کد مطلب: 

201374

بخش خصوصی برای حضور در بازار قطر آماده باشد

یک کارشناس مسائل اقتصادی خاورمیانه عنوان کرد که بخش خصوصی ایران می‌تواند از اختلاف پیش آمده میان قطر و عربستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان یک فرصت نگاه کند و برای حضور در بازار قطر برنامه ریزی کند.
بخش خصوصی برای حضو در بازار قطر آماده باشد

به گزارش سیتنا، جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌گفت: اختلاف بین قطر و عربستان و کشورهای خلیج فارس از دو زاویه قابل بررسی است. یک زاویه سیاسی است که از این بعد ما باید نگاه‌مان بی طرفانه و تاکید بر گفت و گو برای حل اختلافات طرفین باشد.

وی ادامه داد: به هر حال این اتفاق بازی پیچیده‌ای است و به غیر از قطر و عربستان بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در این قضیه حضور دارند و ماجرا ابعاد گسترده‌ای دارد؛ بنابراین نباید طوری عمل کنیم که اوضاع به کام ترکیه شود.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود:‌ از لحاظ اقتصادی نیز این ماجرا دو بخش مختلف دارد. یک بخش به دولت ما مربوط است که باید برای کمک‌های انسانی برای مایحتاج مردم قطر اعلام آمادگی کند. اما بخش خصوصی باید حرکت مستقلی انجام دهد و به سرعت وارد عرصه شود و با بخش خصوصی قطر تعامل کند تا از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاورمیانه عنوان کرد:‌ روزانه بخش قابل توجهی از مایحتاج مردم قطر از مرز زمینی عربستان وارد می‌شود؛ به طوری که طبق برآوردها ۸۰۰ کامیون کالا از عربستان به قطر رفت و آمد داشتند که در حال حاضر یکی از نزدیک‌ترین مسیرها برای ارتباط با قطر کشور ماست و می‌توانیم در ۱۲ ساعت مایحتاج مردم قطر را از مرزهای موجود به آن‌ها برسانیم.

سنجابی شیرازی اضافه کرد: مطمئنا این اتفاق فرصت مناسبی برای ایران در کوتاه مدت است و به ویژه بخش خصوصی ما باید در این زمینه فعال باشد و برای حضور در بازار قطر برنامه کوتاه مدت و میان مدت داشته باشد اما اقدام رسمی دولت ما باید متفاوت با بخش خصوصی باشد. فعلا بخش خصوصی ما باید برای جبران نیاز بازار قطر و کالاهای مورد نیاز مردم این کشور پیشتاز ارتباط با بخش خصوصی قطر باشد.

به گزارش ایسنا، پس از ایجاد تنش اخیر مابین دو کشور قطر و عربستان سعودی که پیشینه‌ای طولانی مدت دارد، عربستان سعودی تنها مسیر زمینی قطر را مسدود کرد و متحدان این کشور که شامل مصر، امارات و بحرین هستند روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-06-06 14:25

افزودن دیدگاه جدید