کد مطلب: 

192088

پشت پرده‌ی یک اعدام؛ سامسونگ نوت 7

هنوز خیلی‌ها در همین تهران به دنبال خرید سامسونگ نوت7 هستند؛ گوشی‌ای که در ابتدای عرضه‌اش همه امیدوار بودند بعد از دو سال بد،‌ اوضاع سامسونگ را بهتر کند، ‌اما خیلی زود دست به دعا شدند که کاش کابوسش تمام شود!
پشت پرده‌ی یک اعدام؛ سامسونگ نوت 7

فاطمه کریمخان - گلکسی نوت 7 ، دوم آگوست سال جاری در یک رویداد رسانه‌ای در نیویورک معرفی شد. دو هفته بعد در 19 اگوست، فروش این گوشی جدید آغاز شد، 10 فروشگاه در ایالات متحده و کره جنوبی،‌ اولین جاهایی بودند که می‌شد سامسونگ جدید را از آنها خرید.

در 24 اگوست، ‌تنها پنج روز بعد از عرضه عمومی،‌ یک مشتری در کره جنوبی گزارش داد که گوشی تازه در دستش منفجر شده است. 31 اگوست،‌ سامسونگ اعلام کرد که فروش گوشی جدیدش را در کره جنوبی به تاخیر انداخته است.

اول سپتامبر،‌ اما فروش گوشی در بازار چین آغاز شد؛ درحالی که هنوز خیلی‌ها نمی‌دانستند آتش‌گرفتن نوت7 در دو طرف اقیانوس شایعه است یا واقعیت،‌ سامسونگ در دوم آگوست رسما اعلام کرد که متوجه یک مشکل فنی در باتری گوشی‌ها شده است و  برای دو و نیم میلیون گوشی فروخته شده فراخوان داد تا باتری‌هایشان را عوض کند.

هشتم سپتامبر اولین اعلام خطرها از بیرون شرکت سامسونگ رسمی شد،‌ اداره فدرال هوانوردی ایالات متحده از مردم خواست تا در طول سفرهای هوایی‌شان از شارژ یا روشن‌کردن گوشی‌های گلکسی نوت 7 خودداری کنند. یک روز بعد،‌ کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی هم به اداره فدرال هوانوردی پیوست و در مورد استفاده از گوشی‌های نوت 7 هشدار داد. پانزدهم سپتامبر،‌ همین کمیسیون به طور رسمی برای بازگرداندن یک میلیون گوشی موبایل فراخوان داد.

16 سپتامبر،‌ یک مرد بر اثر سوختگی ناشی از انفجار گوشی نوت 7 در دستش به بیمارستان رفت، با این حال سامسونگ اعلام کرد که فروش گوشی در کره جنوبی را از 28 سپتامبر دوباره از سر خواهد گرفت.

نوزدهم سپتامبر،‌ برنامه تعویض گوشی‌های فروخته شده در کره جنوبی آغاز شد. در همان روز شرکت اعلام کرد که موارد انفجار گوشی‌های سامسونگ که در چین گزارش شده ربطی به خود گوشی‌ها نداشته و ناشی از منابع گرمای خارجی بوده است.

21 سپتامبر،‌ دو اپراتور بزرگ تلفن همراه به جمع سفارش‌دهنده‌های گوشی نوت7 اضافه شدند. فردای آن روز،‌ کره جنوبی دستورالعملی برای امنیت بیشتر باتری گوشی‌های نوت 7 صادر کرد، اما سامسونگ ناچار شد عرضه دوباره گوشی‌هایش در کره جنوبی را به تاخبر بیندازد. در 25 سپتامبر،‌ شرکت اعلام کرد که سه روز دیرتر از برنامه اعلام شده،‌ فروش کره جنوبی را از سر خواهد گرفت.

