کد مطلب: 

225944

سیاست عربستان سعودی علیه زنان با اقدام گوگل و اپل مواجه شد

شرکت‌های گوگل و اپل در طرحی ویژه برنامه‌هایی را که بر علیه زنان است و حقوق آنان را زیر پا می‌گذارد، حذف می‌کنند.
سیاست عربستان سعودی علیه زنان با اقدام گوگل و اپل مواجه شد

به گزارش سیتنا، ماه گذشته اعتراض‌های زیادی از فعالان حقوق بشر برای لغو اپلیکیشن‌های علیه زنان در عربستان سعودی انجام گرفت.

این افراد برخی از اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه‌های مجازی اپل و گوگل را در تضاد مستقیم با حقوق زنان در عربستان سعودی می‌دانند. هر شهروند خانم سعودی در عربستان در صورت تصمیم به خروج از کشور باید از همسر و یا پدر خود اجازه کتبی بگیرد و در صورت عدم انجام این کار حق خروج از کشور را ندارد. در همین راستا اپلیکیشن‌هایی خاص در این کشور وجود دارد که در صورت اخذ گذرنامه و اقدام برای خروج از کشور از سوی زنان عربستانی پیامی برای همسر یا پدر آن‌ها ارسال می‌شود تا آن‌ها بتوانند از خروج زنان جلوگیری کنند.

در گذشته نیز بارها اعتراضاتی در جوامع بین‌المللی در مورد وجود چنین برنامه‌هایی در عربستان شده بود ولی تا کنون هیچگاه اقدام عملی برای حذف و لغو این نرم‌افزارها انجام نشده بود. حال اپل وگوگل سیاست‌های خاصی را برای حذف این اپلیکیشن‌ها از فروشکاه‌های مجازی خود در نظر گرفته‌اند.

البته طرح‌های این دو غول فناوری هنوز در مراحل اولیه به سر می‌برد و معلوم نیست تا چه میزان بر تساوی حقوق زن و مرد در عربستان سعودی تاثیر می‌گذارد. با وجود اعتراض‌های بسیاری از سوی سازمان‌های حقوق بشری در مورد عدم رعایت حقوق زنان در عربستان سعودی و سرکوب سازمان‌دهی شده قوانین حامی حقوق زنان در این کشور، مسئولان و سیاستمداران آل سعود همچنان به رفتارهای خود ادامه داده و نسبت به این اعتراضات بی‌توجه هستند.

اپل با بررسی درخواست‌های ارسال شده از سوی هزاران کاربر و برای حذف این برنامه‌ها وعده داده است. این شرکت به زودی تمامی درخواست‌ها را بررسی خواهد کرد  و اقدام مناسب را در صورت تایید کارشناسان این شرکا انجام خواهد داد. ولی گوگل با وجود ابراز تاسف از وجود چنین اپلیکیش‌هایی در گوگل پلی هنوز تصمیم معینی برای برخورد با این سیاست‌ها علیه زنان در عربستان سعودی در نظر نگرفته است.

فعالان حقوق بشر از این تصمیم اپل ابراز خشنودی کردند و از گوگل خواستند هرچه زودتر اقدام مقتضی برای اتمام سرکوب حقوق زنان در عربستان را انجام دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-03-04 15:36

افزودن دیدگاه جدید