کد مطلب: 

222572

ردپای چهره‌های سرشناس فوتبال در سایت‌های شرط‌بندی

در اینکه فوتبال ما آلوده به مسائل تبانی و شرط‌بندی شده، شکی نیست و در لیگ‌های مختلف بعضاً شاهد هستیم مسائلی مطرح می‌شود و اقدامات بازدارنده‌ای نیز صورت می‌گیرد.
ردپای چهره‌های سرشناس فوتبال در سایت‌های شرط‌بندی

به گزارش خبرورزشی، شرط‌بندی در لیگ ۲ و لیگ یک؛ این اتفاق تلخی است که به کرات در فوتبال ایران رخ داده و می‌دهد و برنامه ۹۰ این هفته هم به آن اشاره کرد. البته بهتر است بگوییم تبانی در لیگ ۲ و لیگ یک، چون شرط‌بندی اتفاق مرسوم در فوتبال حرفه‌ای است و پول در گردش آن به قدری زیاد است که با اقبال عمومی مواجه شده (البته آن سوی مرزها) و آنچه که در ایران مایه تأسف است تبانی برای پیروز شدن در شرط‌بندی است!

فصل گذشته به کرات دیدیم در هفته‌های پایانی رقابت‌های فوتبال قهرمانی دسته اول باشگاه‌های کشور نتایجی رقم می‌خورد که گویی بازی فوتسال است نه فوتبال و ریشه مشکلات و تبانی از جایی است که بازیکن قرارداد می‌بندد، اما پول نمی‌گیرد و در نهایت مجبور می‌شود برای ارتزاق دست به تبانی بزند!

کمیته اخلاق درگیر این موضوع شده و ستاد صیانت از فوتبال حرفه‌ای هم در کمیته اخلاق تشکیل شده و خوشبختانه در این مسیر نیرو‌های امنیتی و انتظامی هم در حال همکاری با کمیته اخلاق هستند و در همین راستا نفرات زیادی به کمیته اخلاق احضار شده‌اند. 

سایت‌های شرط‌بندی آزادانه در ایران فعالیت می‌کنند و حتی شاهد این هستیم که در شهر‌های شمالی برگه پیش‌بینی نتایج بازی‌ها آزادانه در کیوسک‌های مطبوعاتی بین اهالی فوتبال عرضه می‌شود و این بدین معنی است که برای برخورد با بنگاه‌های شرط‌بندی همه دستگاه‌ها باید بسیج شوند و در مسیر مبارزه تنها خواست کمیته اخلاق کافی نیست، اما همان‌طور که اشاره شد اتفاقی که در ایران در حال رخ دادن است تبانی برای پیروزی در شرط‌بندی است و این زشتی کار را دو چندان کرده است. 

خبر‌هایی زمزمه می‌شود که شرط‌بندی به لیگ برتر هم رسوخ کرده است. هر چند لیگ برتر زیر ذره‌بین است و اگر شرط‌بندی هم در آن وجود داشته باشد با آن شدت و حدت لیگ ۲ و لیگ یک نیست. با این حال در تیم‌های لیگ برتری هم شاهد این هستیم که دستمزد‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود یا اصلاً داده نمی‌شود. در چنین تیم‌هایی باید منتظر رخداد‌های زشتی باشیم. به واقع نکته‌ای که کمک می‌کند لیگ برتر به سلامت به مسیر خود ادامه دهد، پرداخت به موقع دستمزدهاست.

نکته نگران‌کننده در این بین شرکت برخی فوتبالیست‌های سرشناس در شرط‌بندی است. البته آن‌ها در بنگاه‌های شرط‌بندی و سایت‌های خارجی فعال هستند و در این مسیر سرمایه‌گذاری زیادی هم کرده‌اند. گاهی حضور آن‌ها در سایت‌های شرط‌بندی با اکانت‌های دیگران است. آنچه که مسلم است در خارج از کشور بنگاه‌های شرط‌بندی آزادانه و با مجوز فعالیت می‌کنند و آنچه که در آن سوی مرز‌ها جرم است تبانی است. در حالی که در ایران هم شرط‌بندی جرم است و هم تبانی و هر دو از نظر شرعی دارای اشکال هستند.

یکی از اعضای کمیته اخلاق در این باره می‌گوید: «قطعاً این اتفاقات رصد می‌شود و حضور فوتبالیست‌های سرشناس و مربیان در بنگاه‌های شرط‌بندی دارای ایراد است. حتی اگر آن‌ها با اکانت‌های دیگر هم در این سایت‌ها حاضر شوند قابل شناسایی هستند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.»

آنچه که در این بین نگران‌کننده است سوق دادن بازیکنان و مربیان به سمت بنگاه‌های شرط‌بندی در ایران است. در این صورت آن‌ها ممکن است به قیمت میلیون‌ها تومان پولی که به حساب آن‌ها واریز می‌شود در بازی‌های داخلی تبانی کنند.

در این بین کمیته اخلاق و پلیس فتا باید به صورت جدی با بنگاه‌ها و همچنین سایت‌های شرط‌بندی مبارزه کنند و از آنجایی که در این دنیا هیچ چیز پنهان نمی‌ماند، می‌توان به راحتی با شرط‌بندی و تبانی مبارزه کرد.

