کد مطلب: 

202210

راهنمای گام‌به‌گام پیش‌ثبت‌نام اینترنتی کارت هوشمند ملی

از ابتدای سال ۹۷، کارت‌های ملی قبلی برای انجام هر یک از این خدمات فاقد اعتبار خواهند بود و به‌ این‌ ترتیب، دریافت این کارت تا پایان امسال برای تمامی واجدین شرایط ضروری است.
راهنمای گام‌به‌گام پیش‌ثبت‌نام اینترنتی کارت هوشمند ملی

سازمان ثبت احوال، کارت ملی هوشمند را با هدف تسهیل فرآیند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی و مبادلۀ خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه کرده است. از ابتدای سال ۹۷، کارت‌های ملی قبلی برای انجام هر یک از این خدمات فاقد اعتبار خواهند بود و به‌ این‌ ترتیب، دریافت این کارت تا پایان امسال برای تمامی واجدین شرایط ضروری است.

کارت هوشمند ملی دارای تراشۀ الکترونیکی است که اطلاعات هویتی شهروندان از قبیل اطلاعات شناسنامه‌ای، عکس، اثر انگشت، کد پستی و کلید انجام امضای دیجیتال را به‌صورت امن و محافظت‌شده در حافظۀ خود ذخیره دارد. این کارت برای هر ایرانی یک هویت دیجیتال ایجاد می‌کند و وجود آن برای دریافت خدمات دولت الکترونیکی لازم و ضروری است. امنیت زیاد این کارت سبب می‌شود تا برای دریافت بسیاری از این نوع خدمات دیگر نیازی به مراجعۀ حضوری نباشد و فرد بتواند خدمات را به‌صورت غیر‌حضوری و از طریق اینترنت دریافت کند. برای دریافت کارت هوشمند ملی پر‌کردن فرم غیر‌حضوری و حضور افراد در دفاتر ثبت‌نام الزامی است؛ یعنی هر فرد باید ابتدا به‌صورت اینترنتی اطلاعات را وارد کند و سپس به‌صورت حضوری اقدام کند و بعد از آماده شدن کارت هوشمند ملی خود، با در دست داشتن نمونۀ قبلی برای دریافت کارت جدید اقدام کند.

هزینه صدور کارت و نحوۀ پرداخت

حداکثر رقمی که مردم برای کارت ملی هوشمند باید بپردازند، ۳۱‌هزار تومان است و دریافت هر مبلغی بیشتر از این مقدار، جرم محسوب می‌شود. جزئیات این مبلغ نیز بدین صورت است: هزینه صدور کارت هوشمند ملی مطابق تعرفه دولتی ۲۰‌هزار تومان است که در زمان پیش‌ثبت‌نام روی پورتال مربوطه به‌صورت پرداخت الکترونیکی دریافت می‌شود؛ پس شما نیاز به کارت بانکی عضو شبکۀ شتاب و رمز دوم کارت بانکی خود خواهید داشت. همچنین هزینۀ تکمیل مراحل درخواست کارت در دفاتر پستی و پیشخوان خدمات دولت، حداکثر ۹‌هزار تومان است و چنانچه تحویل کارت هم توسط دفاتر مذکور انجام پذیرد، دو هزار تومان جداگانه دریافت می‌شود!! اما نکته اینکه برای صدور کارتی که برای تمامی مردم الزامی است، چرا باید هزینه‌ای گرفته شود زیرا پرداخت آن برای خانواده‌های بی‌بضاعت بسیار سخت و غیر‌ممکن است. همچنین این سؤال نیز پیش می‌آید چرا با پرداخت این میزان هزینه، ادارۀ پست حاضر نمی‌شود که کارت‌ها را درِ منازل تحویل دهد که به تبع انجام‌ندادن این اقدام شاهد شلوغی و ازدحام در محل‌های تحویل کارت مانند ادارۀ پست مشهد و هدر‌رفت زمان می‌شویم. از این دو مبحث مهم که بگذریم، باید عنوان شود که تمام فرآیند دریافت کارت به‌صورت خلاصه و به ترتیب شامل ثبت‌نام، نوبت‌گیری، تکمیل ثبت‌نام، صدور کارت و تحویل کارت است. در ادامه مطلب نیز قصد داریم ثبت‌نام غیر‌حضوری از طریق سامانۀ کارت هوشمند ملی را به شما آموزش دهیم.

