کد مطلب: 

202462

رقیب قدرتمند ایران خودرو و سایپا آمد

قرارداد ایدرو و رنو بالاخره پس از کلی کش و قوس و تاخیر به امضا رسید تا برای اولین بار در تاریخ خودروسازی کشور، یک شرکت خارجی به‌صورت مستقل در ایران حضور پیدا کند.
رقیب قدرتمند ایران خودرو و سایپا آمد

به گزارش سیتنا، پس از توافق هسته‌ای و برجام بود که برخی خودروسازان خارجی برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده و در این بین، رنو نیز یکی از مشتاقان از سرگیری فعالیت‌هایش در کشور بود. این خودروساز فرانسوی که به‌واسطه تشدید تحریم‌ها، فعالیت‌های خود را در ایران کمرنگ کرده بود، با مجوز برجام، پای میز مذاکره با ایرانی‌ها نشست تا این بار حضوری جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر از گذشته را در کشور پایه‌گذاری کند.

هرچند خیلی‌ها منتظر بودند رنو با خودروسازان ایرانی وارد فاز جدیدی از همکاری مشترک شود، با این حال اتفاق دیگری رخ داد و رنویی‌ها با چرخش به سمت ایدرو، غول‌های جاده مخصوص را بازی ندادند.

رنو و ایدرو در اوایل پاییز سال گذشته و در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس، تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند، با این حال روند تبدیل آن به قرارداد، ماه‌ها طول کشید. در آن زمان اعلام شد که دو طرف بر سر همکاری مشترک با یکدیگر به توافق رسیده و در آینده‌ای نزدیک نیز قرارداد میان آنها به امضا خواهد رسید. با این حال به‌دلیل بروز برخی اختلاف‌نظرها میان دو طرف، امضای قرارداد رنو و ایدرو با چند ماه تاخیر نهایی شد تا مشخص شود در این مدت مذاکرات سخت و فشرده‌ای بین آنها انجام شده است.

هرچند گمانه‌زنی‌های زیادی درباره موارد اختلاف‌نظر رنو و ایدرو مطرح شد و خیلی‌ها معتقد بودند ریشه اختلافات در مسائلی مانند تولید داخل و صادرات و امثال اینهاست، با این حال دیروز مدیرعامل ایدرو پرده از این راز بزرگ برداشت تا مشخص شود داستان چیز دیگری بوده است.

هرچه هست، رنو و ایدرو در نهایت با حل چالش‌های موجود و توافق بر سر کلیات و جزئیات، قرارداد را امضا کردند و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، خودروساز فرانسوی حضوری مستقل را در صنعت و بازار خودرو کشور تجربه خواهد کرد.

این اتفاق به نوبه خود رخدادی تاریخی و بزرگ در خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود و معنایش این است که رنو مدل جهانی خود و سایر خودروسازان بزرگ دنیا را در ایران نیز پیاده خواهد کرد.

در حال حاضر بسیاری از خودروسازان دنیا به‌صورت مستقل در کشورهای مختلف حضور پیدا کرده و ضمن سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری، زمینه‌ساز ایجاد یا افزایش رقابت در بازار این کشورها شده‌اند. رنو نیز که پیشتر حضور مستقل در کشورهایی مانند رومانی و ترکیه را تجربه کرده، حالا ایران را به‌عنوان دیگر پایگاه تولیدی خود انتخاب کرده و قصد دارد سال‌های سال در این بازار بزرگ باقی بماند.

دو دلیل اهمیت حضور رنو در ایران

 اینکه رنو به‌صورت مستقل در ایران حضور یافته، از دو جهت بسیار حائز اهمیت است؛ اول اینکه این شرکت معتبر اروپایی می‌تواند بدون وابستگی به خودروسازان داخلی و دردسرهای خاص مشارکت با آنها، فرهنگ خود در حوزه‌های تولید، فروش، خدمات پس از فروش و حتی تحقیق و توسعه را به صنعت و بازار خودرو کشور تزریق کند. به‌عبارت بهتر، با توجه به قرارداد منعقد شده، به اصطلاح ریش و قیچی به دست رنویی‌ها افتاده؛ بنابراین آنها می‌توانند دوران موفق خود در ترکیه و رومانی را این بار در ایران نیز تجربه کنند.

نکته مثبت دوم اینجاست که حضور مستقل رنو و موفقیت آن در آینده، می‌تواند راه را برای سرمایه‌گذاری مستقیم و مستقل دیگر خودروسازان بزرگ دنیا نیز باز کند. در واقع برندهای معتبر صنعت خودرو جهان وقتی موفقیت حضور مستقل رنو را در ایران به چشم ببینند، برای سرمایه‌گذاری مستقل در کشور ترغیب شده و این می‌تواند پای بزرگان دیگری را به خودروسازی و بازار داخل باز کند.

نتیجه حضور مستقل خودروسازان خارجی در ایران، رقابتی شدن بازار خودرو کشور است، اتفاقی که مشتریان سال‌هاست انتظار آن را می‌کشند و حالا این رویا در مسیر تعبیر قرار گرفته است. اما جدا از اثرات مثبت قرارداد رنو و ایدرو برای صنعت و بازار خودرو کشور، این قرارداد برای خودروساز فرانسوی نیز بسیار مهم بوده و حکم یک برد بزرگ را دارد.

اهمیت بازار ایران برای رنو، نه فقط به‌دلیل گستردگی خود آن، بلکه به علت موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور نیز هست، چه آنکه رنو می‌تواند با حضور در ایران، به بازار چند صد میلیونی کشورهای اطراف نیز دسترسی آسان تری پیدا کند. اتفاقا مستقل بودن رنو در ایران می‌تواند کمک زیادی به اجرای برنامه‌ها و اهداف این خودروساز در بازارهای منطقه کرده و این برند را در کشورهای اطراف نیز توسعه بدهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-08-12 09:44

افزودن دیدگاه جدید