کد مطلب: 

246851

تحلیل سلامت روانی افراد، با استفاده از برنامه‌ی PROSIT

دانشمندان اپلیکیشنی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند سلامت روانی و عادت‌های استفاده کاربر از گوشی را تحلیل کند.
تحلیل سلامت روانی افراد، با استفاده از برنامه‌ی PROSIT

به گزارش سیتنا، همه ما می‌توانیم هر چند وقت یک بار وضعیت سلامت روانی خود را بررسی کنیم. محققان دانشگاه Dalhousie کانادا امیدوار هستند که به زودی گوشی‌های هوشمند قادر باشند چنین کاری را انجام دهند. این محققان در حال توسعه یک اپلیکیشن هستند که عادت‌های استفاده شما از گوشی تا سلامت روانی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این اپلیکیشن که PROSIT نامگذاری شده است، مرحله آزمایشی خود را در ماه فوریه آغاز کرد و با استفاده همزمان حدود ۳۰۰ نفر در روز‌های اخیر، این اپلیکیشن عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

ایده سنجیدن سلامت روانی یک شخص بر اساس نحوه استفاده از گوشی خود، واقعا یک کار شگفت‌آور است. با این حال، این دقیقا همان کاری است که محققان فعال برای طراحی اپلیکیشن PROSIT انجام خواهند داد. تیم دانشگاه Dalhousie کانادا متشکل از دانشمندان رایانه، روانشناسان و توسعه‌دهندگان خبره است که روی این اپلیکیشن کار می‌کنند.

برای انجام دادن این کار، اپلیکیشن مورد بحث باید میزان زیادی از اطلاعات را جمع‌آوری کند. این اطلاعات شامل ۱۵ دسته مختلف است.  اپلیکیشن PROSIT این کار را با استفاده از حسگر‌هایی که روی گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته شده، انجام می‌دهد.

برنامه PROSIT اطلاعاتی در مورد موضوعاتی مانند میزان خواب کاربر، میزان تمرین، سابقه تماس و پیام‌ها (نه محتوای پیام)، زمان صفحه نمایش و تنظیمات موسیقی را جمع‌آوری می‌کند. محققان حتی می‌گویند که نحوه تایپ کردن یک شخص می‌تواند چیز‌های زیادی را در مورد سلامت روان آن شخص نشان دهد. ریتا ارجی، دانشمند رایانه در تیم توسعه این اپلیکیشن می‌گوید که وقتی مردم احساساتی یا عصبانی می‌شوند، قصد دارند متن احساسی ارسال کنند. نه تنها سرعت تایپ در اینگونه مواقع تغییر می‌کند، بلکه نیرویی که برای تایپ روی صفحه کلید اعمال می‌کند، نیز تغییر می‌کند.

در کنار این داده‌های غیر فعال، برنامه همچنین از کاربران می‌خواهد به صورت مستقیم در آن شرکت کنند. هر هفته از آن‌ها خواسته می‌شود ۹۰ ثانیه از خودشان صدا ضبط کنند و آن را به سرور‌های پروفایل خود ارسال کنند. این می‌تواند جالب‌ترین قسمت هفته باشد. به صورت دوره‌ای، از کاربران نیز خواسته می‌شود تا عواطف خود را در مقیاس یک تا پنج ارزیابی کنند.

دکتر ساندرا مایر، روانشناس مرکز بهداشت IWK و دانشگاه Dalhousie می‌گوید: ما در واقع می‌توانیم تشخیص دهیم که آیا کاربران مضطرب هستند یا افسرده و این بسیار شگفت‌انگیز است.

بدیهی است، برنامه‌ای که این داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند با برخی از نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی به صورت خودکار روبه‌رو خواهد شد. تیم تحقیقاتی PROSIT اعلام کرده است که از ابتدای مراحل اولیه بر امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران متمرکز شده‌اند. ارجی می‌گوید: این برنامه از ابتدای مرحله طراحی، حریم خصوصی و امنیت کاربران را به عنوان هدف اصلی طراحی در نظر گرفته است.

قبل از دانلود این برنامه، از همه کاربران خواسته شده است تا یک فرم رضایت را امضا کنند. سپس داده‌هایی که PROSIT جمع‌آوری می‌کند، در یک مکان امن در مرکز بهداشت IWK رمزگذاری و ذخیره می‌کند. خوشبختانه، به نظر می‌رسد که این تیم در مقایسه با شرکت‌های فنی مانند گوگل که فقط آن‌ها را برای اهداف تبلیغاتی می‌خواهند، اهداف بهتری برای جمع‌آوری داده‌ها دارد.

در حالی که برنامه PROSIT قادر به پیش‌بینی بحران‌های سلامت روان قبل از وقوع نیست، می‌تواند یک ابزار درمانی با ارزش کمکی باشد. با افزایش درمان از راه دور به لطف بیماری کووید-۱۹، ممکن است محبوبیت این برنامه سریع‌تر از حد انتظار رخ دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-07-21 15:23

افزودن دیدگاه جدید