کد مطلب: 

214445

سیستم VAR تحولی در داوری فوتبال

جام‌جهانی 2018 روسیه اولین دوره استفاده از سیستم‌های هوشمند رایانه‌ای(VAR) برای کنترل و کمک به داوران در امر قضاوت است.
سیستم VAR تحولی در داوری فوتبال

به گزارش سیتنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جام‌جهانی 2018 روسیه نخستین دوره از این مسابقات است که مسئولین فیفا تصمیم به کارگیری سیستم هوشمند رایانه‌ای که وی‌ای‌آر(Video Assistant Technology) نام دارد، گرفته‌اند.

تیم پشتیبانی وی‌ای‌آر(VAR) با حضور در اتاق کنترل داوران را در امر قضاوت مسابقه یاری می‌کنند. این تکنولوژی با شبیه‌سازی عملکرد و نظارت بر روی هر بازیکن در نقاط مختلف زمین فوتبال از طریق دوربین‌های نصب شده در سرتاسر زمین در تلاش است اشتباهات داوری را به حداقل برساند.

در واقع از این پس تیم داوری مسابقات فوتبال را یک داور وسط، سه کمک داور، یک دستیار ویدئویی(VAR) داور و چهار اپراتور سیستم ویدئویی نظارت بر بازی تشکیل می‌دهند. 33 دوربین به همراه دو دوربین ویژه کنترل آفساید که در نقاط مختلف زمین نصب شده‌اند تیم قضاوت و داوری مسابقه را یاری می‌نمایند.

این تکنولوژی در ماه مارس در انجمن بین‌المللی فوتبال سوییس به تایید رسید. طبق قوانین جدید فیفا این سیستم تنها در شرایطی استفاده می‌شود که لزوم بازبینی صحنه ممکن است نتیجه مسابقه را تغییر دهد. همچنین در صورت بروز هرگونه خطای واضح و آشکار که از چشم داور وسط پنهان مانده است یا زاویه دید داور به گونه‌ای بوده است که به درستی متوجه آن نشده باشد، اپراتورهای وی‌ای‌آر می‌توانند با برقراری ارتباط با داور وسط او را از موضوع مطلع کنند. داور نیز اجازه توقف بازی در هر لحظه برای بازبینی صحنه را دارد. در هر لحظه تصمیم VAR به سایت رسمی فیفا و اپلیکیشن فیفا ارسال می‌شود.

فیفا هدف استفاده از این تکنولوژی را کمک به داوران در امر قضاوت و ارائه بازی عادلانه اعلام کرده است. شاید همه دوست‌داران فوتبال در سراسر دنیا به این تکنولوژی علاقه نداشته باشند زیرا هر سیستمی که انسان آن را ساخته باشد دارای نقص‌هایی نیز هست که باید برطرف شود. برای مثال سیستم دستیار ویدئویی داور در مسابقه‌ فوتبالی در استرالیا با تشخیص اشتباه آفساید نتیجه بازی را تغییر داد و برنده را جابه‌جا کرد. گرگ اوروک از اعضا فدراسیون فوتبال استرالیا در این زمینه گفت: تکنولوژی در این موقعیت شکت خورد زیرا زاویه مورد نیاز دوربین در دسترس آن نبود.

برخی مجلات و نشریات ورزشی در نقاط مختلف جهان با اشاره به اشتباهات پیش آمده به وسیله سیستم دستیار ویدئویی داور، این سیستم را به چالش کشیده و اشتباهات داوری را قسمتی از هر مسابقه فوتبال دانسته‌اند، اما در هر صورت فیفا با استفاده گسترده از VAR در مسابقات رسمی فوتبال در اروپا و جام‌جهانی روسیه توجهی به انتقادهای بیان شده به این سیستم ندارد. اما در هر صورت تماشاگران و علاقه‌مندان فوتبال نباید فراموش کنند که حتی با وجود چنین تکنولوژی‌هایی داور گیرنده تصمیم نهایی در هر مسابقه فوتبال است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-06-18 14:39

افزودن دیدگاه جدید