کد مطلب: 

216409

احتمال بازگشت مرورگر گوگل به چین

گوگل در حال امتحان یک موتور جستجوی در حال توسعه جدید است که با سانسور برخی مطالب بتواند دوباره وارد کشور چین شود.
احتمال بازگشت مرورگر گوگل به چین

به گزارش سیتنا، بر اساس گزارش‌های منتشر شده از گوگل، این شرکت در حال درست کردن یک موتور جستجوی سانسور شده است که برای موتور جستجوی قدرتمند گوگل این امکان را فراهم کند تا به کشور چین بازگردد اما برخی از متخصصان حوزه فناوری با این اقدام گوگل مخالف هستند و احتمال می‌دهند که این پروژه به دلیل بالا رفتن محدودیت در آزادی بیان، با شکست مواجه خواهد شد. فعالیت موتور جستجوی گوگل 8 سال پیش به دلیل اعمال سانسور از سوی دولت چین، توسط شرکت مادر گوگل قطع شد.

شرکت گوگل در تلاش است تا در موتور جستجوی جدید خود برخی از مسائل را به صورت پیش فرض فیلتر کند. برنامه عرضه موتور جستجوی فیلتر شده توسط خود شرکت گوگل ممکن است هرگز کامل نشود و یا حتی به مرحله اجرایی نرسد. اول از همه گوگل برای عرضه این موتور جستجو به بازار این کشور، باید رضایت و موافقت مقامات چینی را کسب کند، یعنی افرادی که دسترسی به سرچ گوگل را مانند تعداد زیاد دیگری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، برای شهروندان خود محدود کرده‌اند.

این پروژه که با نام Dragonfly آغاز به کار کرده است، ممکن است راه بازگشت گوگل به کشور چین را به طور کامل باز کند که این خبر توسط مدارک و گزارش‌های منتشر شده توسط نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال تأیید شده است. با این وجود، شرکت گوگل هیچگونه تأییدیه‌ای برای برنامه‌های آینده این شرکت و پروژه Dragonfly صادر نکرده است.

طبق گفته سخنگوی گوگل، این شرکت همین حالا نیز تعداد زیادی برنامه در چین عرضه کرده مانند برنامه مخصوص ترجمه که برنامه نویسان چینی نیز از آن‌ها استقبال کرده‌اند. به علاوه، گوگل همچنین در شرکت‌های معتبر چینی مانند شرکت بزرگ حوزه تجارت الکترونیک JD.com سرمایه گذاری کرده است. اما این برنامه‌های گوگل درست زمانی در حال انجام است که رابطه اقتصادی بین چین و آمریکا چندان مناسب نیست و این مسئله می‌تواند به روی محقق شدن هدف گوگل تاثیر داشته باشد. وال استریت ژورنال در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد اعلام کرد که دولت ترامپ تصمیم دارد تعرفه‌های درخواستی به روی بیش از 200 میلیارد دلار کالاهای چینی را، بیش از دوبرابر کند تا دولت چین را به مذاکره بیشتر مجبور کند.

گفتنی است، کشور چین بیش از یک دهه است که با سرویس جستجوی گوگل مشکل دارد اما این شرکت با اعتقاد به اینکه که سانسور، هدف گوگل برای "عرضه جهانی اطلاعات" را مخدوش می‌کند، با چین مدارا کرده و حتی در سال 2005 نسخه‌ای فیلتر شده از سرویس خود را برای کاربران چینی عرضه کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2018-08-05 09:34

افزودن دیدگاه جدید