کد مطلب: 

250573

امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها مجازی است

معاون آموزشی وزیر علوم، گفت: به احتمال بسیار زیاد امتحانات پایان ترم همانند ترم گذشته غیر حضوری خواهد بود، اما با این تفاوت که این ترم، برنامه‌هایی در دانشگاه‌ها تدوین شده که ارزیابی از همان هفته‌های اول انجام شود.
امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها مجازی است

به گزارش سیتنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه چاپ اول، اظهار کرد: زیر ساخت‌های آموزش الکترونیکی در کشور نسبت به ترم پیش بهتر شده و اساتید آموزش‌های لازم را دیده‌اند و توانمندسازی در بسیاری از دانشگاه‌ها انجام شده است، اما متاسفانه در ارائه آموزش های مجازی به دانشجویان در شرایط شیوع کرونا شکاف زیادی بین دانشگاه‌های خوب و دانشگاه‌ها و موسسات ضعیف‌تر داریم.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: رتبه بندی یا ارزیابی دانشگاه‌ها از نظر ارائه آموزش‌های مجازی در حال انجام است که بر اساس نتایج این ارزیابی‌ها مجوز‌هایی را برای ارائه دوره‌های آموزشی خواهیم داد. با توجه به شرایط موجود چاره‌ای جز این نداریم که هم اکنون آموزش الکترونیکی را با تمام توان پیگیری کنیم، در دوره پسا کرونا آموزش ترکیبی را به کار خواهیم برد.
دوره آموزش سنتی به پایان رسیده است

او در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش ترکیبی را برای بعد از ایام کرونا خواهیم داشت، ادامه داد: حتی اگر کرونا و بحران‌های دیگری نداشته باشیم به نظر می‌رسد که دوره آموزش سنتی و صد در صد چهره به چهره به پایان رسیده و باید رویکرد‌های نوین آموزشی را پیگیری کنیم که ترکیبی از دو آموزش مجازی و حضوری است.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: آموزش حضوری و چهره به چهره ویژگی‌هایی دارد که نمی‌تواند جایگزین آموزش مجازی شود و آموزش مجازی نیز ویژگی‌هایی دارد که نمی‌تواند جایگزین آموزش سنتی شود، بهترین حالت ترکیب این دو است.

سطح بندی دانشگاه ها از لحاظ کیفیت ارائه آموزش‌های مجازی

خاکی صدیق درباره مشکلات برخی دانشگاه‌ها در ارائه آموزش مجازی بیان کرد: نظارت وزارت علوم بر دانشگاه‌ها و موسسات به صورت رتبه بندی دانشگاه‌ها است که مقرر است انجام شود. دانشجویان پرسشنامه‌هایی را درباره وضعیت آموزش الکترونیکی ترم گذشته تکمیل کردند که نتایج آن صرفا خوب یا بد نبود و مورد انتظار ما بود، زیرا این نوع آموزش‌ها برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده بود. این ترم انتظار داریم که کیفیت بالا‌تر برود. دو یا سه هفته دیگر که به اواسط ترم برسیم ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها را انجام خواهیم داد و براساس آن رتبه بندی و سطح بندی در ارائه آموزش‌های الکترونیکی انجام خواهد گرفت.

او ادامه داد: در دانشگاه‌های سطح یک ما آموزش مجازی با سطح خوبی به نسبت ترم قبل ارائه می‌شود، ولی باز هم برخی موسسات کوچک در ارائه آموزش مجازی مشکل دارند که باید فکری برای آن‌ها کرد.

تب مدرک‌گرایی را خودمان بالا بردیم

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه بیان کرد: این امر درست است که به جای اینکه سال‌ها تب مدرک‌گرایی را بالا ببریم باید به سمت مهارت محوری برویم. بسیاری از سرفصل‌های دروس در دانشگاه‌ها در چند سال گذشته به سمت مهارت محوری حرکت کرده‌اند، اما با توجه به اینکه آموزش در کشور ما خیلی سنتی، قدیمی و ریشه دار است در این امر مشکلاتی داریم.
وزن امتحانات پایان ترم کم می‌شود

خاکی صدیق درباره نحوه برگزاری آزمون‌های پایان ترم دانشگاه‌ها گفت: به احتمال بسیار زیاد امتحانات همانند ترم گذشته غیر حضوری خواهد بود، اما با این تفاوت که این ترم، برنامه‌هایی در دانشگاه‌ها تدوین شده که ارزیابی از همان هفته‌های اول انجام شود. وضعیت این ترم به این صورت نیست که سرنوشت درس را امتحان پایان ترم تعیین کند و تعیین نمره به صورت تدریجی خواهد بود. امتحان میان ترم، پروژه‌ها و ارزیابی‌هایی از دانشجو صورت می‌گیرد که وزن امتحان پایان ترم کم شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.5 (11 رای)
سیتنا 3
2020-10-31 11:43

افزودن دیدگاه جدید