کد مطلب: 

237882

جمعه سیاه؛ ولی حالا چرا؟

با وجود برگزاری حراج جمعه سیاه در زنجان، بسیاری از خریداران تخفیفات را بسیار جزئی می‌دانستند.
جمعه سیاه؛ ولی حالا چرا؟

به گزارش سیتنا، جمعه سیاه امسال هم گذشت و این روز در برخی از پاساژها و فروشگاه‌های زنجان، شاهد ارائه تخفیف‌ به مشتریان از جانب فروشندگان بودیم؛ ولی قریب به اتفاق مشتریان و خریداران کالاها در این روز در زنجان، تخفیف‌ها را بسیار کم می‌دانستند.

سیاهی از چه زمانی بر پیشانی جمعه نشست؟

در گذشته، قانونی نانوشته بین حسابداران رایج بود. در ترازنامه‌های خود، اگر صورت سود و زیان آنان منجر به ضرر می‌شد، از جوهر قرمز استفاده می‌کردند. استفاده از جوهر قرمز رنگ، تنها جهت نمایان‌تر شدن ضرر در بیلان بود اما اگر صورت سود و زیان به سود می‌انجامید، از جوهر مشکی استفاده می‌کردند.

در اوایل دهه ۶۰ میلادی، حسابداران همیشه فردای روز عید شکرگزاری، حساب‌های خود را مشکی رنگ می‌دیدند. این روز سرآغاز موج سود و خریدهای پیش از عید به حساب می‌آمد. از این‌رو بین خود، آن را «بلک فرایدی» به معنای جمعه {جوهر} مشکی نام‌گذاری کردند که البته این مهم یکی از دلایل نام‌گذاری جمعه سیاه است.

قرن‌ها است که صفت (سیاه) در فرهنگ‌های مختلف برای توصیف رویدادی بدشگون استفاده می‌شد، همه‌ ساله آخرین جمعه ماه نوامبر و روز پس از جشن شکرگزاری در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به "جمعه سیاه حراج" یا "بلک فرایدی" معروف شده و بزرگ‌ترین حراجی‌های دنیا در این روز اتفاق می‌افتد؛ بدین ترتیب برندهای مختلف تخفیف‌های آن‌چنانی داده و حتی تا ۷۰ درصد قیمت‌های خود را پایین می‌آورند.

نزدیکی این روز به سال نو میلادی و افزایش حجم خرید شهروندان این کشورها، برگزاری جمعه سیاه و اعمال تخفیف، انگیزه مناسبی را برای خرید در شهروندان به وجود می‌آورد. به لطف فروشگاه‌های اینترنتی، دیگر این نوع حراجی‌ها مختص به یک کشور خاص نمانده است و تخفیف‌ها به نوعی جهانی شده‌اند. در ایران هم از چند روز قبل تبلیغات شهری گسترده‌ای صورت گرفت و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی از حراج جمعه که در موارد متعدد از آن "حراجمعه" یاد شده بود، خبر دادند.

در جست و جوی تخفیف در پاساژ و خیابان‌ها

با وجود اینکه زمان برگزاری جمعه سیاه در ایران همزمان با سایر کشورها بود ولی در بسیاری از نقاط شهر زنجان گویی که خبری از این رخداد بزرگ برای خرده‌فروشی‌ها نیست و زنجانی‌ها تخفیفات چندانی را در روز جمعه سیاه امسال شاهد نبودند. انتظار از فروشگاه‌هایی که ادعای بزرگ نمایندگی برندی را بر دوش می‌کشند، اعمال تخفیف بود ولی آنچه که مشاهده شد، تخفیفات جزئی و یا عدم اعمال تخفیف بود که در همان لحظه اول به ذوق خریدار می‌زد.

سپیده، دختر ۲۵ ساله‌ای که در جدیدالافتتاح‌ترین پاساژ زنجان در حال قدم زدن است، در رابطه با حراج جمعه سیاه، می‌گوید: نزدیک به دو ساعتی است که در این مجتمع تجاری در حال قدم زدن و تماشای ویترین مغازه‌ها و قیمت کردن کالاهای موردنیاز خودم هستم، ولی در مجموع فقط در حدود ۱۰ فروشگاه تخفیفاتی را برای کالاهای خود در این روز در نظر گرفته بودند.

