کد مطلب: 

217093

رباتی که با انسان ارتباط چشمی برقرار می‌کند!

یک دانشجوی ژاپنی، رباتی ابداع کرده است که می‌تواند با انسان‌ها تماس چشمی برقرار کند.
رباتی که با انسان ارتباط چشمی برقرار می‌کند!

به گزارش سیتنا، انسان‌ها معمولا نگاه کردن به ربات‌هایی را که بیگانه به نظر می‌رسند، ناخوشایند می‌دانند و تعامل با این گونه ربات‌ها برایشان دشوار است؛ اما ممکن است یک ربات جدید، این مشکل را حل کند.

"ربات تقلیدی بیان احساسات" یا "سیر" (SEER) که توسط یک دانشجوی ژاپنی به نام "تاکایوکی تودو" (Takayuki Todo) ابداع شده، یک تجربه کاملا متفاوت محسوب می‌شود. این ربات، یک سر و گردن شبه‌انسان کوچک است که با تماس چشم و تقلید احساسات، به نزدیکترین شخص در اطراف خود واکنش نشان می‌دهد.

حالات این ربات، به دو دسته تقلید و تماس چشم تقسیم می‌شوند که هر دو مورد، مبتنی بر دوربینی هستند که ویژگی‌های چهره را در زمان واقعی تشخیص می‌دهد و ردیابی می‌کند.

"سیر" در حالت تقلیدی، محل قرار گرفتن ابروها، پلک‌ها و سر شخص را منعکس می‌کند. این حالت، بی‌نقص نیست زیرا معمولا ربات به خاطر وجود داده‌های بی‌نظم چهره، دچار لرزش می‌شود؛ اما این موارد در نسخه جدیدتر آن، اصلاح شده‌اند. حالت‌های طبیعی چهره انسان‌ها معمولا پرمعناتر هستند، اما این چهره کوچک با چشمانی که واقعی به نظر می‌رسند، تا حدودی از عهده تاثیرگذاری عمیق برمی‌آید.

حالت تماس چشمی ربات، امکان تعامل بی‌وقفه با نزدیکترین شخص را فراهم می‌کند؛ اما این توانایی، مانند تماس چشمی ربات‌های دیگر نیست. نگاه کردن به "سیر"، مانند نگاه کردن به جلوه‌های بصری است و موجب احساس همدردی بیننده با این ربات می‌شود. این احساس، بیشتر ناشی از چهره طبیعی کودکانه و چشمان واقعی "سیر" است.

این ربات، تنها یک پروژه هنری به شمار می‌رود؛ اما فناوری ورای ساخت آن، طوری است که می‌توان انتظار داشت در آینده به یک دستیار مجازی تبدیل شود.

از ربات "سیر"، در کنفرانس " SIGGRAPH" در شهر ونکوور کانادا رونمایی شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2018-08-16 09:37

افزودن دیدگاه جدید