوتاه باشد و کارفرمـــــا را به خواندن روزمه است ترغیب نماید تا کارفرما باید درک کند که چگونه مهارت‌ها و تجربه های شما در جهت رفع نیازهای کارفرما موثر واقع گردد.

6- بارها شنیده‌اید اما باز هم تکرار می‌کنم. هرگز تقاضانامه ای که غلط املایی یا اشکال نگارشی و دستوری داشته باشد را ارسال نکنید.

چه نکاتی را نباید انجام داد:

1- تعریف و تمجید بیجا و بی مورد در مورد شرکت استخدام کننده ممنوع! هدف از نوشتن و ارسال تقاضانامه و رزومه بیان و شرح مهارت‌هایی است که می‌تواند برای شرکت مفید باشد لذا باید خود را معرفی نمایید نه آنکه برای مدیری که خود صاحب و باخبر از شرکت است همان شرکت را شرح دهید.

2- استفاده از نوشتن متن و کلمات مبهم، خودداری کنید.

3- اغراق و زیاده‌روی در شرح و بیان مطالب اصلاً پسندیده نیست. همانطور که پیش از این نیز بدان اشاره شد اغراق می‌تواند نوعی توهین به طرف مقابل تلقی گردد.

4- مدیران استخدام کننده باید دلیل کافی برای خواندن رزومه شما داشته باشند، در واقع نباید این‌گونه جلوه نماید که آنان با خواندن تقاضانامه وقت خود را هدر می‌دهند. زمینه مناسبی فراهم آورید تا مشتاق خواندن رزومه‌تان شوند: لحن و طرز بیان مؤدبانه، قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد شما را بشناسند، و از همه مهم‌تر در انتخاب کلمه، دستور زبان، نقطه گذاری، و املای کلمات دقت لازم را به خرج دهید. در یک تقاضانامه هیچ گاه نباید از لحن و گفتار همراه با شوخی استفاده نمایید.

5- نامه درخواست شغل همچون رزومه باید در کاغذ مناسب با ابعاد مناسب نوشته شود و حتی‌المقدور از تایپ برای تهیه آن استفاده شود .

6- کاغذهای فانتزی نظیرکاغذ ابروبـــــــاد را مورد استفاده قرارندهید.

7- ازکاربرد قلم‌های رنگی و به خصوص رنگ‌های زننده خوددداری کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-04-17 12:11

افزودن دیدگاه جدید