کد مطلب: 

201897

طرح انتقال شبکه الجزیره به لندن

قطر در حال بررسی طرحی برای انتقال شبکه خبری الجزیره به لندن است تا در صورت شکست میانجی‌گری‌ها در حل بحران قطر با کشورهای تحریم‌کننده آن،‌ این شبکه هدف بمباران قرار نگرفته و یا تعطیل نشود.
طرح انتقال شبکه الجزیره به لندن

به گزارش سیتنا، روزنامه رای‌الیوم از طریق برخی منابع آگاه مطلع شد که مسئولان قطری طرح جایگزینی را تدوین کرده‌اند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌های چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر در تعطیلی شبکه خبری الجزیره در قطر و یا تغییر حاکمیت در دوحه آن را به اجرا بگذارند.

این منابع اعلام کردند که اساس این طرح راه‌اندازی شبکه الجزیره از شهر لندن و انتقال فوری تمامی کارکنان آن از جمله مجریان، کارگردانان و گویندگان این شبکه خبری با تابعت کشورهای اروپایی و انگلیس به لندن در صورت وقوع هرگونه اتفاق خارق‌العاده‌ است.

بسیاری از چهره‌های این شبکه خبری تابعیت انگلیس را دارند از جمله فیصل القاسم، احمد منصور، جمیل عازر، سامی حداد، محمود مراد، زین‌العابدین توفیق، محمد کریشان و دیگر چهره‌ها که لیست اسامی آنها طولانی است.

منابع مذکور افزودند، مسئولان قطری از این نگران هستند که با بالا گرفتن شدت درگیری‌ها و به کارگیری گزینه‌های نظامی، ساختمان شبکه خبری الجزیره در شهر دوحه هدف بمبارانی موشکی قرار گرفته، این مرکز تخریب شده و پخش برنامه‌های آن به شکل کامل متوقف شود.

پیشتر برخی رهبران کشورهای عربی در سال 2003 و در جریان جنگ علیه عراق از جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا خواستند ساختمان شبکه خبری الجزیره را هدف قرار دهد.

تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس نیز اعتراف کرد که بحث‌هایی در این زمینه انجام گرفت.

اسنادی که هفته گذشته سایت ویکی‌لیکس منتشر کرد نیز صحت این مطالب و بحث‌ها را تایید کرد.

محافل رسانه‌ای در لندن بعید نمی‌دانند که قطع پخش شبکه الجزیره از دو ماهواره عرب‌ست و نایل‌ست مهم‌ترین تصمیمی باشد که احتمالا در نشست امروز (چهارشنبه) قاهره با حضور وزرای خارجه عربستان، امارات، بحرین و مصر پس از مخالفت قطر با 13 خواسته این کشورها از جمله تعطیلی شبکه الجزیره علیه این کشور اتخاذ می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-07-06 08:21

افزودن دیدگاه جدید