کد مطلب: 

225315

چرا دانشگاه آزاد این همه رسانه دارد؟

دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه‌ای علمی-پژوهشی در ایران است که امروزه در بسیاری از شهرهای ایران دارای مراکزی است. این دانشگاه غیردولتی است و محل بودجه‌ی آن شهریه‌‌ای است که دانشجویان پرداخت می‌کنند‌. دانشگاه آزاد صاحب رسانه‌های متعددی از جمله روزنامه‌ی فرهیختگان، خبرگزاری آنا و پایگاه خبری ایسکانیوز که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و بین الملل و… فعالیت می‌کنند. اما آیا این تعداد رسانه برای دانشگاهی که از پول دانشجوها اداره می‌شود لازم است؟ کاردکرهای آنها چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟
چرا دانشگاه آزاد این همه رسانه دارد؟

سیتنا - حسین نقاشی مدیر فعلی روابط عمومی شورای شهر تهران و عضو سابق شورای سردبیری ایسکانیوز معتقد است رسانه‌های دانشگاه آزاد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و نهایتا یک رسانه برای دانشگاه آزاد کافی است. از سوی دیگر رضا واعظی مدیر مسوول ایسکانیوز هم در پاسخ به پرسشی درباره‌ی کارکردهای رسانه‌های دانشگاه آزاد و تفاوت آنها با یکدیگر متنی را جهت انتشار در اختیار انصاف نیوز قرار.

متن گفت‌وگو با حسین نقاشی و یادداشت رضا واعظی را در ادامه بخوانید:

حسین نقاشی: کارکرد رسانه‌های دانشگاه آزاد یکسان است

مدیر روابط عمومی شورای شهر تهران با بیان اینکه کارکرد رسانه‌های دانشگاه آزاد یعنی ایسکانیوز و آنا یکسان است، گفت: این مساله از دوره‌ی پیشین مدیریت دانشگاه آزاد بوده و از همان زمان هم این انتقادها مطرح شده است که این رسانه‌ها تفاوتی باهم ندارند.

حسین نقاشی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار انصاف نیوز گفت: بنده سابقا در دانشگاه آزاد مشغول بودم و به دلیل تغییرات مدیریتی از آنجا اخراج شدم. این انتقادها همیشه بوده و  مربوط به دوره‌ی جدید نیست. البته در دوره‌ی جدید مدیریتی هم همان مسیر ادامه پیدا کرده و هیچگونه تغییری در کارکردها به وجود نیامده است.

او افزود: البته شاید این رسانه‌ها در ساختارهای تعریفی خودشان یک تفاوتی باهم داشته باشند. اما برون داد آنها تفاوت چندانی ندارد؛ یعنی اگر یک کارشناس رسانه بررسی ‌کند تفاوت چندانی بین ایسکا نیوز و آنا وجود ندارد. حالا فرهیختگان روزنامه است و به صورت کاغذی چاپ می‌شود، طبیعتا کارکردهای رسانه‌ای خودش را دارد. در کنار آنها سایت پرتال روابط عمومی دانشگاه آزاد هم برای اطلاع رسانی است که فعال است.

نقاشی گفت: زمان ما از کارکنان و طبیعتا ذی‌نفع بودیم، اما همان موقع هم که بین همکاران رسانه‌ای دانشگاه آزاد فعالیت می‌کردیم همیشه این تصور بود که رسانه‌های دانشگاه آزاد چه تفاوتی با هم دارند؟ رویکرد خبرگزاری آنا از همان ابتدا دانشجویی و دانشگاهی نبود و حوزه‌های مختلف خبری را پوشش می‌داده است. هرچند محوریت با اخبار دانشگاه آزاد، هیات رییسه، معاونین و واحدهای دانشگاه آزاد است.

او تاکید کرد: با این اوصاف ایسکا نیوز و آنا را که رصد می‌کنیم، متوجه می‌شویم دانشگاه آزاد به عنوان یک مجموعه‌ی علمی و پژوهشی که از پول مردم اداره می‌شود به این تعداد رسانه نیازمند نیست و در واقع پرتال روابط عمومی دانشگاه آزاد باید وقایع را اطلاع‌رسانی کند و حداکثر یک روزنامه و یا سایت اینترنتی داشته باشد که مطالب روزنامه و چیزهای دیگر را در خود جای دهد و یا اینکه یک خبرگزاری کفایت می‌کند.

