کد مطلب: 

221562

تلگرام به دنبال ایجاد قلعه دیجیتال بود

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: ابزارهای فضای مجازی در حقیقت استعمار نوین است. دیگر برای چپاول کشورها نیازی به ناو و سرباز نیست، بلکه با این پلتفرم ها به سادگی این امر ممکن خواهد شد.
تلگرام به دنبال ایجاد قلعه دیجیتال بود

به گزارش ایسنا، امیر خوراکیان در همایش حقیقت مجازی که در محل تالار شهر برگزار شده بود، بیان کرد: در فضای مجازی چهار لایه مهم وجود دارد. لایه اول فیزیکی است؛ مانند سخت افزارها و برخی از نرم افزارها که در این زمره قرار می‌گیرند. لایه دوم، لایه منطقی است. در حقیقت منظور از پلتفرم‌ها و نرم افزارهای بزرگی است که یک میدان وسیعی در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: لایه سوم، لایه اطلاعات است. محتوایی که در فضای مجازی در بستر پلتفرم‌ها شکل می‌گیرد. گاهی این اطلاعات، محتوا است و گاهی هم شامل خدمات است. لایه چهارم در نهایت لایه مردم یا کاربران است.

وی اضافه کرد: فضای مجازی کارکردهای بسیاری دارد. ما نبایستی از این کارکردها غافل شویم و این کارکردها بایستی در نظر گرفته شود. فضای مجازی چهار کارکرد کلی دارد. کارکرد ارتباطی، کارکرد اطلاعاتی، کارکرد خدماتی و کارکرد سرگرمی از جمله این کارکردهاست.

خوراکیان اظهار کرد: فضای مجازی دارای ویژگی‌هایی است. فضای مجازی شبکه‌ای است، عرصه هوشمندی است، خدماتی و تعاملی است و یک سری از ویژگی‌های دیگر که از آن باخبر هستید. فضای مجازی همگرایی ابزارها است. اکنون همه چیز در گوشی همراه تجمع یافته است. فضای مجازی زیست‌بوم انسان و اشیا است.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین عرصه برای ورود به فضای مجازی سیستم عامل است. در سال ۲۰۰۹ در جهان ۷ سیستم عامل وجود داشته است. آمریکایی‌ها سیاستی را در جهان اتخاذ کردند که اندروید سهم به سزایی در کاربران سیستم‌های عامل پیدا کند. اکنون ۸۴ درصد سیستم‌های عامل جهان از آن اندروید است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه دوم پیام‌رسان است. واتس آپ در ۱۰۹ کشور جهان، پیام‌رسان اول است. مسنجر و وایبر نیز در ادامه قرار دارند و آمریکایی هستند. هنگامی که به پیام رسان‌ها نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که عمده پیام رسان‌های جهان، آمریکایی هستند.

وی در خصوص مناقشات شورای عالی فضای مجازی با تلگرام بیان کرد: مسئله‌ای که ما با تلگرام داشتیم آن بود که چرا از نقش پیام‌رسان خارج شدی و وارد اقتصاد شده‌ای؟ چرا پول درست می کنی؟ جواب آن‌ها این بود که کاری به قوانین کشورها نداریم و دنبال ایجاد یک قلعه دیجیتال هستیم. در نهایت به هیچ نهادی نیز پاسخگو نیست.

خوراکیان تصریح کرد: با کمال وقاحت اطلاعات خود را رمزنگاری می‌کند و از دادن این اطلاعات به دولت‌ها که متولی فرهنگ و دین جامعه هستند، خودداری می‌کند. آن‌ها قصد فروش اطلاعات را داشته‌اند. چندی بعد پول مجازی ارائه می‌شد و اگر کسب‎‌وکار مردم بر پایه آن شکل می‌گرفت و سپس این پول ناپدید می شد، کسی پاسخگو نبود. حوزه سوم، موتورهای جست‌وجوگر است. ۷۸ درصد جستجوهای جهانی از آن گوگل است. مالکیت گوگل از آن کیست؟

وی افزود: در سال ۲۰۰۱، در میان پنج شرکت بزرگ اقتصادی دنیا، تنها یک شرکت در عرصه فضای مجازی فعال بودند اما در سال ۲۰۱۶ همه پنج شرکت در عرصه فضای مجازی فعال هستند و از طریق فضای مجازی به این مقام رسیده‌اند. شرکت اپل سالانه هزار میلیارد دلار درآمد دارد. کل صادرات نفتی ما در سال ۵۰ میلیارد دلار است.

