کد مطلب: 

195741

تنها 10 درصد گوشی های تلفن همراه به رسمی وارد می شوند

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با بیان این که حداقل ۹۰ درصد از گوشی تلفن همراه به صورت غیر رسمی وارد کشور می‌شود، گفت: برخی شرکت‌های موفق خارجی نیز در اجرای پروژه شناسه‌دار کردن گوشی تلفن همراه همکاری می‌کنند.
تنها 10 درصد گوشی های تلفن همراه به رسمی وارد می شوند

به گزارش سیتنا به نقل از اقتصاد پنهان، قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ضمن بیان این که حداقل ۹۰ درصد از گوشی‌های تلفن همراه مورد نیاز کشور به صورت غیر رسمی وارد کشور می‌شود، گفت: در اجرای پروژه شناسه‌دار کردن گوشی تلفن همراه، برخی شرکت‌های موفق خارجی نیز همکاری می‌کنند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، ضمن اشاره به جزئیات طرح شناسه دار کردن گوشی تلفن همراه، توضیحاتی درباره شکست این پروژه در گذشته ارائه داد.

وی درباره جزئیات طرح مبارزه با قاچاق گوشی همراه توضیح داد: مجموعه فعالیتهایی برای طرح شناسه دار کردن گوشی های همراه و یا دقیق‌تر بگوییم، شناسه دار کردن مجموعه تجهیزات سیم کارت خور با اولویت گوشی های همراه، در حال انجام شدن است. کارهای مطالعات تطبیقی آن از حدود یک سال پیش شروع شده است و یک تیم فنی از اردیبهشت سال جاری، کار اجرای آن را آغاز کرده‌اند.

وی افزود: نرم افزار ها و سخت افزار های مورد نیاز آن آماده شده است. از اواخر شهریور ماه کار پایلوت آن شروع شده و آزمایش های مختلف مربوط به متغیرهای این پروژه انجام شده است. جمع بندی که توسط تیم فنی مشترک بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات، گمرک جمهوری اسلامی و همچنین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته حاکی از این است که این پروژه کاملا اجرایی و عملیاتی است.

خورشیدی درباره موکول کردن اجرای این پروژه به سال آینده گفت: صحبتی که وزیر ارتباطات در این زمینه کرده اند، مربوط به زمان اتمام اجرا و نهایی شدن آن است که در تابستان 96 اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: این پروژه در فاز نخست اجرایی شدن است و بر اساس آخرین پیشنهاداتی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه کرده است، قرار است که وزارت ارتباطات کارهای مطالعاتی مربوطه را انجام دهد. یک روش به صورت جغرافیایی است و روش دیگر برندی عمل کردن است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص نحوه اجرای پروژه گفت: عملیات اجرایی روش اول به صورت منطقه ای و در جغرافیای محدود شروع می شود، به نحوی که از یک شهر شروع شده و سپس به شهرستان و استان های دیگر گسترش می یابد و با درگیر شدن استان های اطراف، به مرور کل کشور را پوشش خواهد داد. در حال حاضر به صورت پایلوت روی 100 گوشی تلفن همراه، آزمایش صورت گرفته است.

وی افزود: پیشنهاد دیگر در این زمینه به این صورت است که یک مدل از یک برند خاص را در کل شبکه پوشش داده و بدون رجیستری امکان فعال شدن آن وجود نداشته باشد. این دو روشی است که ستاد پیشنهاد داده است و ممکن است که از هر دو روش استفاده شده و یا از یکی از روش ها برای ادامه کار استفاده شود.

خورشیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر شکست این پروژه در دفعات قبلی گفت: این پروژه در مرتبه اول در سال 1385، مبتنی بر IMEI (شماره سریال) تلفن همراه اجرا شده است. شماره سریال گوشی قابلیت کپی کردن را دارد و مجموعه شبکه ها، امکان این را نداشتند که متوجه کپی کردن شماره سریال گوشی تلفن همراه شوند. لذا به شماره سریال هایی که کپی هم می شده است، خدمات ارائه می شد.

وی افزود: در حال حاضر پروژه قبلی آسیب شناسی شده است و از تجربیات سایر کشور های موفق در این زمینه نیز استفاده شده است و حتی برخی شرکت ها که در کشورهای دیگر این پروژه را انجام داده اند، در حال همکاری با وزارت صنعت و معدن و وزارت ارتباطات هستند. تمام بخش های فنی وزارتخانه ها و ستاد به جمع بندی قطعی رسیده اند و طرح کاملا اجرایی و عملیاتی است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره آمار قاچاق گوشی تلفن همراه گفت: سرانه مصرف گوشی تلفن همراه در کشور ما بین 12 تا 16 میلیون دستگاه در سال اعلام شده است. اگر ما حداقل این رقم را در نظر بگیریم، به ازای هر ماه 1 میلیون گوشی می شود. بر اساس آمار در 9 ماهه اول سال حدود 9 میلیون گوشی تلفن همراه، نیاز کشور ماست.

وی ادامه داد: از این میزان، حدود 1 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه به صورت رسمی از گمرک وارد شده است و شماره سریال های آن در سایتی که گمرک اعلام کرده، ثبت شده است. بنابر این آمار حداقل 8 میلیون دستگاه به صورت قاچاق وارد شده است که در حالت خوشبینانه تنها 10 درصد به صورت رسمی وارد می شود و مابقی به صورت غیررسمی وارد کشور می شود.

خورشیدی در مورد ارزش قاچاق گوشی تلفن همراه گفت: در سال 1394 رقم 1٫1 میلیارد دلار، برآورد قاچاق تلفن همراه بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اجرای نهایی طرح شناسه دار کردن در سال آینده اتفاق می‌افتد، نباید انتظار تغییر چندانی در آمار قاچاق گوشی همراه در سال 1395 داشته باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-21 17:55

افزودن دیدگاه جدید