کد مطلب: 

195379

دولت الکترونیک هنوز یک شوخی است

دولت الکترونیک زمانی تبدیل به یک کار جدی می‌شود که مردم نیازمند مراجعه به دوایر دولتی نباشند.
دولت الکترونیک هنوز یک شوخی است

به گزارش سیتنا، سعیدرضا عاملی استاد رشته ارتباطات دانشگاه تهران گفت و گویی با ایسنا انجام داده است که برگزیده آن را خبرآنلاین منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید:

- در ایران پدیده‌های مرتبط با فناوری یا خیلی سیاسی می‌شوند یا به صنعت سرگرمی تبدیل می‌شوند؛ مثلا اولین وبلاگ ایران وبلاگی سیاسی بود و لذا همه ذهنیت‌ها به یک‌باره درباره وبلاگ عوض شد.

- استفاده ناهنجار از شبکه‌های اجتماعی مثل نشر هرزه‌نگاری‌ها بر اساس برآوردها پنج درصد است و قطعا وظیفه نظام حکم‌رانی در این زمینه، اعمال حاکمیت است که بخشی از اعمال حاکمیت از طریق قانون صورت می‌گیرد.

- ما به سواد جدید نیاز داریم؛ سواد اینترنتی یا به طور خاص‌تر سواد ارتباطات شبکه‌ای یک ضرورت قطعی است.

- ما متاسفانه به جای اتخاذ چنین تدابیری، مدام به فیلترینگ روی آوردیم. از نظر شخص من فیلتر لازم است ولی کافی نیست. در آمریکا نظرسنجی‌ نشان داده است که بالای ۷۰ درصد حتی سانسور اینترنت را لازم می‌دانند

- من در کتابخانه LSE به جی‌میلم دسترسی نداشتم چون گرداننده معتقد است کاربر به کتابخانه آمده تا کار علمی انجام دهد. وقتی کاربر پهنای باند کتابخانه را مصرف می‌کند باید برای مصرف علمی باشد.

- به نظر من دو محور قانون و سواد اینترنت، فضای مجازی را اصلاح می‌کند. اگر این دو وجود داشته باشد الگوی مصرف عوض می‌شود.

- نامعین بودن هویت در فضای مجازی می‌تواند بحران‌زا باشد.

- اصولا فرد خلافکار از این که کسی به اطلاعاتش دسترسی داشته باشد، می‌ترسد. کسی نباید تصور کند که چون دیتا خارج از کشور است و دولت ملی ایران به آن دسترسی ندارد، بنابراین پیگیری قانونی هم صورت نمی‌گیرد. همین کاربر اگر به حوزه جرائم مربوط به خطرزایی در کشور آمریکا یا انگلستان ورود پیدا کند، قانون با او برخورد می‌کند.

- دولت الکترونیک هنوز یک شوخی است. دولت الکترونیک زمانی تبدیل به یک کار جدی می‌شود که مردم نیازمند مراجعه به دوایر دولتی نباشند.

- صداوسیما حجم اطلاعات سوادی که درباره فضای مجازی می‌دهد، بسیار کم است و تکنوفوبیا یا تکنولوژی‌هراسی بر ذهنیت اجتماعی و رسانه ملی ما غلبه دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-10-19 11:06

افزودن دیدگاه جدید