کد مطلب: 

217100

مروری بر تاریخچه‌ی اولین اندروید تا اندروید Pie

اگر علاقه دارید درباره تاریخ اندروید بدانید، این گزارش را بخوانید تا با نسخه‌های متفاوت آن آشنا شوید.
مروری بر تاریخچه‌ی اولین اندروید تا اندروید Pie

به گزارش سیتنا، اندروید یک سیستم عامل موبایلی است که توسط گوگل توسعه داده می‌شود. این سیستم عامل، سیستم تغییریافته نرم‌افزار Linux Kernel و دیگر نرم‌افزارهای منبع باز است که اصولا برای اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های دارای نمایشگر لمسی ساخته شده است. علاوه بر سیستم عامل موبایل، گوگل Android TV را برای تلویزیون‌های هوشمند، Android Auto را برای خودروهای هوشمند و Wear OS را برای گجت‌های پوشیدنی پشتیبانی کننده از سیستم عامل اندروید توسعه داد. اندرویدهای متنوعی هم برای کنسول‌های بازی، دوربین‌های دیجیتال، رایانه‌های شخصی و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی تولید شده‌اند.

شرکت گوگل در سال 2005 کمپانی اندروید را خریداری کرد و در سال 2007 سیستم عامل اندروید، با انتشار اولین تیزر تبلیغاتی دستگاه اندرویدی رونمایی شد. سیستم عامل اندروید از اولین سال‌های انتشار خود تا کنون، تغییرات زیاد و اساسی را به خود دیده است و آخرین نسخه آن، چند روز پیش (7 آگوست 2018) به صورت رسمی معرفی شد؛ یعنی نهمین نسخه این سیستم عامل که Pie نام گرفت. پروژه منبع باز اندروید که به صورت اختصاری «AOSP» شناخته می‌شود، گواهینامه Apache را دریافت کرده است. طبق این برنامه هر دستگاهی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند، می‌تواند از دیگر دستگاه‌های اندروید برنامه‌های اندرویدی را دریافت و روی دستگاه نصب کند.

اندروید که از سال 2011 به عنوان پرفروش‌ترین سیستم عامل جهان شناخته می‌شود و روی دو سوم گوشی‌های جهان نصب است، همراه با چند نرم‌افزار ختصاصی و توسعه یافته شده توسط گوگل ارائه می‌شود. این برنامه‌ها سرویس‌های مختلف گوگل مانند Gmail و Google Search اصلی‌ترین برنامه‌هایی هستند که می‌توانیم آن‌ها را روی گوشی‌های اندرویدی مشاهده کنیم. این برنامه‌ها در کنار اپلیکیشن استورها و پلتفرم انتشار اپلیکیشن‌ها یعنی Google Play ارائه می‌شوند و تحت لیسانس سازنده‌های دستگاه‌های اندرویدی فعالیت می‌کنند.

کمپانی اندروید اکتبر 2003 در پالو آلتوی کالیفرنیا توسط اندی روبین، ریچ ماینر، نیک سیِرز و کریس وایت تأسیس شد. اولین قصد این شرکت این بود که یک سیستم عامل پیشرفته برای دوربین‌های دیجیتال توسعه دهند و همین باعث شد تا سرمایه‌گذاران زیادی را در آوریل 2004 به دست آورد. مؤسسان این کمپانی بعدها متوجه شدند که بازار دوربین‌های دیجیتال برای هدف‌های این شرکت بسیار کوچک است و بعد از گذشت پنج ماه، این شرکت هدف‌های خود را روی توسعه سیستم عامل تلفن همراه متمرکز کرد تا بتواند در تولید سیستم‌های عامل با Symbian و Windows Mobile مایکروسافت رقابت کند.

Android 4.4 Kitkat

شرکت گوگل اندروید نسخه 4.4 را در تاریخ 3 سپتامبر سال 2013 ارائه کرد. اندروید 4.4 ابتدا قرار بود با نام Key Lime Pie شناخته شود اما از آنجایی که خیلی از کاربران اندروید با طعم این خوراکی آشنا نبودند، تصمیم بر این شد که نام این نسخه اندروید یکی از محصولات کمپانی نسله باشد. پس از موافقت کمپانی نسله نام نسخه 4.4 این سیستم عامل Kitkat شد.

Kitkat ابتدا روی گوشی Nexus 5 در تاریخ 31 اکتبر سال 2.13 معرفی شد. این سیستم عامل برای تقویت ساخت سخت‌افزارها برای گوشی‌های اندرویدی ساخته شده بود چرا که حداقل حافظه رم برای راه‌اندازی این سیستم عامل 512 مگابایت بود. پروژه‌های تقویت سخت‌افزار برای اندروید با نام «Project Svelte» در داخل خود شرکت گوگل راه‌اندازی شد. با انتشار نسخه 4.4 اندروید، قابلیت‌های زیادی به دستگاه‌های اندرویدی اضافه شد.

مهمترین ویژگی‌های افزوده شده به این سیستم عامل، اضافه شدن پشتیبانی از فناوری NFC، قابلیت پرینت بی‌سیم، مرور صفحات وب با موتور کروم، چهارچوب جدید و رابط کاربری جدید برای دستگاه‌های اندرویدی بود.

