کد مطلب: 

204205

وزارت امنیت سایبری یا وزارت فیلترینگ؟

فعالان حقوق بشر و احزاب مخالف حکومت در کشور زیمبابوه از اقدام جدید دولت این کشور به تاسیس وزارت امنیت سایبری ابراز نگرانی کردند.
وزارت امنیت سایبری یا وزارت فیلترینگ؟

به گزارش سیتنا به نقل از وب سایت enca، بسیاری از فعالان حقوق بشر و احزاب سیاسی مخالف در کشور آفریقایی زیمبابوه علیه اقدام جدید حکومت و دولت فعلی این کشور به ایجاد وزارت امنیت سایبری تظاهرات کردند.

این فعالان و مخالفان بر این باورند که  ایجاد و تاسیس یک مرکز و وزارتخانه که به طور متمرکز بر فعالیت‌های افراد و کاربران در فضای مجازی نظارت می‌کند، قطعا تهدیدی برای آزادی بیان شهروندان این کشور به شمار می‌رود و وظیفه عمده این وزارتخانه تنها سانسور و فیلتر کردن صدای اقشار مختلف جامعه است نه ایجاد امنیت سایبری به معنای واقعی آن!

رابرت موگابه – رئیس جمهور زیمبابوه – که از سال ۱۹۸۷ میلادی تاکنون عنوان ریاست جمهوری و حکومت این کشور آفریقایی را در دست دارد، در تاریخ سوم اوت ۲۰۱۳ میلادی در انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه با ۶۱ درصد آرا پیروز و برای هفتمین بار رئیس‌جمهور این کشور شد.

موگابه، به‌دلیل سیاست‌های اقتصادی و سرکوب مخالفان سیاسی‌ حکومتش، همواره تحت انتقاد محافل جهانی قرار گرفته ‌است. وی پس از آنکه تغییر و تحولاتی در هیات دولت و وزیرانش ایجاد کرد، از تاسیس یک وزارتخانه درباره تمرکز بر امور امنیت سایبری و مجازی خبر داد.

وی معتقد است که سوءاستفاده از فضای بازی که رسانه‌ها و فضای مجازی برای مردم و شهروندان ایجاد کرده است، برای امنیت اطلاعات کشورش تهدید بزرگی محسوب می‌شود و بر این اساس، قصد دارد مرکزی را تنها برای اجرای نظارت و کنترل بیشتر بر رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی ایجاد کند.

در سپتامبر سال جاری میلادی، زیمبابوه با کمبود اقلام ضروری زندگی همچون سوخت‌های فسیلی و روغن مخصوص خوراکی و در نتیجه آن هجوم مردم برای خرید مایحتاج خود، مواجه شد و این مساله کشور را با بحران بزرگی روبرو کرد. بر اساس گفته مقامات زیمبابوه، این بحران تنها ساخته دست شایعاتی بود که توسط فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست شد در حالی که این بحران اساسا در کشور هرگز بوجود نیامده بود.

مقامات زیمبابوه اصرار دارند و مدعی هستند که تاسیس وزارت امنیت سایبری و نظارت بر فضای مجازی هرگز به معنای آن نیست که کشورشان تبدیل به یک کره شمالی دیگر می شود چراکه در کره شمالی هیچ گونه دسترسی به رسانه ها و شبکه های اجتماعی وجود ندارد.

گفته می شود دولت این کشور از کشورهایی همچون روسیه و چین که در نظارت، سانسور کردن و فلیترینگ شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مشهور هستند، کمک گرفته است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-10-23 09:21

افزودن دیدگاه جدید