کد مطلب: 

220343

همراهی خوب برای روزهای سخت/ «همراه» خاموش نیست

شرکت همراه اول با حضور و ظهور دو اپراتور دیگر، همچنان از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و بررسی‌ها حاکی از آن است که که روند صعودی سال‌های اخیر قطع نشده و کماکان بر مدار رشد حرکت می‌کند و از جهاتی نیز با رقبای خود متمایز عمل کرده که ارزیابی آن خالی از لطف نیست.
همراهی خوب برای روزهای سخت/ «همراه» خاموش نیست

به گزارش سیتنا به نقل از بورس نیوز، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) بزرگترین و سودآورترین زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران محسوب می شود.

21669 میلیارد تومان ارزش کل دارایی های «همراه اول» است و با سرمایه 960 میلیارد تومانی، بالغ بر 2270 میلیارد تومان سود انباشته دارد. به عبارت بهتر، هم اکنون حدود 2.4 برابر سرمایه خود، سود انباشته کرده و به راحتی می تواند از این محل افزایش سرمایه دهد و نسبت به تکمیل و اجرای طرح های درآمدزا اقدام کند.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، درآمدهای عملیاتی این شرکت در سالیان گذشته روند رو به رشدی داشته و با توجه به رشد 18 درصد درآمدهای عملیاتی در دوره 6 ماهه سال جاری نسبت به سال قبل، انتظار می رود حرکت صعودی ادامه دار باشد.

حاشیه سود خالص 28 درصدی در دروه مذکور بیانگر عملکرد مطلوب در سایر بخش های درآمدی می باشد.

در نمودار ذیل، روند سود خالص «همراه» از سال 90 تا 6 ماهه 97 را ملاحظه می کنید.

با توجه به افزایش کارکرد مشترکین تلفن همراه به جهت تعرفه مصوب و همچنین رشد درآمد حاصل از اتصال سایر اپراتورهای تلفن همراه، برآورد می شود «همراه اول» سال 97 را نیز همانند دوره های قبل، با افزایش در رقم سود به پایان برساند،.

شایان ذکر است که شروع پروژه های مجازی یکی از مهمترین برنامه های اصلی این شرکت به شمار می رود که تمرکز بالایی بر آن معطوف شده و در همین راستا، «همراه» با دو شرکت وارد فرایند عقد قرارداد گردیده است. به علاوه پروژه سیم کارت انارستان را نیز به سرانجام رسانده است.

با توجه به اینکه درآمد شرکت عمدتاً به طور نقد وصول می شود و همچنین دوره وصول مطالبات پایین است (58 روز) می توان گفت که منابع شرکت برای پوشش فروش اغلب از محل "جریان نقدی حاصل از عملیات" است؛ بنابراین «همراه» به جای نگهداری وجوه به صورت سرمایه در گردش، آن ها را در دارایی های غیرجاری نظیر سرمایه گذاری در تجهیزات مخابراتی و تکنولوژی های جدید و سرمایه گذاری های بلندمدت در سهام شرکت ها خرج می کند. نمایش رقم 11871 میلیارد ریالی در مقابل دارایی های ثابت مشهود، به خوبی مؤید این موضع است.

اما نکته ای که نباید از آن غافل شد، صرف حضور این شرکت در بازار سهام و ثبت بازدهی مثبت در دوره های اخیر است. در مجموع، در مدت گذشته از سال جاری نیز حدود 22 درصد بازدهی برای سهامداران خود به ارمغان آورده و یکی از سهم های کم حاشیه و کم ریسک بازار شناخته می شود.

این نکته از این جهت حائز اهمیت است که دو اپراتور دیگر (ایرانسل و رایتل) برخلاف انتظارات و مصوبات، همچنان برای عرضه سهام خود در بازار سرمایه مقاومت می کنند و فرایند عرضه، آن چنان که باید انجام نمی گیرد.

بر اساس اساسنامه شرکت ایرانسل، 21 درصد سهام اپراتور ایرانی-خارجی ایرانسل 3 سال از زمان لازم اجرا شدن پروانه، باید در بورس واگذار شود. موردی که تاکنون به مرحله اجرا نزدیک هم نشده است. البته اصلی ترین دلیل این مورد، حضور سهامدار خارجی با مالیکت 49 درصدی عنوان شده است.

مدیرعامل رایتل نیز از عرضه سهام این اپراتور طی سال 96 خبر داده بود اما تاکنون خبری از سومین اپراتور کشور در تالار حافظ نشده است.

در مجموع می توان گفت که اپراتور اول کشور در مدار رشد قرار دارد و نسبت به سایر اپراتورها بهتر عمل می کند و انتظار می رود با اجرای پروژه های جدید، سود قابل قبولی را بر روی صورت های مالی خود بنشاند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2018-10-28 13:38

افزودن دیدگاه جدید