کد مطلب: 

240161

صادرات نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی از سوی آمریکا محدود شد

آمریکا به دلایل امنیتی، صادرات نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را محدودتر کرده است.
صادرات نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی از سوی آمریکا محدود شد

به گزارش سیتنا، آمریکا محدودیت‌های جدیدی را در زمینه صادرات برخی برنامه‌های هوش مصنوعی به خارج از کشور، از جمله با چین اعمال خواهد کرد. این ممنوعیت، که از روز دوشنبه به اجرا در آمده، اولین بار است که طبق قانون سال ۲۰۱۸، معروف به قانون اصلاح کنترل صادرات یا ECRA، اعمال می‌شود. این قانون به دولت وظیفه می‌دهد تا بررسی کند که چگونه می‌توان صادرات فناوری‌های "نوظهور" را که برای امنیت ملی آمریکا ضروری است، از جمله هوش مصنوعی، محدود کند.

اعمال قانون ECRA توسط آمریکا

هنگامی که قانون ECRA در سال ۲۰۱۸ اعلام شد، برخی در صنعت فناوری از این بیم داشتند که این امر به حوزه هوش مصنوعی آسیب برساند، که از تبادل برنامه‌های تحقیقاتی و تجاری در سراسر مرز‌ها سود زیادی می‌برد. اگرچه معمولاً آمریکا از رهبران جهان در هوش مصنوعی محسوب می‌شود، اما چین جایگاه دوم قدرتمندی دارد و سریع در حال بدست آوردن جایگاه بالاتر است.

اما ممنوعیت صادرات جدید بسیار محدود است. این قانون فقط برای نرم افزار‌هایی که از شبکه‌های عصبی (یک مؤلفه اصلی در یادگیری ماشین) برای کشف علایقی مانند خانه و ماشین استفاده می‌کنند. در این حکم که توسط دفتر صنعت و امنیت منتشر شده، این نکته ذکر شده است که این محدودیت فقط در مورد نرم افزار‌هایی که دارای رابط کاربری گرافیکی هستند اعمال می‌شود؛ این ویژگی‌ای برنامه‌ها را برای کاربران غیر فنی آسان‌تر می‌کند.

محدودیت‌های تجاری هوش مصنوعی در آمریکا

آمریکا قبلاً محدودیت‌های تجاری دیگری را که در جهان هوش مصنوعی تأثیر می‌گذارد وضع کرده است؛ از جمله ممنوعیت شرکت‌های آمریکایی برای تجارت با شرکت‌های چینی که تولیدکننده نرم افزار و سخت افزار برای نظارت بر هوش مصنوعی هستند. استفاده از یادگیری ماشین برای پردازش تصاویر جغرافیایی یک روال بسیار رایج است. ماهواره‌هایی که زمین را از فضا عکاسی می‌کنند، مقادیر عظیمی از داده‌ها را تولید می‌کنند، که با یادگیری ماشینی می‌توانند به سرعت مرتب شوند تا تصاویر جالب توجه برای ناظران انسانی را پرچم گذاری شود.

چنین برنامه‌هایی برای بسیاری از مشتریان مفید است. برای مثال در محیط زیست می‌توان از این فناوری برای نظارت بر گسترش آتش سوزی‌ها استفاده کرد، در حالی که تحلیلگران مالی می‌توانند از آن برای ردیابی حرکت کشتی‌های باری از بندر استفاده کنند و یک متریک پروکسی برای حجم معاملات ایجاد کنند. اما چنین نرم افزاری برای اطلاعات نظامی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، آمریکا در حال توسعه یک ابزار تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی به نام Sentinel است که قرار است "ناهنجاری ها" را در تصاویر ماهواره‌ای برجسته کند.

صرف نظر از اهمیت این نرم افزار بعید است که ممنوعیت صادرات تأثیر زیادی در توسعه این ابزار‌ها بر روی چین یا سایر رقبا داشته باشد. این خبرگزاری فناوری خاطرنشان می‌کند: اگرچه این محدودیت فقط بر صادرات آمریکا تأثیر می‌گذارد، مقامات آمریکایی می‌توانند سایر کشور‌ها را ترغیب به پیروی از این درخواست کنند، همانطور که در فناوری 5G هواوی دارای محدودیت‌هایی هستند. ممنوعیت صادرات آینده همچنین می‌تواند بر انواع بیشتری از نرم افزار AI تأثیر بگذارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-01-07 13:00

افزودن دیدگاه جدید