کد مطلب: 

211796

پرونده بسته می‌شود؛ اجرای آخرین مرحله رجیستری از فردا

رجیستری گوشی‌های موبایل از اول اردیبهشت‌ماه با قرار گرفتن تمامی‌ برندها در این طرح، رسما آخرین مرحله را طی می‌کند.
پرونده بسته می‌شود؛ اجرای آخرین مرحله رجیستری از فردا

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، در حالی که فرآیند طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) از سال گذشته با برندهای مطرح گوشی‌های موبایل و تجهیزات سیم‌کارت‌خور آغاز شده و تکمیل آن به امسال موکول شد، مقرر شد با اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری)، تمامی نشان‌های گوشی تلفن همراه موجود در بازار از جمله سامسونگ از پایان فروردین ماه مشمول این طرح ‌شوند.

اولین فاز اجرایی رجیستری با گوشی‌ها و تجهیزات سیم‌کارت خور برای برند اپل از تاریخ ۱۴ آذر سال ۱۳۹۶ آغاز شد. همان زمان اعلام شد کسانی که قصد خرید گوشی‌ و تبلت اپل را دارند، هنگام خرید باید از اصالت گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت مطمئن شوند و به همین منظور لازم است شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) را -که روی جعبه دستگاه قابل مشاهده است- به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنند تا از اصالت گوشی اطمینان حاصل کنند.

پس از آن و در ادامه‌ی مرحله دوم طرح رجیستری و فاز اجرایی آن، نوبت به برندهای موتورولا، گوگل، بلک بری رسید که از تاریخ ۸ دی ماه مشمول رجیستری قرار بگیرند. اگرچه شاید این برندها برخلاف اپل، در بازار کاربران زیادی نداشته باشند، اما یکی از دلایلی که رجیستری به سراغ آن‌ها رفت، این بود که در ایران نمایندگی رسمی نداشتند.

پس از این برندها و در حالی که بنا بر شایعات و حدس و گمان‌های موجود انتظار می‌رفت طرح رجیستری سراغ یکی از برندهای سامسونگ و هوآوی برود، اعلام شد که از تاریخ ۲۸ بهمن ماه سال ۱۳۹۶، ال‌جی مشمول رجیستری خواهد شد و به خریداران این برند هشدار داده شد، در صورتی که قصد خرید دارند، مراحل ثبت و فعال‌سازی آن را انجام دهند تا بتوانند از خدمات شبکه تلفن همراه برای این گوشی استفاده کنند.

پس از ال‌جی، نوبت به برندهای نوکیا و هوآوی رسید که از تاریخ ۱۹ اسفندماه و یک هفته پس از آن از تاریخ ۲۶ اسفندماه نیز برندهای سونی، تکنو و شیائومی مشمول رجیستری قرار گرفتند. از طرفی در حالی که انتظار می‌رفت برند سامسونگ هم با سهم بالایی که در بازار دارد، طبق وعده‌ای که درباره اجرای رجیستری تا پایان سال ۱۳۹۶ داده شده بود، برند بعدی اعلام شود، رجیستری آن به سال ۹۷ موکول شد.

البته محمدجواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - درباره علت تاخیر در رجیستری گوشی‌های سامسونگ اعلام کرد که به دلیل سهم ۵۰ درصدی سامسونگ در بازار و لزوم تثبیت شرایط در روزهای پایانی سال و جلوگیری از تاثیرات منفی بر مصرف‌کننده نهایی، اعلام طرح برای این نشان تجاری به بعد از تعطیلات نوروزی موکول شده است.

در نهایت حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - از اجرای آخرین مرحله رجیستری از ۳۱ فروردین خبر داد و گفت: در راستای حفظ حقوق مشترکان و جلوگیری از فروش گوشی‌های قاچاق به جای گوشی‌های قانونی به مردم، با اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری)، تمامی نشان‌های گوشی تلفن همراه موجود در بازار از جمله سامسونگ مشمول این طرح می‌شوند.

انجام کلیه فرآیندهای مربوط به طرح رجیستری برای برندهای مشمول از تاریخ‌های اعلام شده الزامی است و گوشی غیرقانونی تنها یک ماه مهلت استفاده از شبکه اپراتورهای تلفن همراه را خواهد داشت. همچنین گوشی‌هایی که تا قبل از تاریخ‌های اعلام‌شده در شبکه فعال بوده‌اند، نیاز به ثبت ندارند و هیچ جای نگرانی برای دارندگان آن‌ها وجود ندارد. اما درصورت عدم انجام فرآیند فعال‌سازی برای گوشی‌های جدید مشمول طرح، گوشی درصورت استفاده پس از سه روز قطع سرویس خواهد شد.

در این خصوص حمیدرضا دهقانی‌نیا -سخنگوی طرح رجیستری موبایل- نیز تاکید کرده است: لازم است تمامی خریداران و صاحبان گوشی‌های سامسونگ و تمامی برندهای تلفن همراه حتی برندهای داخلی مانند جی‌ال‌ایکس قبل از فرا رسیدن اردیبهشت ماه گوشی و تبلت‌های خود را با سیم کارتی که به نام آنها صادر شده یک بار روشن و امتحان کرده و از طریق آن حداقل یک بار تماس حاصل کنند.

همچنین انجام فرآیند فعال‌سازی (با استفاده از کد فعال‌سازی موجود در جعبه گوشی) از ۱۵ بهمن ماه، برای گوشی‌های نو مشمول طرح و انجام فرآیند انتقال مالکیت برای گوشی‌های کارکرده (در زمان فروش) الزامی است و در عین حال، مصرف‌کننده نباید هیچ هزینه‌ای برای رجیستری پرداخت کند و در صورتی‌که فروشنده به اسم رجیستری قصد دریافت هزینه‌ای داشته باشد، خریدار باید فروشگاه را ترک کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-04-20 09:52

افزودن دیدگاه جدید