کد مطلب: 

195647

قانون در خصوص توهین افراد در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گوید؟

یکی از آسیب‌ها و معضلات شبکه‌های اجتماعی به خشونت کلامی و برخی از الفاظ رکیک و نامتعارف معطوف می‌شود که ازسوی برخی کاربران در فضاهای این‌چنینی به صورت عمومی یا خصوصی مطرح می‌شود.
قانون در خصوص توهین افراد در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گوید؟

 به گزارش سیتنا، به کار بردن الفاظ رکیک و توهین‌آمیز به صورت خصوصی یا عمومی در فضای مجازی و یا شبکه‌های اجتماعی از نمونه ناهنجاری‌هایی به شمار می‌رود که اخلاق را در فضاهای اینچنینی به چالش می‌کشد.

تحلیل و بررسی جامعه‌شناختی ظهور و بروز این پدیده، حدیثی مفصل است که امکان طرح آن در این مجال وجود ندارد و در آینده‌ای نزدیک از نگاه جامعه‌شناختی این ناهنجاری رفتار و یا به تعبیری کلامی مورد واکاوی و کنکاش قرار خواهد گرفت، لذا آنچه که در این گزارش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد به مجازات‌هایی معطوف می‌شود که در قالب قانون مجازات اسلامی و جرایم رایانه‌ای برای چنین ناهنجاری‌هایی در نظر گرفته شده است.

محرم مجیدی وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مجازات تعریف شده برای این ناهنجاریِ رفتاری و یا به تعبیری کلامی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اظهار داشت: توهین به افراد به واسطه هر وسیله، ابزار و یا تجهیزاتِ ارتباطی بر اساس ماده 608 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: به واقع، قانونگذار در این خصوص جرم انگاری کرده و به تبع هر فردی که مرتکب این جرم بشود بر مبنای این قانون، به " 50 هزار تا یک میلیون تومان جزای نقدی و یا تحمل تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد."

مجیدی بیان کرد: از سوی دیگر ماده 16جرایم رایانه‌ای نیز برای این فعل، مجازات‌هایی را تعریف و پیش‌بینی کرده که پس از احراز جرمِ فرد متشاکی، به حبس از 91 روز تا 2 سال و یا جزای نقدی از 5 میلیون تا 40 میلیون ریال و یا هر دو توأمان با یکدیگر محکوم خواهد شد.

مجیدی گفت: در مباحث حقوقی، مواردی وجود دارد که از آن تحت عنوان عام و خاص یاد می‌شود.

وکیل پایه یک دادگستری گفت: در چنین مواقعی، آخرین قانون وضع و تعریف شده در خصوص موارد اینچنینی لحاظ می‌شود و به واقع به استناد اصول فقهی، در ماده 16 جرایم رایانه‌ای، مجازاتِ چنین هتک حرمت‌هایی تشدید شده است.

مجیدی گفت: یکی دیگر از موارد قابل توجه در خصوص این جرایم، به محل طرح دعوا باز می‌گردد که نص صریح قانونی در این خصوص وجود ندارد.

وی افزود: البته در خصوص مزاحمت‌های تلفنی، فرد شاکی قادر است از محل سکونت خویش که به نوعی در آن مورد توهین قرار گرفته، طرح شکایت و دادخواهی کند.

مجیدی تصریح کرد: به عنوان مثال، اگر شخصی از شهرستان ساری به ایجاد مزاحمت تلفنی برای فردی در کرج مبادرت ورزد، فرد شاکی قادر خواهد بود در دادسرای عمومی محل سکونت خویش(کرج) اقدام به طرح شکایت و دعوا کند.

وکیل پایه یک دادگستری در پایان یادآور شد: ذکر این نکته ضروری است که توهین و هتک حرمت افراد از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی توسط هر گونه ابزار و تجهیزاتی جرم است و در صورت دادخواهی متشاکی، پیگیری قضایی آن امکان‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-19 10:07

افزودن دیدگاه جدید