کد مطلب: 

245130

غول‌های فناوری دورکاری را پس از کرونا نیز ادامه می‌دهند؟

شیوع بیماری کرونا موجب تغییر شیوه زندگی مردم جهان و نحوه برقراری ارتباط بین افراد جامعه بشری شده است. محیط‌های کاری نیز از این تغییرات مصون نمانده‌اند و رویکرد عمومی شرکت‌های بزرگ فناوری که وابسته به حضور دائمی کارمندان در محل کار بوده، دستخوش تحول شده است به طوری که برخی از این شرکت‌ها طرح‌هایی را برای دورکاری دائمی برخی از کارمندان خود ارائه کرده‌اند.
غول‌های فناوری دورکاری را پس از کرونا نیز ادامه می‌دهند؟

به گزارش سیتنا، یکی از این تحولات مهم، خانه‌نشینی کارمندانی است که حضور آن‌ها در دفتر کار هزینه‌های جانبی مانند وعده‌های غذایی رایگان، تامین محل پارک خودرو و تامین محل استراحت را به کارفرما تحمیل می‌کند. اکنون شرکت‌های بزرگی مانند فیسبوک، ‌توییتر و آمازون با کسب تجربه از این تحولات، طرح‌هایی را برای دورکاری دائمی برخی از کارمندان خود ارائه کرده و اقدام به انتشار برنامه‌ها و سیاست‌های دورکاری خود کرده‌اند. در ادامه بخشی از برنامه‌ها و سیاست‌های دورکاری این غول‌های فناوری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شرکت فیسبوک

مارک زاکربرگ در تاریخ ۲۱ ماه می ایجاد تغییر در برنامه کاری ۴۸ هزار کارمند تمام وقت خود را اعلام کرد. به گفته وی در صورتی که کارمندان دارای تجربه کافی بوده و بازدهی بالایی داشته باشند، به طور دائمی دورکار خواهند شد. این کارمندان باید عضو یکی از گروه‌های دورکاری شرکت شوند و تایید مدیر گروه را به دست آورند.

همچنین قرار است این شرکت کارمندان باتجربه را به صورت دورکار استخدام کند، اما کارمندان تازه‌کار باید در دفتر شرکت حاضر شوند. رویکرد فیسبوک حتی در صورت دورکاری نیز کار گروهی است.
دفاتر فیسبوک تا قبل از تاریخ ۶ جولای باز نخواهد شد و پس از آن نیز کارمندان باید با ماسک وارد محل کار شوند و دمای بدن آن‌ها در بدو ورود اندازه‌گیری خواهد شد. همچنین ظرفیت محل کار تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد و لازم است کارمندان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

شرکت گوگل

قرار است دفاتر گوگل در روز ۶ ماه جولای بازگشایی شوند. قرار است این دفاتر با ۱۰ درصد ظرفیت پذیرای کارمندان باشند و به مرور زمان تعداد کارمندان را افزایش دهند. این شرکت امکان استفاده از هزار دلار بودجه را برای خرید تجهیزات دورکاری برای کارمندان خود فراهم کرده است.

اطلاعات بیشتری از سیاست‌های دورکاری گوگل در دست نیست، اما گفته می‌شود بخش عمده ۱۲۰ هزار کارمند این شرکت حق دارند تا پایان سال دورکاری کنند.

شرکت اپل

این شرکت برنامه‌های کاری خود را برای دوران پس از کرونا اعلام نکرده اما گفته می‌شود قرار است کارمندان این شرکت در طول تابستان به دفتر مرکزی آن بازگردند. این شرکت بازگشایی فروشگاه‌های خود را نیز آغاز کرده است. البته در این فروشگاه‌ها از مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی تبعیت می‌شود که تعداد افراد حاضر در محل را محدود کرده و همه اشخاص حاضر در محل را ملزم به استفاده از ماسک می‌کند. این شرکت از خط مشی‌های فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت محلی نیز تبعیت می‌کند و به همین علت تنها ۱۰۰ فروشگاه از مجموع ۲۷۱ فروشگاه خود در آمریکا را بازگشایی کرده است.

شرکت آمازون

این شرکت در تاریخ ۳۰ آوریل اعلام کرد کارمندان آن حق دارند تا پایان ماه اکتبر دورکاری کنند. همچنین قرار است این شرکت ۴ میلیارد دلار از بودجه خود را صرف هزینه‌های ناشی از شیوع کووید ۱۹ کند. این هزینه‌ها شامل افزایش دستمزد کارمندان وخرید ماسک‌های مناسب برای آن‌ها می‌شود. همچنین توسعه آزمایشگاه داخلی آمازون برای انجام آزمایشات تشخیصی کووید در سه ماهه دوم سال جاری میلادی حدود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه دارد و تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی این هزینه‌ها به یک میلیارد دلار می‌رسد. این شر کت تا کنون ۶۰۰ میلیون دلار را صرف هزینه‌های مرتبط با شیوع کووید ۱۹ کرده است.

شرکت مایکروسافت

بر اساس برنامه‌های این شرکت، قرار است کارمندان حداقل تا ماه اکتبر دورکاری کنند، مگر این که دارای سمت‌های کلیدی در شرکت باشند و ناچار به حضور در دفاتر خود شوند.

شرکت توییتر

جک دورسی مدیر عامل این شرکت در تاریخ ۱۲ ماه می ایمیلی را برای ۴۹۰۰ کارمند خود ارسال و در آن اعلام کرد تعداد زیادی از آن‌ها حتی پس از پایان قرنطینه کرونا می‌توانند به طور دائم دورکاری کنند. با وجود این افرادی که شغل آن‌ها مستلزم حضور فیزیکی است، مانند مسئولین نگهداری سرورها، از این قاعده مستثنی هستند.  به غیر از چند استثنا، قرار نیست دفاتر توییتر تا قبل از ماه سپتامبر بازگشایی شوند.

شرکت Square

دورسی مدیرعاملی شرکت Square‌ را نیز برعهده دارد و این شرکت هم از رویکرد مشابه توییتر تبعیت می‌کند. البته این شرکت هنوز زمان بازگشایی دفاتر خود را اعلام نکرده است.
 
شرکت Dell

این غول کامپیوتری به دلیل قوانین انعطاف‌پذیر کاری خود شناخته شده است. گفته می‌شود قرار است پس از پایان بحران کرونا بیش از نیمی از کارمندان این شرکت به صورت دورکاری شغل خود را ادامه دهند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-06-02 10:03

افزودن دیدگاه جدید