مسئولان، کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند

چگونه می‌توان نتایج لیگ برتر را از دخالت شرط‌بند‌ها مصون نگه داشت؟

در اینکه فوتبال ما آلوده به مسائل تبانی و شرط‌بندی شده، شکی نیست و در لیگ‌های مختلف بعضاً شاهد هستیم مسائلی مطرح می‌شود و اقدامات بازدارنده‌ای نیز صورت می‌گیرد، اما اینکه آیا شرط‌بندی‌ها روی نتایج لیگ برتر هم تأثیر می‌گذارد و چگونه می‌توان نتایج لیگ برتر را از دخالت شرط‌بند‌ها مصون نگه داشت، سؤالی است که آن را با تنی چند از مسئولان، کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید:

پرویز مظلومی: دسته‌های پایین‌تر هست، اما لیگ برتر نه!

سرمربی پیشین تیم استقلال تهران در این خصوص گفت: شک نکنید که شرط‌بندی در فوتبال ما وجود دارد، اما در لیگ برتر امکانش خیلی کم است، چون نظارت دقیقی در لیگ برتر حاکم است و چنین اتفاقی سخت رخ می‌دهد. شاید در لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر شرط‌بندی‌هایی صورت بگیرد، اما در لیگ برتر فکر نمی‌کنم. شرط‌بندی در همه جای دنیا وجود دارد، ولی در مسابقات بزرگ تبانی صورت نمی‌گیرد، چون همه روی این بازی‌ها حساس می‌شوند. روی هم رفته معتقدم در لیگ برتر امکان شرط‌بندی بسیار پایین و درصدش صفر است. 

بیژن ذوالفقارنسب: شرط‌بندی نه! تقلب و حقه‌بازی!

کارشناس فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: من با چشم خودم شرط‌بندی در لیگ برتر را ندیدم، ولی هرگز نمی‌توانم کار‌های کثیفی که بعضاً در فوتبال ما رخ می‌دهد را منکر شوم. چه در لیگ برتر و چه در دسته‌های پایین‌تر و اسم آن را نمی‌شود شرط‌بندی گذاشت و بهتر است بگوییم تقلب و حقه‌بازی که باند‌هایی هستند که در برخی تیم‌ها و بازیکنان نفوذ می‌کنند و در این بین پول‌های کلانی هم رد و بدل می‌شود که قطعاً باعث نابودی فوتبال ما خواهد شد. باید سیستم نظارتی و امنیتی با دقت حواس‌شان به این مسائل و جلوگیری از آن باشد.

عبدالله سمامی: در هر سطحی باشد، مبارزه می‌کنیم

عضو ارشد کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: بحث لیگ برتر و دسته‌های پایین‌تر نیست. بحث مبارزه با این پدیده شوم است. مطمئن باشید کمیته اخلاق در زمینه‌های مختلف این موضوع ورود کرده و به تمام آن‌ها رسیدگی می‌کند. مطرح کردن این مسائل هم تبعاتی دارد و باید در چارچوب خاص خود بیان شود چرا که موضوعات قضایی به حفظ حرمت و جایگاه افراد توجه دارد. کمیته اخلاق به موضوع شرط‌بندی‌ها ورود کرده و نظارت دقیقی دارد و کارشناسان کمیته اخلاق هم درباره تبانی و شرط‌بندی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و با جدیت پیگیر هستند.

محمدصادق درودگر: برخی‌ها در دسته‌های پایین‌تر ساختارشکنی می‌کنند

عضو هیئت‌رئیسه سازمان لیگ در این خصوص به خبرورزشی گفت: در فوتبال ایران وقتی برخی مربیان و بازیکنان از لحاظ امنیت شغلی تأمین نیستند، می‌روند سراغ کار‌های ساختارشکن و تخلفات اینچنینی انجام می‌دهند که این فقط به فوتبال مربوط نمی‌شود و در همه جا وجود دارد. اگر یک نظارت خوب و مستمر داشته باشیم و از طریق سیستم‌های مانیتورینگ و... همه این مسائل را رصد کنیم، مطمئناً این شرط‌بندی‌ها و تبانی‌ها کمتر خواهد شد. در لیگ برتر امکان انجام چنین کار‌هایی بسیار کم است، ولی دسته‌های پایین‌تر دیده شده و فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق هم با جدیت ورود کرده و در حال مبارزه است.

عبدالرحمان شاه‌حسینی: پیگیر شدیم، جلویش را گرفتند!

کارشناس حقوق قضایی و رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: به نظر من تا زمانی که مسئولان سطح بالای ما در تمام ارگان‌ها در مقام عمل برنیایند و فقط شعار ندهند و مسئولان ذیربط در ورزش و فوتبال هم برای مبارزه با فساد دست‌دست نکنند و در عمل ورود کنند، ریشه فساد و تبانی و شرط‌بندی منسجم‌تر خواهد شد. چند سال پیش پرونده فساد در فوتبال از لیگ برتر گرفته تا... را آماده کردیم و در مجلس به اتمام رساندیم، ولی اراده‌ای وجود داشت تا ابعاد این پرونده و افراد درگیر با آن رسوا نشوند. من خودم جعبه سیاه آن پرونده هستم و می‌دانم برخی‌ها که ادعای پاکی دارند، چقدر به فوتبال خیانت کرده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2018-12-20 15:49

افزودن دیدگاه جدید