معاون مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: در لیست ۱۵ شرکت اول جهان، ۱۰ شرکت آمریکایی هستند و ۵۰ درصد اقتصاد فضای مجازی در اختیار آمریکا است. یکی دیگر از مباحث اقتصادی، پول مجازی است. اکنون بیت‌کوین یک ارزش ۱۶۰ میلیارد دلاری دارد که بسیار عدد بزرگی است. در ۵۰ کشور جهان بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اگر ارزش این پول افت کرد، چه کسی پاسخگو است؟ متولی این پول کیست؟ مشخص نیست که چه کسی پشت این پول قرار دارد.

خوراکیان گفت: فضای مجازی روی لایه مردم بسیار اثرگذار است. سه لایه دیگر در دست دیگران است و ما در حقیقت کارگران سه لایه دیگر هستیم. کاربر بی‌نقش هستیم و بر اصل موضوع هیچ تسلطی نداریم. فضای مجازی در سبک زندگی بسیار اثرگذار است. قبلا برای آموزش یک مسئله‌ای، تحقیق می‌کردیم اما اکنون برای ورود به فضای مجازی هیچ تحقیقی صورت نمی‌گیرد، اصلا ورود به فضای مجازی در دست مخاطب نیست.

معاون شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: یکی از آثار مهمی که فضای مجازی در حوزه فرهنگی ایجاد می‌کند، نسبی شدن است. تحت تاثیر فضای مجازی، بایدها و نبایدها تغییر می‌کنند و دگرگون می‌شوند. انسان بسیار تصویری و سطحی‌گرا شده‌اند. میزان محتوای تصویری و فیلم در حدود بیش از دوسوم محتوای فضای مجازی است.

وی ادامه داد: ما در آینده در فضای مجازی چیزی به نام زبان نخواهیم داشت. هم اکنون ۸۰ زبان در گوگل در حال سرویس دادن است. پیشرفت‌های هوش مصنوعی این اتفاقات را بسیار ممکن کرده است.

خوراکیان تاکید کرد: این کارکردها دام استکبار جهانی برای کشورهای دیگر است. این خدمات و ابزارهای فضای مجازی در حقیقت استعمار نوین است. دیگر برای چپاول کشورها نیازی به ناو و سرباز نیست، بلکه با این پلتفرم ها به سادگی این امر ممکن خواهد شد.

وی اضافه کرد: دولت‌ها و کشورها، هویت و ملیت‌ها، استقلال کشورها با آینده فضای مجازی در خطر است. خدمات و سرویس‌هایی که در آینده فضای مجازی به مخاطبان ارائه خواهد داد، در تضاد با هویت ماست. ما بر اساس خواست پشتوانه فکری و نظری چه کسی در زیست‌بوم فضای مجازی در حال زندگی هستیم؟

وی اظهار کرد: در حوزه رسانه از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۸ استفاده از تلویزیون از ۱۸۰ دقیقه در روز به ۱۴۶ دقیقه در روز در جهان رسیده است. استفاده از اینترنت از ۴۸ دقیقه به ۱۵۷دقیقه رسیده است. ما رسانه‌های جمعی داشتیم و برای رسانه‌های جمعی قانون درست کرده بودیم، متولی داشتیم و دادگاه داشتیم. اما اکنون چه؟ تاثیر فضای مجازی روی رسانه‌ها چیست؟ اختیار این پلتفرم در دست کیست؟ آیا هویت در این فضا مشخص است؟

وی اضافه کرد: بزرگترین خبرگزاری در دنیا، حداکثر ۳۰۰۰ خبرنگار دارد اما فیسبوک دو میلیارد مخاطب دارد و این مخاطبان نقش خبرنگار را بازی خواهند کرد. در فضای مجازی همه تولیدکننده محتوای خبری هستند. اکنون ربات‌ها نیز به فعالیت خبری می‌پردازند.