Android 5.0 Lollipop

گوگل در کنفرانس Google I/O سال 2014 از پروژه‌ای به نام Android L رونمایی کرد که در تاریخ 12 نوامبر سال 2.14 به صورت رسمی مشخص شد که این نسخه از اندروید نسخه 5.0 آن با نام Lollipop (آبنبات چوبی) بود. اولین دستگاه‌هایی که این نسخه از اندروید را روی خود به طور پیش فرض داشتند، Nexus 6  و تبلت Nexus 9 بودند. گوگل در طراحی این سیستم عامل از زبان جدیدی که با نام Material Design مشهور است، استفاده کرد.

در این نسخه از سیستم عامل اندروید تغییراتی از جمله بهبود عملکرد نوتیفیکیشن‌ها و دیده شدن آن‌ها در زمان قفل بودن صفحه گوشی، پشتیبانی از دو سیمکارت و کلیدهای Navigation اصلاح شده بود.

Android 6.0 Marshmallow

سال 2015 زمان آن رسیده بود که دیگر سیستم‌های عامل مختلف قابلیت پشتیبانی از حسگرهای اثر انگشت را به دستگاه‌های خود اضافه کنند. اندروید هم در همین راستا نسخه جدیدی از سیستم عامل خود را در کنفرانس Google I/O معرفی کرد که با نام رمز Android M شناخته می‌شد که بعدا به صورت آپدیت برای گوشی‌های Nexus 5 و Nexus 6  و تبلت Nexus 9 در تاریخ 28 مه 2015 عرضه شد.

همانطور که گفته شد نسخه 6.0 اندروید شناخته شده با نام Marshmallow (مارشملو) با قابلیت پشتیبانی از حسگر اثر انگشت تولید شد. دیگر قابلیت خوبی که شرکت گوگل به سیستم عامل دستگاه‌های هوشمند خود اضافه کرد، مد Doze بود که با این مد سرعت سی‌پی‌یو در زمان خاموش بودن صفحه گوشی، کاهش می‌یابد تا باتری بیشتری ذخیره بماند.

Android 7.0 Nougat

اندروید 7.0 ابتدا برای توسعه‌دهندگان این سیستم عامل و به صورت محدود عرضه شد. در طی این برنامه، گوشی‌های اندرویدی که قابلیت پشتیبانی از این نسخه اندروید را داشتند، به صورت مستقیم به این ورژن آپدیت می‌شدند و تغییرات جدید روی آن‌ها را امتحان می‌کردند. نسخه نهایی این نسخه هم 22 آگوست سال 2016 به صورت رسمی منتشر شد. در این نسخه از اندروید شاهد تغییرات پوسته آن بودیم و مد Doze در این نسخه بهبود داده شده بود.

Android 8.0 و Android 8.1 Oreo

اندروید Oreo هشتمین انتشار اصلی از سری سیستم عامل‌های اندروید بود. این نسخه از سیستم عامل ابتدا با نسخه توسعه‌دهندگان در تاریخ 21 مارس 2017 منتشر شد و گوگل پوسته‌های آن را برای گوشی‌های Nexus و Pixel آماده کرده بود. نسخه نهایی آن هم در آگوست همان سال منتشر شد. می‌توان گفت این نسخه از اندروید با گذشت زمان کامل‌تر شده بود و قابلیت‌های جدیدی را هم برای کاربران به ارمغان آورده بود.

از جمله این ویژگی‌های می‌توان به پروژه Treble که به سازندگان سخت‌افزارهای گوشی‌های اندروید اجازه می‌دهد آپدیت‌های اندروید را برای دستگاه‌های خود منتشر کنند، پشتیبانی از قابلیت تصویر در تصویر، آیکون‌های تطبیقی و بهبود نوتیفیکیشن‌ها و مدیریت رنگ‌ها اشاره کرد.

Android 9.0 Pie

و اما آخرین نسخه‌ای که چند روز قبل به صورت رسمی توسط گوگل معرفی شد، اندروید 9.0 Pie بود. این نسخه از اندروید 7 مارس امسال برای اولین بار معرفی شد و نسخه بتای آن که مخصوص توسعه‌دهندگان بود، در همان روز منتشر شد. این نسخه از ابتدا با نام P شناخته شده بود و از زمان انتشار نسخه بتا تا کنون شاهد تغییرات زیادی در این سیستم عامل بوده‌ایم تا اینکه در تاریخ 6 آگوست امسال، گوگل تصمیم گرفت نسخه کامل و رسمی آن را برای همه کاربران منتشر کند. اولین کمپانی هم که تنها گوشی تولید شده خود را به این اندروید مجهز کرد، Essential بود. گوگل پس از این خبر مجسمه نسخه نهم اندروید را جلوی ساختمان اصلی این شرکت قرار داد.

از جمله ویژگی‌هایی که این نسخه از اندروید برای تلفن‌های همراه هوشمند اندرویدی به ارمغان آورده، ژست‌های حرکتی جدید، حذف دکمه Home از روی صفحه نمایش و درست کردن چهره‌ای جدید برای سیستم عامل است که همه این‌ها می‌توانند کار با این سیستم عامل را برای کاربران لذت‌بخش‌تر کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2018-08-16 11:12

افزودن دیدگاه جدید