کد مطلب: 

235469

چگونه از شارژر بی‌سیم Qi استفاده کنیم؟

با گذشت زمان فناوری شارژر بی‌سیم Qi بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما دانستن نکاتی در مورد این نوع شارژر ها بسیار ضروری است.
چگونه از شارژر بی‌سیم Qi استفاده کنیم؟

به گزارش سیتنا، این روزها دیگر کسی با شنیدن نام   شارژ بی‌سیم Qi ذوق زده نمی شود و یا تعجب نمی کند، زیرا از روزی که پا به عرصه فناوری گذاشتیم هر روز با یک وسیله جالب مواجه شدیم و دیگر کار از ذوق کردن گذشته است. ظهور شارژ بی‌سیم Qi شاید تغییرات جالبی را در زندگی برخی از ما ایجاد کرده باشد و شاید برخی که آن هم انگشت شمار هستند از این فناوری بی اطلاع باشند.   شارژ بی‌سیم Qi به صورت بی‌سیم و با استفاده از انتقال القایی عمل می‌کند و به شما این اجازه را می‌دهد که تنها با گذاشتن گوشی خود بر روی یک پد بی‌سیم و بدون نیاز به هیچ کابل و یا آداپتوری، باتری گوشی خود را شارژ کنید. جالب است بدانید که این قابلیت، یک استاندارد جهانی محسوب می شود که اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی از آن پشتیبانی می‌کنند.

چنین شارژر‌هایی با استفاده از یک سطح الکترومغناطیسی، انرژی را در میان دو شی رد و بدل می‌کنند. این دو شی عبارت هستند از یک استند یا پد شارژ که به شکل معمول توسط یک سیم رابط به برق متصل گشته و دستگاهی که از یک باتری بهره برده و سخت افزار دریافت انرژی شارژ بی‌سیم را نیز در خود دارد.

اگر بخواهیم به زبانی ساده تر بگوییم، زمانی که دستگاه خود را بر روی یک استند می‌گذارید عملیات انتقال انرژی و شارژ آغاز می‌گردد و پس از برداشتن موبایل، قطع خواهد شد. چنین حالتی می‌تواند حتی باعث گردد که دلتان برای شارژر سیمی خود تنگ شود، اما در آینده این فناوری پیشرفت کرده و حتی با داشتن چندین سانت فاصله، باز هم عملیات شارژ انجام خواهد شد.

مزایای شارژ بی‌سیم

مزایای شارژ بی‌سیم کاملا مشخص و واضح است؛ در این نوع شارژرها دیگر خبری از سیم‌های دست و پا گیر نخواهد بود و دیگر نیازی نیست با کابل‌های USB وقت خود را هدر دهید؛ از طرف دیگر چنین حالتی امن‌تر است. مسواک‌های الکتریکی مدت هاست که از فناوری شارژ بی‌سیم بهره گرفته و خیال کاربران را از بابت برخورد آب با برق آسوده کرده اند. حال این فناوری در حال گشودن راه خود به سوی موبایل‌ها و سایر محصولات قابل حمل است و می‌توان گفت به زودی به شکل فراگیرتر مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. هدف این است که استند‌های شارژ بی‌سیم، در تمام فرودگاه، هتل، رستوران و کافی شاپ‌ها نصب گردند تا دیگر کاربران نیازی به حمل شارژر خود نداشته باشند یا آنچنان که سامسونگ روزی کاربران آیفون را به سخره می‌گرفت: «دیوار را در آغوش نگیرند.»

حال سوال اینجاست که کدام فرودگاه، چه استانداردی را نصب خواهد کرد؛ در نتیجه پیش از هر اقدامی، برای اینکه همه کاربران بتوانند از شارژ بی‌سیم بهره گیرند، باید بر سر یک استاندارد جامع به توافق رسید. شاید سوالاتی پیرامون این شارژر‌ها در ذهن مخاطب ایجاد شود، از جمله اینکه؛

در چه مکان‌هایی قادر به استفاده از شارژ بی‌سیم Qi هستیم؟

درست همانند نقاط اتصال وای‌فای در اکثر مکان‌های عمومی یافت می‌شود، به تدریج شاهد فراگیر شدن امکان استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم Qi در هتل‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و از این قبیل اماکن خواهیم بود. شارژر‌های بی‌سیم Qi برای مصارف خانگی نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. یکی از شارژر‌هایی که در این زمینه کاربرد زیادی دارد، شارژر بی‌سیم و فوق باریک شرکت EC Technology است که هم اکنون با قیمت ۷٫۹۹ یورو در سایت آمازون قابل خرید است.