حسین نقاشی تصریح کرد: رسانه‌های دانشگاه فقط اخبار دانشگاه را پوشش نمی‌دهند بلکه در حوزه‌های سیاسی، بین الملل، اجتماعی که هرکدام سرویس و زیر سرویس‌هایی دارند هم کار می‌کنند. فرهیختگان یک رسانه‌ی مکتوب است و همان کار رسانه‌ای را انجام می‌دهد که آنا و ایسکا نیوز هم انجام می‌دهند و پرتال روابط عمومی دانشگاه آزاد هم به طور احتصاصی اخبار را اطلاع رسانی می‌کند.

در ابتدا باید ضرورت یک رسانه‌ای که خروجی‌ای در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اطلاع رسانی دارد برای مجموعه‌ای دانشگاهی و پژوهشی درک کنیم، حتی  اگر هم بپذیریم، باز ‌هم محل تردید است. مثل این است که دانشگاه تهران یک خبرگزاری داشته باشد. هرچند  ایسنا به عنوان مجموعه‌ی جهاد دانشگاهی وجود دارد اما برخی در همین هم تردید دارند که چرا یک مجموعه‌ی علمی و پژوهشی به یک خبرگزاری عمومی نیاز دارد؟ و حتی اگر این اصل هم بپذیریم باز یک رسانه کافی است.

«تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل»

در پی پرسش خبرنگار انصاف نیوز از رضا واعظی، مدیر مسوول  ایسکا نیوز، درباره‌ی تعدد رسانه‌های دانشگاه آزاد، او در متنی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

«آنا خبرگزاری رسمی دانشگاه آزاد اسلامی است. ایسکانیوز، پایگاه خبری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران است. isca   در واقع مخفف باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران است. بیس و ساختار باشگاه، دانشجویی است و کارکردهای دیگری از جمله در حوزه آموزش دارد. مثلا به زودی باشگاه مهارت ایجاد خواهد شد تا دانشجویان حوزه‌ی رسانه که کم هم نیستند در سراسر کشور در این باشگاه آموزش عملی ببینند و مهارت آموزی عینی داشته باشند. همانند مدرسه مهارت حقوق که چند روز قبل آغاز به کار کرد. باشگاه به دنبال توانمندسازی نشریات دانشجویی، شناسایی استعدادها و… است. یک پایگاه خبری به نام ایسکانیوز است. اگر دقت کنید رویکرد ایسکانیوز برای فعالیت‌های باشگاه و حوزه دانشجویی آموزش عالی است. مرجع برای نیازهای دانشجویی در حوزه آموزش و فناوری و سایر نیازها و مطالبات دانشجویی خواهد بود. در ایسکانیوز بسته تصویری متن و حاشیه تهیه و در فضای مجازی و سایت پخش می‌شود. رویکردی انتقادی از سوی دانشجویان نسبت به آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی دارد. سوژه‌ها را دانشجویان می فرستند و ما پیگیری می‌کنیم. برنامه‌ی دیگری در آینده‌ی نزدیک اجرا خواهد شد و به میان دانشجویان می‌رویم و نقاط قوت و ضعف آموزش عالی بویژه دانشگاه آزاد را از زبان دانشجویان رسانه‌ای خواهیم کرد.

با این رویکرد و نگاه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی که آموزش در کنار مهارت آموزی باید قرار بگیرد، برای دانشجویان رشته‌های مربوط به رسانه که تعداد آنها هم کم نیست، لازم است. و همچنین سایر رسانه‌ها هم باید به کمک بیایند. دوره‌های آموزشی تخصصی برای خبرنگاران فعال در رسانه‌ها هم برگزار می‌شود تا بهتر درک کنند و بهتر بنویسند. ترویج و تقویت ژورنالیسم علمی مبتنی بر نیازهای کشور از اهم برنامه‌ها است. حوزه آموزش برای باشگاه درآمدزایی هم دارد.

تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-02-17 01:21

افزودن دیدگاه جدید