کد مطلب: 

202259

فروش منحصر به فرد و ناعادلانه «اینترنت» در کشورمان برچیده خواهد شد؟!

با پررنگ شدن نقش شبکه‌های اجتماعی در کشورمان و اتفاقات فراوانی که به واسطه این شبکه‌ها رقم می‌خورد، دولت مردان در تدارک طرحی هستند که ظاهرا قرار است انقلابی در دسترسی ایرانیان به فضای مجازی به وجود آورد!
فروش منحصر به فرد و ناعادلانه «اینترنت» در کشورمان برچیده خواهد شد؟!

به گزارش سیتنا، دو سه هفته پیش، زمانی که واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نمایشگاه و همایش بازی‌سازی تهران (TGC) از تغییر در شیوه فروش اینترنت در کشورمان خبر داد، کمتر کسی باور می‌کرد اتفاق ویژه و خاصی در پیش باشد، به ویژه آنکه پیشتر برخی وعده و وعیدهای این مقام در خصوص تغییرات در وضعیت اینترنت کشور جامه عمل نپوشیده است.

اما این بار انگار ماجرا فرق داشت. این را توضیحات تکمیلی وزیر در روزهای پس از پایان رویداد تهران ثابت کرد که جزئیاتی از این تصمیم بزرگ دولت مردان را شامل می‌شد. از جمله اینکه توقف فروش اینترنت به صورت حجمی، برای اینترنت ثابت ADSL و TD-LTE در نظر گرفته شده و [دست کم در فاز نخست] شامل دیگر اینترنت‌ها نخواهد شد.

این تصمیم به این معناست که قرار است شیوه منحصر به فرد فروش اینترنت در کشورمان در آستانه فروپاشی قرار گرفته و قرار است به مانند دیگر کشورهای جهان، پهنای باند و سرعت، مبنای فروش اینترنت شود. بی هیچ محدودیت حجمی و بی آنکه نیاز باشد کاربران اینترنت نگران اتمام حجم خریداری شده و تمدید آن باشند.

اتفاقی که با توجه به کاهش چشمگیر هزینه اینترنت برای مراجعه به سایت های فعال بر بستر اینترنت داخلی کشورمان، می‌شد انتظار وقوعش را کشید و حالا تاکید چند باره وزیر، امید به اجرایش در آینده نه چندان دور را پررنگ کرده است. تصمیمی که بی شک به مذاق فروشندگان اینترنت در کشورمان خوش نخواهد آمد چراکه سود ایشان از فروش اینترنت و بسته های حجمی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

یعنی یک گام در راستای نزدیک شدن فروش اینترنت در کشورمان به شیوه های رایج در جهان، با این ملاحظه که هنوز مشخص نیست آیا سیاست فروش اینترنت نامحدود صرفاً محدود به وب سایت های داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است، یا اینکه دسترسی به سایت های خارجی را نیز در بر خواهد گرفت؟

سوالی که وزیر ارتباطات پاسخ به آن را به آینده موکول کرده تا تصمیمی که فعلا در مسیر اجرا قرار گرفته، تغییر سیاست فروش اینترنت در کشورمان از حجمی به سرعت باشد. تصمیمی که واعظی معتقد است جدی شدن بحث استفاده از سایت‌های ویدیویی و تولید محتوای چند رسانه‌ای در کشور و مشکل آفرینی  اینترنت حجمی در این مسیر، عامل اتخاذ بوده است.

اما این اتفاق چگونه و چه زمانی رخ خواهد داد؟ آن گونه که وزیر ارتباطات پیشتر خبر داده بود، کمیته ویژه‌ای برای تدوین دستورالعمل توقف فروش حجمی اینترنت ثابت در سازمان تنظیم مقررات تشکیل شده و قرار است تا دستورالعمل فوق را تا مردادماه جهت ارائه به کمیسیون تنظیم مقررات تهیه نماید.

این در حالی است که محمدجواد آذری، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات ، از یکسو خبر فوق را تایید کرده و از سوی دیگر، فروش اینترنت در شیوه جدید را نه برداشتن سقف حجمی مشترکان، که اعمال «سقف منصفانه» برای آن معرفی می‌کند. به این صورت که می‌گوید: «تا کنون اگر سرویس‌هایی مانند تلویزیون اینترنتی ارائه می‌شد، کاربران نگران حجم مصرفی بودند، اما در مدل جدید هر کاربر تا سقف روزانه 5 ساعت می‌تواند رایگان تلویزیون اینترنتی تماشا کند.»

یک بام و دو هوای دیگری که معلوم نیست چه بلایی بر سر آینده این تصمیم بزرگ خواهد آورد و چه اندازه آن را از شیوه معمول در جهان به نسخه ای ایرانی و پر اشکال تغییر خواهد داد، به ویژه اگر بدانیم تغییر سیاست فروش اینترنت از حجمی به سرعت در کشورمان، مخالفانی از جمله اغلب فروشندگان اینترنت در کشورمان را دارد. مخالفانی که ممکن است در مسیر اجرای این طرح کارشکنی هایی نیز صورت دهند و معلوم نیست وزارت ارتباطات که پیشتر در ارزان کردن اینترنت و رعایت حقوق کاربران در دریافت خدمات مناسب، موفقیت چندانی حاصل نیاورده، چگونه قرار است ایشان را مقید به رعایت تمام و کمال این تغییر نماید.

ابهامی که اعمال شدن یا نشدن این تغییر برای دسترسی به سایت های خارجی را می‌توان به آن افزود تا به شدت نگران کننده جلوه کند، مگر آنکه به شنیده ها در این باره توجه کرده و این ملاحظه را در نظر بگیریم که هدف از اجرای این طرح، باز کردن عرصه برای فعالیت شبکه های تلویزیونی اینترنتی در کشورمان است. چیزی که در انتخابات اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفت و احتمالا موفقیت های نائل آمده در سایه آن، به شدت مورد توجه امثال رئیس جمهور قرار گرفته است!

گمانه ای که اگر درست باشد، احتمالا به زودی شاهد تغییر فروش اینترنت در کشورمان از حجمی به سرعت خواهیم بود. تغییری بسیار بزرگ که می‌تواند اینترنت گران در کشورمان را به شدت ارزان کرده و وضعیت ناعادلانه فعلی را (که در آن فروش حجم، بر اساس اطلاعات ارسالی+ دریافتی یا send+receive محاسبه می‌شود) را برای همیشه به خاطرات بسپرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-07-28 18:54

دیدگاه‌ها

تصویر محمدعلی
سلام،کاش فقط گرون فروختن بود،ایقدتو حجما تغلب میکنن ایقد دزدی میکنن که خدامیدونه اینا میخان به کجا برسن،هرمگابایت دانلود میکنی بیست مگابایت ازحجم کم میشه اینوخودم به شخصه امتحان کردم،خدا ازشون نگذره
ارسال شده توسط محمدعلی در 07 مرداد 96 - 09:41

افزودن دیدگاه جدید