آیا از هر نوع شارژر Qi می‌توانم استفاده کنیم؟

بله. اگر گوشی هوشمند شما از فناوری شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی کند، نه تنها می‌توانید از شارژر بی‌سیم اختصاصی و پیش‌فرضی که به عنوان لوازم جانبی اصلی دستگاه عرضه می‌شود استفاده کنید بلکه می‌توانید از انواع دیگر این نوع شارژر‌ها نیز بهره بگیرید؛ بنابراین با وجود این موضوع شما می‌توانید با صرف هزینه کمتری نسبت به خرید یک شارژر بی‌سیم ارزان‌تر و سازگار با گوشی خود نیز اقدام کنید.

قدرت شارژ بی‌سیم Qi چقدر است؟

شارژ بی‌سیم Qi نوع کم‌مصرف قادر به انتقال ۵ وات انرژی است و شارژ بی‌سیم Qi با مصرف متعادل قادر به انتقال قدرتی تا حدود ۱۲ وات است. فناوری شارژ بی‌سیم Qi کم مصرف یا کم قدرت تا شعاع ۴ سانتیمتری قابلیت استفاده دارد. در آزمایش‌های انجام شده با گوشی نوکیا لومیا ۷۳۵، شارژر بی‌سیم شرکت EC Technology موفق شد تا شعاع ۲ سانتی‌متر بالاتر از پد همچنان به شارژ کردن باتری ادامه دهد. هرچند انجام این کار راحت یا کاربردی نخواهد بود.

چه مدت زمان طول می‌کشد تا گوشی یا تبلت به صورت بی‌سیم شارژ شود؟

شارژ‌های بی‌سیم در مقایسه با شارژر‌های کابلی به مراتب کندتر عمل می‌کنند. شارژر بی‌سیم Qi شرکت EC Technology جریانی معادل یک آمپر را از خود عبور می‌دهد که تقریبا استاندارد بوده و برای گوشی‌های هوشمند مناسب محسوب می‌شود. اما اگر از تبلت‌هایی مانند نکسوس ۷ استفاده می‌کنید به طور واضح متوجه سرعت بالاتر شارژ با استفاده از شارژر ۲ آمپری نسبت به نوع ۱ آمپری خواهید شد.

آیا استفاده از شارژر بی‌سیم Qi می‌تواند برای انسان و دستگاه خطرآفرین باشد؟

در جواب به این سؤال باید گفت خیر، شارژ بی‌سیم شرکت EC Technology و دیگر دستگاه‌های مشابه آن پرتو‌های غیر یونیزان ساطع می‌کنند که فاقد هرگونه خطر برای انسان‌ها است. این دستگاه هنگام استفاده داغ خواهد شد، اما دمای آن از ۴۰ درجه بالاتر نخواهد رفت.

چگونگی استفاده از شارژر بی‌سیم Qi

۱-  اگرچه به منظور شارژ بی‌سیم گوشی‌هایی که از قابلیت شارژ Qi پشتیبانی می‌کنند نیازی به اتصال مستقیم دستگاه به منبع انرژی وجود ندارد، اما برای استفاده از این قابلیت، خود شارژر EC Technology باید به منبع تغذیه متصل شود. به همین منظور این شارژر دارای یک کابل میکرو یواس‌بی است که از طریق آن می‌توانید شارژر را به منبع تغذیه متصل کنید. همچنین امکان اتصال کابل میکرو یواس‌بی به پورت کامپیوتر نیز وجود دارد. در صورتی که شارژر بی‌سیم شما ثابت نبوده و در حال حرکت است، می‌توانید از پاوربانک (Power bank) استفاده کنید. هنگامی که شارژر به منبع تغذیه متصل شود، چراغ LED آن به رنگ سبز در خواهد آمد.

۲- با مراجعه به لیست مشخصات گوشی مطمئن شوید که گوشی شما از قابلیت شارژ Qi پشتیبانی می‌کند. در بعضی از گوشی‎ها مانند نوکیا لومیا ۷۳۵ با برداشتن پنل پشتی گوشی نیز قادر به مشاهده این فناوری خواهید بود. برای گوشی‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند امکان اضافه کردن این عملکرد در صورت تعویض پنل پشت گوشی وجود دارد، اما انجام این کار هزینه زیادی را در بر دارد.

۳-  به سادگی گوشی خود را روی پد شارژر قرار دهید. در این لحظه لرزش آن را احساس خواهید کرد. سپس چراغ LED شارژر به رنگ آبی درخواهد آمد و شروع به شارژ شدن می‌کند. پس از اتمام شارژ، گوشی را از پد جدا کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-10-15 11:23

افزودن دیدگاه جدید