کد مطلب: 

222727

وقتی اینستاگرام بازار مرده کتاب را زنده می‌کند

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر جنبه‌های متفاوت زندگی امری انکار نشدنی و در برخی موارد این تاثیرات مثبت و برخی اوقات منفی است. دنیای کتاب هم از این تاثیرات بی‌نصیب نمانده است.
وقتی اینستاگرام بازار مرده کتاب را زنده می‌کند

به گزارش خبرآنلاین، رکود بازار کتاب منحصر به ایران نیست و اقبال عمومی به کتاب از آغاز قرن بیست و یکم روز به روز کم شده است اما به تازگی یافته‌ها نشان می‌دهد که اینستاگرام توانسته است این بازار راکد را مجددا زنده کند. 

تقریبا برای سال ها نظر غالب این بود که اینترنت  سبب شده است تا میل مردم به خرید کتاب و کتاب‌خوانی کم شود و در واقع فناوری های نوین بازار کتاب‌های چاپی را کساد کرده اند.  وقتی در سال ۱۹۹۵ آمازون راه اندازه ای شد برخی آن را شلیک تیر خلاص به بازار کتاب‌های چاپی و کتاب‌فروشی‌های خرد  تفسیر کردند حتی انتشاراتی بزرگ Barnes & nobles  ور شکست شد.  همچنین در سال ۲۰۰۷ که دستگاه کیندل_ای_ریدر به بازار عرضه شد فورا فروخته شد و مردم حس کردند که دیگر بازار کتاب‌های چاپی به سوی انقراض می رود و کتاب‌فروشی‌های کوچک باید مغازه ها را ببندند.

با این همه طبق امار های ارائه شده از سوی اتحادیه کتاب‌فروشان امریکا، میزان فروش کتاب مجددادر حال رشد است.  از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ رشد ۳۵ درصدی کتاب‌فروشی‌ها در آمریکا به ثبت رسیده است و  از سال ۲۰۱۳ هر سال بر تیراژ کتاب‌ها بصورت کلی افزوده شده و بالعکس از سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ فروش کتاب های دیجیتالی  ده درصد افت داشته است.

اما بازار کتاب آمریکا این معجزه را مدیون کیست؟ باید گفت اینستاگرام در احیای بازار کتاب آمریکا نقش موثری داشته است. شاید سوال کنید که اینستاگرام که یک اپلیکیشن روی گوشی های همراه است و مردم عکس های زندگی خصوصی و کارهای روزمره خود را روی آن منتشر می کنند چگونه توانسته است بازار کتاب را تحت تاثیر خود قرار دهد؟ 

در بین میلیونها نفری که روزانه از کارهای خود در اینستاگرام عکس بارگذاری می کنند افرادی هم هستند که علاقمند کتاب‌خوانی هستند و  برای این که به دیگران نشان دهند که اهل کتاب‌خواندن هستند ناچارند عکس کتابی که می خوانند یا عکس خود را در حال خواند کتاب روی اینستاگرام منتشر کنند و  به اشتراک بگذارند.  به نظر ساده لوحانه می اید  اما واقعی است، همین کار سبب شده است تا هشتگ های مختلفی درباره کتاب و کتاب‌خوانی در اینستاگرام داغ شود که یکی از آنها هشتگ #bookstagram است که بیش از بیست پنج میلیون بار در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده و بصورت خود جوش کاربران اینستاگرام که علاقه مند به حوزه کتاب هستند بر اساس آن چالش های متعدد کتاب‌خوانی ترتیب می دهند.

یک  چالش دیگر با هشتگ #۱۰۰booksin۲۰۱۸ با استقبال زیادی در اینستاگرام مواجه شده است  و کاربران، از کتاب‌هایی که در سال ۲۰۱۸ خوانده اند عکس می گیرند و آنها را با دنبال کنندگان خود به اشتراک می گذارند.

ویژگی دیگری که براساس آن اینستاگرام به کتاب‌خوانی کمک می کند، برند سازیست. اینستاگرام این امکان را برای هر فروشنده  فراهم می کند که رایگان در این فضا برای خود تبلیغ کنند و خیلی از کتاب‌فروشی ها از این امکان استفاده کردند حداقل به صورت محله ای علاقه مندان به کتاب را به مغازه خود جذب کردند.

کتاب‌فروشی  Books are magic  در بروکلین سال ۲۰۱۷ توسط اما استراب و همسرش مایکل فاسکو استراب تاسیس شد بعد از یکسال آنها از اینستاگرام بیشترین استفاده را کردند و حالا یکی از پرفروش ترین کتاب‌فروشی های بروکلین شده اند. یا فروشگاه "Last Bookstore" در لس انجلس یکی از همین کتاب‌فروشی‌های خرد بود که سال ۲۰۱۱ تاسیس شد و بعد از تبلیغات در اینستاگرام  حالا به یکی از پر بازدیدترین کتاب‌فروشی‌های لس انجلس تبدیل شده. 

این روند سبب شده تا تعداد زیاد دیگری از کاربران اینستاگرام برای عقب نماندن از سایرین به کتاب‌فروشی ها مراجعه کرده تا با کتاب ها عکس بگیرند و روی صفحه اینستایشان با هشتگ های مربوط به کتاب به نمایش بگذارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2018-12-24 22:46

افزودن دیدگاه جدید