کد مطلب: 

238273

توسعه‌ی ۵G بدون هواوی امکان پذیر نیست!

شرکت مخابراتی تلفنیکا در اسپانیا به تازگی اعلام کرده که قصد دارد از تجهیزات شبکه ۵G شرکت هواوی در برخی از بخش‌های غیر اصلی توسعه زیرساخت‌های مربوط به شبکه ۵G استفاده کند.
توسعه‌ی ۵G بدون هواوی امکان پذیر نیست!

به گزارش سیتنا، یکی از بزرگترین و فعال‌ترین پیشگامان این صنعت، بدون شک شرکت چینی هواوی است که تاکنون با بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی در کشورهای مختلف برای توسعه و برقراری شبکه ۵G قرارداد همکاری منعقد کرده است.

اما هواوی در طول یک سال اخیر به شدت از سوی دولت ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و برخی دیگر از متحدانش تحت فشار و تحریم قرار گرفته است و به مسائلی همچون احتمال جاسوسی از کاربران و مقامات آمریکایی و همچنین همکاری با دولت چین متهم شده است.

حالا به تازگی اپراتور مخابراتی تلفنیکا در اسپانیا اعلام کرده است که در بخش‌های اصلی زیرساخت های شبکه نسل پنجم اینترنت همراه ۵G قصد دارد از تجهیزات توسعه داده شده توسط شرکت چینی هواوی استفاده کند ولی برای سایر قسمت های این شبکه، می‌خواهد از تجهیزات ایمن تری که توسط شرکت‌های اروپایی همچون نوکیا و اریکسون توسعه داده شده است، بهره بگیرد. این طور که به نظر می‌رسد، اسپانیا نیز همچون بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی به این نتجیه رسیده است که توسعه شبکه ۵G بدون بهره گرفتن از تجهیزات توسعه داده شده توسط شرکت چینی هواوی ممکن نخواهد بود.  

پیشتر نیز اخبار و گزارش‌های مختلفی در خصوص دستور ترزا می، نخست وزیر سابق انگلستان و صدور مجوز مجوز همکاری و ادامه فعالیت هواوی برای توسعه و تأمین قطعات موردنیاز شبکه اینترنت ۵G که هسته مرکزی و اصلی فناوری مذکور را تشکیل نمی‌دهد، منتشر شده بود که این دستور شامل آنتن و برخی دیگر از بخش‌های تشکیل دهنده شبکه نسل پنجم اینترنت می‌شد و این بدان معناست که تراشه‌های توسعه داده شده توسط این شرکت در زیرساخت‌های این کشور به کار گرفته نخواهد شد بنابراین جای هیچ گونه نگرانی امنیتی نیز وجود ندارد.

بر اساس گزارش وب سایت تک رادار، حالا به نظر می‌رسد که بسیاری دیگر از اپراتورهای مخابراتی در کشورهای اروپایی سعی دارند در کنار همکاری با شرکت هواوی و بهره گیری از تجهیزات جدید آن، از نگرانی‌های امنیتی کارشناسان و کاربران نیز بکاهند. به همین سبب تصمیم گرفته‌اند که از تجهیزات غیرمحوری هواوی برای توسعه و برقراری شبکه ۵G استفاده کنند.

با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت فناوری‌های نوین و گسترش تلاش و فعالیت شرکت‌های مختلف تکنولوژی و اپراتورهای بین‌المللی برای برقراری و توسعه زیرساخت‌های لازم برای فناوری نسل پنجم اینترنت ۵G، می‌توان گفت که یک ماراتن و رقابت تنگاتنگ میان این غول‌های تکنولوژی درگرفته است و هر یک از آن‌ها در تلاشند نخستین اپراتور و شرکت مخابراتی باشند که امکان دسترسی و بهره‌برداری از جدیدترین نسل اینترنت را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود.

هواوی بدون شک یکی از بزرگترین غول‌های تکنولوژی و اصلی‌ترین مهره‌های فعال در زمینه توسعه زیرساخت‌های شبکه اینترنت ۵G در جهان است که در طول یک سال اخیر از سوی دولت کشورهای بسیاری از جمله آمریکا تحت فشارهای زیادی قرار گرفت و این امر تا حد زیادی جلوی گسترش فعالیت‌هایش را گرفت چراکه بسیاری از این کشورها قراردادهای همکاری خود را با هواوی موقتاً متوقف اعلام کردند تا نگرانی‌های امنیتی آنها برطرف شود.

کارشناسان و تحلیلگران پیشتر عنوان کرده بودند در صورت تعلل ورزیدن کشورهای مختلف به توسعه زیرساخت های شبکه ۵G، ممکن است آنها برای همیشه از سایر مناطق جهان که هم اکنون به برقراری و راه اندازی این نسل جدید از شبکه اینترنت همراه پرسرعت پرداخته اند، عقب بیفتند. به باور آنها همچنین استفاده از تجهیزات چند شرکت مخابراتی مختلف این امکان را به کشورهای مختلف می دهد تا از خدمات و تجهیزات به روزیافته و مدرنی استفاده کنند که هرکدام از آنها مزایای خود را داراست.

در همین راستا، چندی پیش بود که آلمان استفاده از تجهیزات تنها یک شرکت را برای توسعه شبکه ۵G ممنوع اعلام کرد و از تمامی اپراتورهای فعال در این کشور خواست تاجای ممکن سعی کنند برای توسعه بخش های مختلف این شبکه از تجهیزات شرکت‌های مختلفی استفاده کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-12-08 09:21

افزودن دیدگاه جدید