خوراکیان گفت: حتی در بعضی موضوعات مانند انتخابات آمریکا، ربات‌ها پیام تولید کردند. در حقیقت متن پیام را خود ربات بر اساس ذائقه سنجی‌ها تولید کرده است.

وی بیان کرد: سن در حال افزایش است. از طرف دیگر ساعات کاری کم شده است و این مسئله سبب شده که اوقات فراغت بسیار زیاد شده است. با فضای مجازی بسیاری از شغل‌ها از دست خواهد رفت. سد بیکاری ممکن است که بشکند و بیکاری بزرگی به وجود بیاید.

وی افزود: اکنون با اقتصاد اوقات فراغت روبه‌رو هستیم. این صنعت، ما را تنظیم می‌کند؛ چرا که خوراک ما را تامین می‌کند. بیش از ۹۴ درصد بازی‌های مورد استفاده در کشور ما خارجی هستند. این بازی ها اهداف و ارزش‌های ما را هدف می گیرند.

خوراکیان عنوان کرد: بحث دیگر، قانون‌گذاری است. در فضای مجازی قانون‌گذاری چگونه است و متولی آن چه کسی است؟ آمریکایی‌ها از طریق شرکت‌های بزرگ مشغول کدخدایی هستند. همه قوانین و اصول را مانند یک آدم قلدر تغییر می دهند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها برای تعیین قوانین به اروپایی‌ها هم حتی اجازه حق رای نداده‌اند. از همان ابتدا که وارد فضای مجازی می‌شوید، از دروازه آن‌ها رد می‌شوید. امروز قلدری و پررویی آمریکایی‌ها قابل مباحثه است.

معاون مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: چیزی که صورت مسئله اصلی است، یک چپاول بزرگ که در حال صورت گرفتن است. این چپاول تنها تکثیر دو عکس مستهجن نیست. اتفاق بزگ‌تری در حال رخ دادن است. مسئله استثمار مدرن است و استقلال ما در خطر است. از مبانی امام و انقلاب، استقلال است. در این فضا استقلال بسیار آرام مورد خطر قرار گرفته است.

وی در خصوص رسالت‌های حوزه در خصوص فضای مجازی بیان کرد: اولین رسالت حوزه، صیانت از استقلال کشور است. حوزه همواره در بیدارسازی مردم و شیعیان  پیش‌گام بوده است. دقیق به مردم بگوییم که فضای مجازی چه مخاطراتی دارد. این پرچم‌داری رسالت بزرگی است.

خوراکیان گفت: دومین وظیفه حوزه، درک تحولات فضای مجازی و بررسی پیامدهای آن است. این رسالت حوزه است که مانند سایر موضوعات فضای حقیقی، در این زمینه نیز به اظهار نظر بپردازد. کسی جز حوزه وظیفه تبیین این موضوعات را ندارد.

وی اضافه کرد: رسالت سوم حوزه، ارائه درسنامه زندگی مومنانه در فضای مجازی است. چهارمین رسالت، فرهنگ‌سازی استفاده از فضای مجازی است. کس دیگری چنین وظیفه ای ندارد. پنجمین رسالت نیز تولید محتواست، چه به معنای رفع شبهات و چه به معنای محتوای جدید که مورد نیاز است. ششمین رسالت، توجیه مردم برای همراهی با سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی است.  هفتمین رسالت، علم‌داری حوزه در فضای مجازی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-11-23 20:48

افزودن دیدگاه جدید