کد مطلب: 

204271

۷ اپلیکیشن ایرانی و ۲۸ نرم افزار خارجی برای کنترل کودکان در اینترنت منتشر شد

۷ اپلیکیشن ایرانی و ۲۸ نرم افزار خارجی برای کنترل و صیانت کودکان در فضای مجازی در قالب طرح صیانت از کودکان و نوجوانان توسط وزارت ارتباطات منتشر شد.
۷ اپلیکیشن ایرانی و ۲۸ نرم افزار خارجی برای کنترل کودکان در اینترنت منتشر شد

به گزارش سیتنا به نقل از مهر، با توجه به نفوذ وسائل ارتباط جمعی نظیر تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر و اینترنت و نقش مؤثر این ابزار در پرکردن اوقات فراغت و تربیت و شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان، موضوع حضور کودکان در این فضا و مواجهه با انواع بازیها و سرگرمی ها در فضای مجازی یکی از دغدغه های والدین و مسئولان است.

وزارت ارتباطات با اعلام اینکه فضای مجازی و حضور در آن، مانند یک چاقوی دولبه می ماند که از یک سو دارای مزایا و منافعی است و از سوی دیگر اگر بر نحوه استفاده از آن نظارت و بر تأمین محتوایی که در اختیار کودک قرار می گیرد، برنامه ریزی و کنترل صورت نگیرد آسیب های جبران ناپذیری را برای کودک و نوجوان در پی خواهد داشت، اسناد پشتیبان سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان را منتشر کرد.

باید توجه داشت که فضای مجازی علاوه بر آنکه باعث سلب فعالیت فیزیکی کودک در محیطهای طبیعی شده و وی را از کسب مهارتهای اجتماعی، تحرک و کارهای فیزیکی بازداشته، باعث اختلال در آموزش، فرهنگ رفتاری، تربیت اخلاقی و مهارتهای گفتاری می شود. اما از سوی دیگر، ارائه محتوای سالم و کنترل شده متناسب با شرایط سنی و جنسیتی کودک در این فضا، می تواند کمک قابل توجهی به تربیت و حتی رشد فیزیکی و ارتقای مهارتهای جسمانی کودک کند.

یکی از راه های جلوگیری از مخاطرات فضای مجازی، برنامه ریزی، کنترل و نظارت بر استفاده و حضور فرزندان در  فضای مجازی توسط والدین است؛ به همین دلیل در اسناد پشتیبانی که از سوی وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان تدوین شده، سند ابزارهای کنترل والدین نیز به چشم می خورد.

چرا که با آموزش والدین و افزایش سطح آگاهی آنها از مخاطرات حضور جاهلانه و غافلانه فرزندان در این فضا و نیز با افزایش مهارت آنها در استفاده از ابزارهای کنترل کننده و محدود کننده، می توان دسترسی کودکان و نوجوان به فضای مجازی را مدیریت کرد.

علاوه بر نکات ابتدایی (مثلا دستگاه رایانه را در محلی قرار دهند که در معرض دید والدین باشد و از تنها گذاشتن کودک در این فضا حتی الامکان خودداری شود) که والدین باید آن را رعایت کنند، استفاده از برخی ابزارهای کنترلی در این فضا نیز ضروری است. این ابزارها کمک می کند که والدین هم بر فعالیت فرزندانشان فضای مجازی نظارت داشته باشند و هم گزارش فعالیت های آنها را دریافت کرده و دسترسی فرزندانشان را کنترل و مدیریت کنند.

ابزارهای کنترل والدین و قابلیتهای آنها در ۲ سطح سخت افزار (سیمکارت، مودم) و یا نرم افزار (سیستم عامل و برنامه کاربردی) پیاده سازی و عرضه شده که این امکان را در اختیار والدین قرار  می دهد که بتوانند بر حضور فرزندانشان در فضای مجازی مدیریت، نظارت و برنامه ریزی کنند.

این کنترل شامل پالایش محتوا براساس سن فرزند ، کنترل های کاربردی براساس اعمال محدودیت زمانی و دسترسی، مدیریت استفاده از اینترنت یا رایانه براساس زمان ، محتوا و سن فرزند و نیز نظارت و مشاهده موقعیت مکانی و نوع فعالیت و دسترسیهای فرزند است.

از این رو و در قالب پیش نویس سند صیانت از کودکان، وزارت ارتباطات نام ۷ اپلیکیشن فارسی را به عنوان نرم افزارهای کنترل کودکان از سوی والدین اعلام کرد:

۱. نرم افزار کنترل والدین توسعه راهکارهای هوشمند امین (انارستان) برای سیستم عامل های اندروید

۲. نرم افزار دنیای درسا در قالب دو اپلیکیشن مجزا برای کودک و والدین

۳. نرم افزار کنترل والدین سانیار به عنوان نرم افزار گوشی یابی و کنترل کودک

۴. سامانه مراقبت از خانواده در دنیای مجازی با نام sfp

۵. برنامه کنترل فرزند شقایق

۶. نرم افزار کنترل تماس و پیامک فرزند شارکو

۷. نرم افزار صدف پاساد سیستم پالایش خانگی

در همین حال ابزارهای کنترل والدین رایج در دنیا که با هدف مسدودسازی دسترسی کودکان به وبسایتهای غیراخلاقی و کنترل و نظارت والدین بر آنها عرضه شده به شرح زیر است:

Family cyber Alert

Qustodio

Webwatcher

Net nanny

MC Afee safe eyes

Pc Pandora

Spy agent

E balster

Spector pro

Salfeld child control

Scrrn time parental

Home guard activity monitor

Hidetools parental control

Internet lock

Verity

I am big brother

Witigo parental filter

Xooloo

Pumpic

Xnspy

Phone sheriff

ESET

Norton family premier

Kaspersky safe kids

Content washer

Safe kiddo

Mobicip

mobile fence

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-10-26 15:23

افزودن دیدگاه جدید