کد مطلب: 

243686

اقدامات لازم برای ایمن کردن دستگاه‌های هوشمند

اگر دستگاه الکترونیکی شما به اینترنت اتصال دارد، برای جلوگیری از هک شدن، لازم است چندین دقیقه زمان بگذارید تا بتوانید اقدامات امنیتی لازم را برای ایمن کردن دستگاهتان انجام دهید.
اقدامات لازم برای ایمن کردن دستگاه‌های هوشمند

به گزارش سیتنا، اگر به‌تازگی پذیرای الکسای آمازون در خانه‌تان شدید یا روباتی برای تمیز کردن خانه که قابلیت اتصال به وای‌فای را دارد، خریداری کردید، باید بدانید دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند، مسائلی مربوط به امنیت و مشکلات حریم شخصی را به همراه دارند، مخصوصا در شرایطی که فرآیند ایمن‌سازی برای آنها انجام نشده باشد. گوئیلرمو فرانسیا، پروفسور امنیت سایبری دانشگاه فلورید می‌گوید: «چیزهای زیادی وجود دارد که یک کلاهبردار و هکر می‌تواند به واسطه برخورداری از یک دستگاه هوشمند از شما سرقت کند.»

همانطور که در گزارش وب‌سایت سکیوریتی‌نیوز آمده است، دستیارهای هوشمند از جمله گوگل‌هوم و الکسای آمازون طوری طراحی شدند که به فرمان‌های شما گوش فرا دهند؛ بنابراین در شرایطی که یک هکر بتواند به این ابزارها دسترسی داشته باشد، می‌تواند اطلاعاتی از جمله تاریخ تولد، کلمه عبور و مکالمات شخصی شما را شنود کند و بدین‌ترتیب این امکان برایش فراهم می‌شود که با چنین اطلاعاتی بتواند هویت شما را به سرقت ببرد یا از اطلاعات کارت‌های پرداخت شما سوءاستفاده کند.

دوربین‌های امنیتی منازل که به وای‌فای متصل هستند، می‌توانند زمانی که در حال تایپ کردن کلمه عبور هر یک از حساب‌های شخصی‌تان هستید، به هکرها کمک کنند یا هکرها می‌توانند با برخورداری از اطلاعاتی که در دوربین امنیتی وجود دارد، زمانی که در منزل نیستید را متوجه شوند و از آن برای اقدام به سرقت استفاده کنند. از طرف دیگر، حتی در شرایطی که دستگاه متصل به اینترنت شما دوربین یا میکروفن نداشته باشد هم ایمن نیستید.

در نظر داشته باشید که احتمالا این دستگاه شما، از همان شبکه وای‌فای استفاده می‌کند که دستگاه‌هایی حساس‌تر از جمله رایانه منزلتان از آن بهره می‌گیرد. بنابراین درصورتی‌که یک هکر بتواند به یکی از دستگاه‌های موجود در شبکه شما دسترسی پیدا کند، خواهد توانست از این دسترسی به عنوان روشی برای نفوذ به سایر دستگاه‌ها استفاده کند.

فرانسیا می‌گوید: «هکرها می‌توانند اطراف شبکه شما بچرخند تا بالاخره راهی به رایانه شما باز کنند. این امکان وجود دارد که آنها بدافزاری را روی رایانه شما قرار دهند و تمامی اطلاعات بانکی و کارت‌های اعتباری شما را جمع‌آوری کنند.» به همین دلیل است برای مقابله با چنین مشکلاتی، کارشناسان چندین اقدام امنیتی اساسی را پیشنهاد می‌دهند.

ابتدا پسورد دستگاه الکترونیکی خود را تغییر دهید

زمانی که برای اولین‌بار یک دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت را نصب می‌کنید، به‌طور معمول از شما خواسته می‌شود تا کلمه عبوری را که توسط سازنده تهیه شده است، وارد کنید. فرانسیا می‌گوید: «این کلمه‌های عبور درحقیقت توسط سازندگان دستگاه‌ها تولید و منتشر می‌شوند، این بدان معناست که هر فرد دیگری که به اطلاعات آنلاین درباره کلمه‌های عبور دسترسی داشته باشد، می‌تواند به دستگاه شما نفوذ کند، البته تا زمانی که این کلمه عبور را تغییر نداده باشید.»

به همین دلیل بهترین کار این است که کلمه عبور را به گزینه‌ای سخت و غیرقابل‌حدس تغییر دهید. نکته قابل توجه دیگر این است که نباید از کلمه عبوری که قبلا در یک حساب دیگر استفاده کرده‌اید، استفاده کنید. به این ترتیب، حتی اگر یکی از دستگاه‌های شما مورد حمله یک هکر یا در معرض نشت اطلاعات قرار گیرد و به خطر بیفتد، نمی‌توان از اطلاعات آن برای دسترسی سریع به هر یک از حساب‌های دیگرتان استفاده کرد.

نکته دیگر این است که می‌توانید در صورت امکان، یک مرحله اضافی را برای ورود به سیستم قرار دهید. اگرچه ممکن است کار دشواری به نظر برسد، اما اضافه کردن احراز هویت دوعاملی (یا دومرحله‌ای) به حساب دستگاه هوشمند منزل شما می‌تواند برای محافظت از دستگاهتان در برابر هکرها، اقدام موثری به شمار رود. احراز هویت دوعاملی به دستگاه دیگری نیاز دارد تا از شما تایید بگیرد که واقعا این خودتان هستید که قصد ورود به حساب و دستگاهتان را دارید.

برای فعال کردن احراز هویت دومرحله‌ای به‌طور معمول از شما خواسته می‌شود یک شماره تلفن را وارد کنید تا هنگام ورود به سیستم، یک کد تأیید صحت دریافت کنید، یا می‌توانید برنامه‌ای مانند تاییدکننده گوگل (Google Authenticator) را با حساب‌ها و دستگاه‌هایتان همگام‌سازی کنید که به‌طور خودکار کد جدیدی را برای شما ایجاد می‌کند. این موضوع، دسترسی هکرها به اطلاعات شما را واقعا با دشواری مواجه می‌کند.

همچنین بهتر است راه‌اندازی یک شبکه وای‌فای جداگانه را برای دستگاه‌های هوشمندتان در نظر بگیرید. جسیکا لاوبو، هکر معتبر شرکت امنیتی A-LIGN، در خانه‌اش یک شبکه وای‌فای برای دستگاه‌های شخصی خود و یک شبکه جداگانه برای تجهیزات کارش دارد. به این ترتیب اگر یک هکر بتواند به یکی از این مجموعه دستگاه‌ها دسترسی پیدا کند، به‌راحتی قادر نخواهد بود راه نفوذ به سیستم دیگر را پیدا کند. او می‌گوید: «این کار، مفید و خوب به نظر می‌رسد، زیرا شما می‌توانید بدون اینکه با وای‌فای مشکلی داشته باشید، منابع خود را به آن شبکه منتقل کنید.»

نکته دیگر اینکه تاریخچه دستگاه خود را هر از گاهی پاک کنید. اگر دستگاه شما داده‌هایی از قبیل سابقه جست‌وجوی اخیر شما یا بخشی از مکالمات را ذخیره می‌کند، حتماً هر چند هفته یک بار، این اطلاعات را پاکسازی کنید تا در صورتی که موارد حساسی در هر یک از این اطلاعات وجود دارد، حذف شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-04-16 10:59

افزودن دیدگاه جدید