وی می‌افزاید: با وجود استقبالی که از این مجمتع تجاری می‌شود، انتظار می‌رفت که قیمت‌ها برای این روز و رونق کسب و کار فروشگاه‌ها هم که شده، تا حدودی کاهش می‌یافت ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

برای افزایش قیمت‌های‌شان تخفیف قائل شدند

خانم حدودا ۴۰ ساله‌ای که دست کودک خود را گرفته و در این مجتمع تجاری در حال گشت و گذار است، در رابطه با تخفیفات اعمال‌ شده، می‌گوید: برای خرید لباس زمستانی چند روز قبل به این پاساژ و فروشگاه‌هایی که لباس کودک عرضه می‌کنند سرزده و قیمت‌ها را پرسیده بودم و به امید اینکه در روز جمعه تخفیفاتی اعمال خواهد شد، امروز به این مجتمع تجاری آمدیم ولی متاسفانه یا در فروشگاه‌ها تخفیفاتی اعمال نشده بود و یا فروشگاه‌هایی که افزایش قیمت را اعمال کرده بودند، قیمت‌ها را ابتدا افزایش، سپس تخفیف در نظر گرفته بودند.

وی می‌افزاید: انتظار می‌رود مسئولان مربوطه، نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند تا فروشگاه‌ها نتوانند بدون دلیل قیمت کالاهای خود را افزایش دهند تا شاهد چنین مواردی نباشیم.

زوج جوانی که به دنبال خرید لوازم الکتریکی خانگی هستند، می‌گویند: برای تکمیل وسایل جهیزیه خود تعدادی از لوازم الکتریکی خانگی موردنیاز خود را از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کردیم و وضعیت تخفیف در این فروشگاه‌ها بهتر از بازار است، ولی شلوغ بودن سایت‌ها، سبب کندی سایت و فعالیت آرام درگاه‌های بانکی این سایت‌ها شده بود.

آن‌ها می‌افزایند: بیشترین تخفیفاتی که در بازار دیده شد در حوزه پوشاک بود و لوازم خانگی و سایر موارد شامل تخفیفات روز جمه سیاه نبود.

جمعه سیاه؛ ولی حالا چرا؟

برگزاری روزهایی مانند جمعه سیاه می‌تواند به اتفاق خوبی برای خریداران و خرده‌فروشان تبدیل شود؛ ولی تحقق این امر به زیرساخت‌های فرهنگی متعددی نیاز دارد که یکی از این موارد آشنایی فروشندگان و خریداران با این روز و تخفیفات اعمال شده در این روز است.

با وجود اینکه در برخی فروشگاه‌ها تخفیفاتی اعمال شده بود، ولی باید نظارت مسئولان حوزه نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز اتحادیه‌ها و اصناف افزایش یابد تا برچسب قیمت بر روی همه کالاهای موجود در فروشگاه‌ها وجود داشته باشد تا مشتری به راحتی از قیمت کالا آگاه شود و فروشنده خاطی نتواند به راحتی قیمت محصول را تغییر دهد. البته باید توجه داشت بر اساس قانون ایران برگزاری حراج نیاز به صدور مجوزهایی است و برگزاری حراج بدون این مجوزها، تخلف است.

برای شهروندان کشورهای آمریکایی و برخی کشورهای اروپایی جذابیت حراج جمعه سیاه به دلیل نزدیکی به سال نو میلادی و افزایش خریدها در این بازه زمانی است ولی در ایران این روز در ماه آخر فصل پاییز است و خریدهای زیادی در این فصل انجام نمی‌شود و عمده خریدهایی که انجام می‌شود در بخش پوشاک زمستانی و یا خریدهای مربوط به شب یلدا است که متاسفانه در این بخش‌ها فرصت خاص و قابل توجهی برای خریداران به وجود نیامد.

برگزاری یک حراج در روز و یا روزهای منتهی به سال نو شمسی و عید نوروز می‌تواند فرصت مناسبی برای برگزاری حراج برای ایرانی‌ها باشد ولی متاسفانه همه‌ ساله در روزهای منتهی به پایان سال در بازار شاهد افزایش قیمت‌ها در همه انواع کالاها و خدمات هستیم که برگزاری یک حراج واقعی در این روزها علاوه‌ بر اینکه سبد خریداران را پر می‌کند، جیب فروشندگان را پر پول و سود آنان را بیشتر می‌کند که تحقق این امر نیاز به همت اصناف، نظارت و البته همراهی مسئولان دولتی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-12-01 11:55

افزودن دیدگاه جدید