فرآیند ثبت‌‌نام الکترونیکی

برای شروع به سامانۀ ثبت‌‌نام کارت هوشمند ملی به آدرس اینترنت www.ncr.ir وارد شوید. در صفحۀ اصلی سامانۀ کارت هوشمند ملی پس از مطالعۀ نکات مهم روی گزینۀ ثبت‌نام واقع در سمت راست صفحه کلیک کنید. پس از آن وارد صفحۀ ثبت‌نام می‌شوید. اطلاعات خواسته‌شده در فرم این صفحه را با دقت و با استفاده از اطلاعات درج شده در شناسنامۀ خود پر کنید. توجه داشته باشید که پر‌کردن بخش‌های ‌ستاره‌دار الزامی است. در نهایت عبارت امنیتی را وارد کنید و روی دکمه ثبت ضربه بزنید. با گذر از مرحله قبل صفحۀ مرور فرم پر‌شده برایتان باز می‌شود. در‌صورتی‌که بخشی از فرم را به اشتباه پر کرده‌اید به راحتی روی دکمۀ ویرایش اطلاعات کلیک کنید و به اصلاح بخش مورد‌نظر بپردازید. در غیر این صورت روی دکمۀ ثبت نهایی ضربه بزنید. در مرحلۀ بعد، پس از کلیک روی دکمۀ پرداخت اینترنتی وارد سامانۀ بانکداری شده و مبلغ مورد نظر را واریز کنید. لازمۀ انجام این کار داشتن کارت عابر عضو شتاب و رمز دوم است.

در پایان اگر تمامی مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید و واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی باشید، پس از دریافت کد رهگیری به صورت خودکار به صفحه نوبت‌گیری منتقل خواهید شد. در غیر این صورت کافی است از طریق صفحۀ اصلی سامانۀ کارت هوشمند ملی و پنل سمت راست آن، روی گزینۀ نوبت‌گیری کلیک کنید. در این بخش با وارد‌کردن شمارۀ ملی و کد رهگیری که در اختیارتان قرار دارد، می‌توانید امکان نوبت‌گیری را بررسی کرده و در صورت تأیید برای نوبت‌گیری و انتخاب دفتر و زمان مراجعه اقدام کنید. با تکمیل مرحلۀ قبل وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید استان و شهرستان خود را انتخاب کرده و ضمن مشخص‌کردن نوع دفتر، اولویت زمانی و مکانی خود را نیز تعیین کنید. در پایان، مراحل ثبت‌نام شما به اتمام می‌رسد و با ضربه‌زدن روی دکمۀ چاپ می‌توانید رسید خود را دریافت کنید. به هنگام مراجعه به دفاتر ذی‌ربط ارائۀ رسید الزامی است.

نکات مهم ثبت نام

دربارۀ نوبت‌گیری باید به دو نکتۀ مهم توجه داشته باشید: 1- چنانچه بلافاصله پس از دریافت کد رهگیری، مرحلۀ نوبت‌گیری توسط متقاضی انجام نپذیرد، حداکثر فرصت مجاز برای انتخاب دفتر و زمان مراجعه، دو ماه است. 2- چنانچه متقاضی پس از دریافت نوبت، در زمان مقرر به دفتر تعیین شده مراجعه نکند، حداکثر تا چهار روز مجاز به نوبت‌گیری مجدد نیست. همچنین در صورت فراموش‌کردن کد رهگیری از طریق صفحۀ اصلی سامانۀ کارت هوشمند ملی، انتخاب گزینۀ بازیابی کد رهگیری از پنل سمت راست صفحه و در اختیار‌داشتن شمارۀ ملی و تاریخ تولد می‌توانید کد رهگیری خود را بازیابی کنید.

اگر پیش از این ثبت‌نام کرده‌‌اید ولی پرداخت آن را انجام نداده‌‌اید باید از طریق لینک «ویرایش ثبت‌‌نام قبلی» اقدام کنید و بعد از وارد‌کردن شماره ملی و تاریخ تولد وارد فرم خود شده و سپس با کلیک روی دکمۀ «ثبت‌نام نهایی» وارد صفحۀ پرداخت شوید.

در نهایت پیش‌ثبت‌نام اینترنتی کارت هوشمند ملی شما پایان می‌پذیرد و باید در زمان معین شده به دفتر مورد نظر مراجعه و مراحل دریافت کارت هوشمند ملی خود را تکمیل کنید.

همچنین متقاضیان قادر هستند با انتخاب گزینۀ مشاهدۀ وضعیت از طریق پنل سمت راست در صفحۀ اصلی سامانۀ کارت هوشمند ملی و وارد‌کردن شمارۀ ملی و تاریخ تولد خود از وضعیت درخواستشان مطلع شوند. 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-07-25 17:50

افزودن دیدگاه جدید