کد مطلب: 

195577

ضرب‌الاجل ۱۰ روزه برای احراز هویت صاحبان کانال‌های تلگرامی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای ثبت و احراز هویت کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیش از پنج هزار کاربر، گفت: این وزارتخانه ضرب‌الاجل ۲۰روزه برای مراجعه صاحبان این کانالها تعیین کرده که تنها ۱۰ روز تا اتمام مهلت مقرر باقی مانده است.
ضرب‌الاجل ۱۰ روزه برای احراز هویت صاحبان کانال‌های تلگرامی

به گزارش سیتنا، سید مرتضی موسویان مشاور وزیر ارشاد، خاطرنشان کرد: با توجه به بند اول مصوبه نشست سی و چهارم شورای عالی فضای مجازی (ششم آذر 95) با موضوع «انتشار انبوه محتوا در شبکه‌های اجتماعی و نیز در راستای صیانت از حقوق شهروندی و مالکیت معنوی دارندگان محتوای دیجیتال در فضای مجازی»، لازم است تمامی صاحبان کانال و خدمات مشابه آن در تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی فعال در کشور که بیش از پنج هزار عضو و کاربر دارند، حداکثر ظرف مدت 10 روز از مهلت تعیین شده 20 روزه نسبت به ثبت در سامانه ' سرآمد و ساماندهی' تعیین شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی‌های www.samandehi.ir و www.saramad.ir اقدام کنند.

فعالیت کانالهای بدون ثبت در سامانه وزارت ارشاد غیرقانونی

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به این مصوبه پس از انقضای مهلت تعیین شده ( تا هفتم بهمن ماه 95)، فعالیت کانال‌ها و شبکه های اجتماعی مشابه ثبت نشده غیرقانونی تلقی خواهند شد.

نیازمند عزم همگانی هستیم

رئیس مرکز فناوری اطلاعات ورسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال اظهار داشت: مصوبه شورایعالی فضای مجازی، یک مصوبه بسیار خوب است اما در اجرای آن همگان باید کمک کنند و مهمتر از همه، نیازمند یاری خود مردم هستیم.

اختصاص کد شامد به کانالها

به گفته موسویان این مرکز کدی به نام «شامد» (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) را به کانال تلگرامی ثبت شده خواهد داد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کد شامد اختصاص داده شده به هر کانال در واقع یک کد یونیک است که کار اعتبارسنجی کانال را انجام خواهد داد از این رو با این کد، وقتی کاربر روی پروفایل کانال کلیک کند، به سامانه‌ای که تهیه کرده‌ایم، راهنمایی می‌شود و آنجا مشخصات دارنده کانال را مشاهده می کند.
موسویان ادامه داد: در این صورت حقوق مالکیت معنوی‌ و مادی فردی که زحمتی را در آن کانال می‌کشد، حفظ خواهد شد.

انتظار استقبال از ثبت کانال های بدون شناسنامه در سامانه

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه انتظار ما استقبال از این طرح است، گفت: مطابق مصوبه شورایعالی فضای مجازی، هویت کسانیکه پنج هزار عضو کاربر در کانالهای خود دارند، الزاما باید ثبت کنند اما کانال‌هایی هم که کمتر از این تعداد عضو دارند، می‌توانند کانال خود را به ثبت برسانند و هیچگونه مانعی برای این کار وجود نخواهد داشت.

بیش از دو هزار کانال تاکنون ثبت شده است

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حدود 11 هزار سایت و کانال بالای بیش از 5 هزار کاربر در کشور وجود دارد، از مراجعه و ثبت دو هزار و 27 کانال بعد از فراخوان و تعیین ضرب الاجل خبر داد.
موسویان در ادامه همچنین اظهار داشت:‌ در پی این فراخوان بیش از 430 صفحه شخصی نیز با مراجعه به سامانه تعیین شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به ثبت کانال خود در سامانه کرده اند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه های برخط (سایت ها) شامل علمی و فناوری، اقتصادی و مالی، فرهنگی و هنری، سیاسی و اجتماعی و معارف و ادیان را به ترتیب بیشترین سایت ها و کانالهای ثبت شده بعد از فراخوان مراجعه به سامانه عنوان کرد.

موسویان همچنین بیشترین فعالیت کانالهای ثبت شده در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به ترتیب ارائه خدمات، آموزشی، اطلاع رسانی، خبری، اطلاع رسانی تبلیغاتی و سرگرمی خواند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین محتوای تولید شده در فضای مجازی را برای رده های سنی به ترتیب بزرگسالان، جوانان، نوجوانان و کودکان برشمرد.

پیش بینی مراجعه کانالهای بدون شناسنامه به سامانه

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین با اشاره به وجود 11 هزار سایت و کانال بالای بیش از 5 هزار عضو و کاربر، اظهار داشت: پیش بینی ما این است که تا پایان مهلت مقرر شده ( هفتم بهمن 95) ثبت و احراز هویت کانالها و سایت های بدون شناسنامه به هفت هزار برسد.

احتمال تمدید مهلت مراجعه بعید است

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تمدید مراجعه کانالها برای ثبت وجود دارد ؟ گفت: البته بعید به نظر می رسد اما هرگونه تمدید مهلت باید با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی انجام شود از این رو چنانچه نیازی احساس شود حتما پس از تصمیم گیری اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-17 17:34

افزودن دیدگاه جدید