کد مطلب: 

217128

کدام خدمات گمرک الکترونیکی شده است؟

سامانه ارزش کالا، سامانه بازار و سامانه انتشار آزاد اطلاعات از جمله خدمات الکترونیکی گمرک ایران است. درباره میزان الکترونیکی شدن خدمات گفته شده که گمرک از ابتدا شروع‌کننده انتشار آزاد اطلاعات بود و اطلاعات گمرک در بستر تبادل یکپارچه اطلاعات وزارت اقتصاد به صورت آنلاین و به‌روز قرار دارد.
کدام خدمات گمرک الکترونیکی شده است؟

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، با الکترونیکی شدن تشریفات گمرکی، خدمت‌گیرندگان می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی، ترانزیتی و وارداتی را بدون مراجعه حضوری انجام و کالای خود را به گمرک اظهار کنند. بر این اساس خدمات گمرک ایران با هدف حذف مراجعات حضوری، تسهیل تجارت و حذف کاغذ از فرآیند تشریفات گمرکی به صورت اینترنتی ارائه می‌شود.

در این باره مصطفی فارسی- کارشناس فناوری اطلاعات گمرک ایران، با بیان اینکه گمرک ایران در راستای خدمات الکترونیکی، در سال‌های گذشته انقلاب الکترونیک را راه انداخته، گفت: یکی از مواردی که برای مردم ملموس‌تر است و بیشتر با آن درگیرند، سامانه متمرکز ارزش کالاهاست. گمرک ایران بر اساس سوابق ترخیصی که هر روز از گمرک می‌شود و جمع‌آوری این سوابق، سامانه‌ای در دامنه پنجره واحدی که از قبل بوده تهیه کرده که سابقه ارزش کالاهایی که ترخیص شده به‌صورت آنلاین در گمرک، وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بدین‌ترتیب هر کلایی که احضار می‌شود، اگر هم اطلاعات یک کالا در سامانه نباشد، صاحب کالا درخواست می‌دهد، با استفاده از اسناد موجود، ارزش کالا تعیین و به پرتال سامانه ارزش اضافه می‌شود. این لیست هر روز آپدیت شده و قیمت نهایی کالاها بر اساس قیمت اصلی که در خارج داشته، به علاوه عوارض گمرکی و سود بازرگانی، تعیین می‌شود و اگر مردم بخواهند بدانند ارزش کالایی که از گمرک ترخیص شده چقدر بوده، متوجه خواهند شد.

کارشناس فناوری اطلاعات گمرک ایران سامانه‌ی بازار را از دیگر سرویس‌های گمرک اعلام و بیان کرد: سامانه بازار امکانی را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که به یک کالای خارجی نیاز دارند. آن‌ها می‌توانند وارد سایت شوند و درخواست خود را برای آن کالا به صاحب کالاهایی که تا به حال واردکننده بوده، اعلام کند. بدین ترتیب ابتدا وارد سایت می‌شوند و اسم کالا را جست‌وجو می‌کند و بعد متن درخواستی خود را می‌نویسند. سیستم به صاحب کالا پیامک می‌دهد و آن شخص می‌تواند با متقاضی ارتباط بگیرد.

فارسی با بیان اینکه سامانه‌ی بازار ارتباطی بین متقاضی واقعی و صاحب کالای واقعی ایجاد می‌کند، افزود: از طریق این سامانه، واسطه‌ای که بین متقاضی و صاحب کالا وجود حذف می‌شود و متقاضی می‌تواند مستقیما با صاحب کالا ارتباط داشته باشد. با توجه به اینکه صاحبان کالاها زیاد هستند، مطابق پیامکی که به صاحب کالا داده می‌شود و پاسخی که صاحب کالا می‌دهد، رتبه‌بندی می‌شوند و در صورتی که پاسخ درستی داده باشند و واقعا کالا را وارد کنند، مورد تایید ما قرار می‌گیرند.

وی در ادامه با اشاره به سامانه انتشار آزاد اطلاعات، اظهار کرد: کالاهایی هستند که شاید ارزش آن‌ها در سامانه ارزش هم باشد، اما این اطلاعات که امسال ما چه کالاهایی و به چه میزان وارد کردیم، در پروتکل انتشار برخط اطلاعات، قرار می‌گیرد. آمار پالایش‌شده گمرک در این صفحه قرار می‌گیرد و هر کسی بخواهد آمار روزانه یا ماهانه یا سالانه را بگیرد که چه کالایی از چه مبدا و چه کشورهایی و از چه گمرکاتی وارد کشور شده را می‌تواند اطلاعات را از آن جا دریافت کند.

کارشناس فناوری اطلاعات گمرک ایران در پاسخ به اینکه گمرک ایران چه اندازه در راستای دولت الکترونیکی گام برداشته، بیان کرد: ما در حوزه تجارت خارجی و فعالیت گمرک، اطلاعاتمان را در بستر تبادل یکپارچه اطلاعات که وزارت اقتصاد دارد، قرار دادیم و این اطلاعات آنلاین و به‌روز است. گمرک از ابتدا شروع‌کننده انتشار آزاد اطلاعات بود و این بستر را هم در وزارت اقتصاد فراهم کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-08-17 11:03

افزودن دیدگاه جدید