کد مطلب: 

199719

راه‌اندازی سامانه هوشمند دسترسی به 200 پایگاه علمی دنیا

پژوهشگران سازمان پژوهش‌های علمی‌وصنعتی ایران با راه‌اندازی سامانه‌ای هوشمند توانستند تسهیلاتی برای دسترسی محققان کشور به 200 پایگاه علمی دنیا فراهم کنند.
راه‌اندازی سامانه هوشمند دسترسی به 200 پایگاه علمی دنیا

به گزارش سیتنا، محمد هرندی‌پور، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا تمرکز فعالیت‌های این تیم تحقیقاتی را بر روی تولید نرم‌افزارهای آموزشی دانست و گفت: فعالیت‌های تحقیقاتی ما در حوزه‌های نرم‌افزارهای الکترونیکی و ارائه خدمات تخصصی کتابخانه‌ها است که در این زمینه اقدامات گسترده‌ای در زمینه تولید نرم‌افزارهای بومی کرده‌ایم.

وی به خدمات آموزشی ارائه شده، اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه نسخه اول سیستم «مدیریت آموزش» (Moodle) را بارگذاری کردیم و نرم افزار این سیستم به صورت تعاملی است.

به گفته وی، امکان ارسال تکلیف، راه‌اندازی فروم گفت‌وگو، رتبه‌بندی، ارسال پیام‌های آنی، بهره‌گیری از تقویم آنلاین، ارسال اخبار و اعلان‌های آنلاین و برگزاری آزمون‌های آنلاین از طریق این نرم‌افزار فراهم شده است.

هرندی‌پور، امکان ترجمه کامل به فارسی، بهره‌گیری از فونت‌های فارسی و ماژول فارسی و ارائه گواهینامه پایان دوره را از دیگر قابلیت‌های این سامانه دانست و ادامه داد: نرم‌افزارهای آموزشی تولید شده در این پروژه بر اساس هوش مصنوعی است که این امر باعث شده تعاملات زیادی میان دانشجویان و دانش‌پژوهان با اساتید ایجاد شود، ضمن آنکه بر اساس نیازهای دانشجویان محتوای آموزشی ارائه می‎شود.

این محقق، تامین منابع علمی کشور را از دیگر خدمات دانش‌بنیان این تیم تحقیقاتی نام برد و یادآور شد: یکی از مشکلات موجود در کشور اعمال تحریم‌ها علیه کشور است که این مساله باعث شده تا دسترسی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به پایگاه‌های اطلاعاتی به حداقل برسد.

وی همچنین بدهی‌های مراکز تحقیقاتی به پایگاه‌های اطلاعاتی را از دیگر مشکلات موجود در کشور نام برد و اظهار کرد: درچند سال گذشته به دلیل افزایش ناگهانی ارز، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نتوانستند حق اشتراک خود را به پایگاه‌های اطلاعاتی و ناشران بین‌‎المللی بپردازند و به دلیل بدهی این مراکز به ناشران خارجی دسترسی محققان به پایگاه‌های اطلاعاتی محدود شد.

هرندی‌پور با بیان اینکه از سال 91 تلاش‌هایی برای رفع این مشکل کردیم، اضافه کرد: با تعاملاتی که با این پایگاه‌ها داشتیم، توانستیم خدماتی را برای دسترسی محققان به این پایگاه‌ها ارائه کنیم تا مراکز تحقیقاتی بتوانند به محتوای این پایگاه‌ها دسترسی داشته باشند.

مجری طرح به جزئیات این طرح اشاره کرد و گفت: برای این منظور سامانه هوشمندی را طراحی کردیم که به 200 پایگاه اطلاعاتی متصل شده است و این 200 پایگاه اطلاعاتی همزمان کار جستجو را انجام می‌دهند و منابع مورد نیاز محققان را به صورت تجمیع شده نمایش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه امکان دانلود منابع برای افراد متقاضی فراهم شده است، اضافه کرد: با استفاده از دسترسی‌هایی که از طریق این سامانه فراهم کردیم، محتوای علمی این پایگاه‌ها در حال حاضر در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-23 17:48

افزودن دیدگاه جدید