کد مطلب: 

242955

فضای کسب و کار در کشور باید برای جهش تولید آمادگی پیدا کند

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: ما یک‌سری موانع تولید در کشورمان داریم که برای جهش تولید باید فکری برای این موانع شود، تاکنون فضای کسب و کار ما آمادگی این کار را نداشته که باید ایجاد شود.
فضای کسب و کار در کشور باید برای جهش تولید آمادگی پیدا کند

حمید گرمابی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص شعار سال 99، اظهار کرد: سال‌هاست که به دلیل مشکلانی که در مباحث اقتصادی و تولید وجود دارد و رهبر انقلاب نیز در جریان آن هستند، شعار سال پیرامون مساله اقتصاد و تولید می‌چرخد.

وی افزود: امسال نیز شعار جهش تولید توسط مقام معظم رهبری استفاده شده که نشان می‌دهد تولید و بهبود یا جهش قطعا یکی از اولویت‌های اصلی عالی‌ترین مقام کشور است و قاعدتا باید زیرمجموعه نیز بتوانند این شعار را جامه عمل بپوشانند. مجموعه‌های درگیر با این موضوع وزارت جهاد کشاورزی، صمت و اقتصاد بوده و سایر وزارتخانه‌ها نیز کم و بیش درگیر این موضوع هستند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قاعدتا برای جهش تولید باید بسترها آماده باشد و بتوانیم از حداکثر توان کشور برای این موضوع استفاده کنیم، عنوان کرد: برای این منظور به تلاش زیاد، برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از متخصصان برای برنامه‌ریزی و آماده کردن بستر تحقق این شعار نیاز داریم.

گرمابی ادامه داد: زمانی که صحبت از افزایش تولید است، باید به یک گونه با آن برخورد شود و وقتی جهش تولید است باید همه چیز دگرگون شده و آماده تحقق این شعار شویم. وزارتخانه‌ها مستقیم درگیر این موضوع هستند و بقیه نیز تاحدی درگیر می‌شوند، بنابراین باید آماده تحقق این شعار باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما یک‌سری موانع تولید در کشورمان داریم که برای جهش تولید باید فکری برای این موانع شود، تصریح کرد: تاکنون فضای کسب و کار ما آمادگی این کار را نداشته که باید ایجاد شود. یک معیار برای فضای کسب و کار این است که چه مدت طول می‌کشد تا یک کسب و کار جدید شروع شود، در دنیا این کار در 24 یا 48 ساعت انجام می‌شود، اما این عدد و رقم در کشور ما چندین ماه است.

وی اضافه کرد: این عامل تعیین‌کننده بوده و قطعا برای جهش تولید باید کسب و کارهای جدید نیز ایجاد شود. اینکه چقدر بتوانیم موانع را کم کنیم تا زمان متوسط برای ایجاد کسب و کار را به یک یا دو هفته برسانیم، تلاش زیادی می‌طلبد، بنابراین باید موانع و بروکراسی اداری برای ایجاد کسب و کار جدید را برداریم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از طرف دیگر خود شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی در حال کار ، انواع مشکلات را دارند، از جمله اینکه اغلب آنها به دلیل مشکلاتی که این چند سال بوده، همچون سرمایه در گردش و تسهیلات معوق و همچنین مالیات‌ها که قابل توجه بوده و هنوز دو نوع مالیات بر تولید بسته می‌شود، مالیات بر عملکرد و 9 درصد ارزش افزوده که البته به نظر می‌رسد این پول برمی‌گردد، اما مشکلاتی وجود دارد و تولید ما درگیر با هر دو نوع مالیات است.

گرمابی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر ما در مباحث صادرات و واردات نیز مشکلاتی داریم. اغلب کارخانجات ممکن است برای قسمتی از مواد اولیه و تجهیزات خود واردات داشته باشند و بعد بخواهند صادرات انجام دهند، اما ما در واردات و صادرات و مباحث گمرکی نیز مشکلات زیادی داریم که اگر قرار باشد جهش تولید اتفاق بیفتد این موارد باید رفع و رجوع شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: قسمت عمده‌ای از اقتصاد و کارخانجات بزرگ ما نیز کارخانجات دولتی و شبه دولتی هستند، دنیا به این نتیجه رسیده که بخش خصوصی بهتر می‌تواند کار کند و اقتصاد باید به سمت خصوصی‌سازی پیش برود. اصل 44 سال‌ها پیش مصوبه مجلس بوده، اما کامل اجرا نشده و حتی آنها که اجرا شده نیز مشکلاتی داشته است.

وی افزود: یکی از ملزومات جهش تولید می‌تواند استفاده بیشتر از بخش خصوصی و خصوصی‌سازی صنایع باشد که قطعا باید برای آن برنامه داشته باشیم و سعی کنیم این کار با سرعت بیشتری انجام شود. این موارد مجموعه‌ای از موانع تولید بوده که اگر بخواهیم جهش تولید داشته باشیم باید این موانع را رفع و رجوع کنیم تا در سال 99 جهش تولید اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-03-24 12:01

افزودن دیدگاه جدید