کد مطلب: 

201651
در برنامه‌ی تیتر امشب شبکه‌ی خبر و با حضور جهانگرد و تقی‌پور؛

مناظره‌ی تلویزیونی درباره‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات به درگیری لفظی انجامید

روند اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات که برخی به اشتباه آن را جایگزینی برای "اینترنت ملی" می دانند، با وجود رسیدن به فاز سوم، همچنان با انتقاد جمعی از کارشناسان فضای مجازی مواجه است.
مناظره‌ی تلویزیونی درباره‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات به درگیری لفظی انجامید

به گزارش سیتنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در برنامه "تیتر امشب" چهارشنبه، با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات جزو انتظارات اصلی رهبر انقلاب از وزارت ارتباطات است، گفت: آنچه ما تا قبل از دولت یازدهم از وزارت ارتباطات دریافت کردیم پیشرفت 15 درصدی مطالبات رهبری در خصوص شبکه ملی اطلاعات بود.

او افزود: بر اساس ضوابط و اهداف، ما توانستیم برنامه های میان مدتی را که تا پایان برنامه پنجم برای شبکه ملی اطلاعات طراحی شده بود  تنها در مدت دو سال باقی مانده از برنامه پنجم توسعه به پایان برسانیم.

جهانگرد ادامه داد: طبق ضوابطی که به ما ابلاغ شده بود توانستیم محورهای توسعه شبکه ملی اطلاعات را در 6 محور توسعه دهیم و عملا طبق برنامه های از پیش تعیین شده به اهداف خود دست یابیم.

رضا تقی پور، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و وزیر اسبق ارتباطات در این برنامه، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات در سال 89 در برنامه پنج سالع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیدو کار خودش را آغاز کرد.

او گفت: در اولین گام این شبکه با 45 نیروی انسانی 1500 صفحه از این شبکه طراحی شد.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: هیچ گزارشی مبنی بر زمان بندی و فازبندی به دست ما نرسیده است و این به معنی این است که شبکه ملی اطلاعات هیچ پیشرفتی نداشته است.

تقی پور گفت:  شبکه ملی اطلاعات زمانی مستقل می شود که بدون اینترنت فعال باشد.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: نداریم کشوری مثل ایران با استفاده کنندگان بسیاری از شبکه های مجازی اما مدیریت این شبکه ها مانند تلگرام در خارج از کشور است.

تقی پور اضافه کرد برای مدیریت و امنیت فضای مجازی از سوی متصدیان داخلی کار خاصی صورت نگرفته است.
 
جهانگرد با انتقاد از عملکرد مسئولان پیش از خود، گفت: در نقد دولت باید انصاف داشت؛ آقای تقی پور بهتر است بگویند در زمانی که تصدی مدیریت شبکه ملی اطلاعات را در دست داشتند واقعا چه کرده اند؟ جالب آنکه در دولت پیشین برخی از پروژه ها به صورت سوری افتتاح شده بود.

او با بیان اینکه از نظر کالبدی دسترسی به فضای مجازی در کل کشور مقدور است و تمام مردم در شهر و روستا آن را به وضوح لمس می کنند، افزود: کل ضرفیت ارتباطاتی کشور تا پیش از دولت یازدهم تنها 600 گیگا بیت بود که هم اکنون به 10 هزار گیگابیت افزایش یافته است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تا قبل از اردیبهشت 93 ترافیک دیتای شبکه ای از سرورهایی در خارج از ایران مدیریت می شد گفت: بعد از اردیبهشت 93 کل ترافیک در داخل کشور کنترل می شود.

او ادامه داد: شبکه به لحاظ امنیت، استقلال، بارترافیکی و هجوم اطلاعات به خوبی پاسخ می دهد، اگرچه شبکه تا نطقه مطلوب راه درازی در پیش دارد، این درحالیست که تاکید رهبرانقلاب روی خدمات، مدیریت بهره برداری و محتوا در شبکه مجازی است.

جهانگرد با بیان اینکه ما یک شبکه بیشتر نمی شناسیم و شبکه ملی جداگانه هم نداریم افزود: ما هم اکنون به نقطه ای رسیده ایم که با قطع شبکه جهانی اینترنت، ارتباطات ملی کشورمان قطع نمی شود.

او با انتقاد از اینکه در گذشته کل ترافیک کشور تنها روی یک نقطه متمرکز بود افزود: بر اساس طراحی های جدید تمرکز اطلاعاتی ما هم اکنون روی 7 منطقه متمرکز است، ما در حال حاضر چندین شبکه اختصاصی داریم که همگی روی اینترنت فعال اند.

برای مشاهده‌ی فیلم این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-06-23 11:38

افزودن دیدگاه جدید