29 سپتامبر سامسونگ برای یک میلیون مشتری نوت 7 در سرتاسر دنیا فراخوان تازه‌ای اعلام کرد اما حتی گوشی‌هایی که در مرحله قبلی فراخوان باتری‌هایشان را عوض کرده بودند باز هم دچار مشکل شدند.

اول اکتبر فروش گوشی‌های نوت 7 در کره جنوبی از سر گرفته شد. هنوز یک هفته نگذشته،‌ در ششم اکتبر،‌ شرکت هوایی «سوت وست» در ایالات متحده ناچار شد یکی از هواپیماهایش را تخلیه کند،‌ علت این عملیات اضطراری بلندشدن دود از یک دستگاه گوشی نوت 7 بود.

9 اکتبر،‌ دو شرکت اوپراتور همراه اعلام کردند سفارش گلکسی نوت 7 را به دلیل مسائل امنیتی متوقف کرده‌اند. دهم اکتبر،‌ شرکت سامسونگ اعلام کرد که با توجه به این که گوشی‌های بیشتری در نقاط مختلف دنیا آتش گرفته‌اند تمام محموله‌هایش را مورد بازبینی قرار خواهد داد.

درست یک روز بعد، سامسونگ بالاخره تصمیم نهایی را گرفت و از تمام خریداران نوت 7 خواست که استفاده از گوشی را متوقف کنند، علاوه بر این اعلام کرد که فروش و تولید این گوشی به طور کامل متوقف می‌شود. این تصمیم عملا به نفع رقبای تجاری سامسونگ در بازار موبایل خواهد بود، ‌هوآوی، نکسوس و آیفون حالا می‌توانند فروش تعطیلات آینده خودشان را در نبود سامسونگ تضمین کنند.

لی جی-یونگ،‌ نایب‌رییس سامسونگ الکترونیک بود که تصمیم گرفت فروش نوت7 به کلی متوقف شود؛ گوشی‌ای که شرکت موبایل سامسونگ امیدوار بود بتواند روی بازار ایفون 7 تاثیر بگذارد، حالا به یک افتضاح تبدیل شده بود. تصمیم برای خداحافظی با نوت 7 برای سامسونگ و آقای لی یک ماه طول کشید. فراخوان برای عوض کردن باتری 2.5 میلیون گوشی موبایل هم که پیش از تصمیم نهایی برای حذف نوت7 از روی میز فروشگاه‌ها صادر شده بود حدود 4 میلیارد دلار خرج روی دست این شرکت گذاشت.

توقف تولید، مرجوع کردن تمام سفارش‌ها و پس‌گرفتن تمام گوشی‌های فروخته‌شده البته آخر ماجرا نبود. درست در همان روزی که شرکت به مشتریانش اعلام کرد که باید استفاده از همه انواع نوت 7 را متوقف کنند،‌ سهام سامسونگ که بعد از دو سال روند سقوط، به تازگی در مسیر رشد افتاده بود دوباره در سرازیری قرار گرفت. سهام سامسونگ در روز سه‌شنبه هم‌زمان با اعلام قطعی شکست نوت7 ،‌ سقوطی 8 درصدی را در بازار سهام سئول تجربه کرد،‌ این بیشترین میزان کاهش قیمت سهام این شرکت در یک روز از هشت سال قبل بود. در طول یک هفته بعد روند سقوط سهام شرکت  تا 10 درصد ادامه پیدا کرد که ‌در نتیجه‌اش 20 میلیارد دلار از ارزش این شرکت در پایان هفته گذشته کاسته شد.‌ شرکت پیش‌بینی‌ها در مورد سود عملیاتی‌اش را از 4.6 میلیارد دلار به 2.3 میلیارد دلار کاهش داد و پیش‌بینی می‌شود که بحران نوت 7 باعث کاهش 9.5 میلیاردی در قراردادهای فروش سامسونگ شود و 5.1 میلیارد از سود این شرکت تا پایان سال 2017 بکاهد.

ارزش تجاری سامسونگ در حال حاضر حدود 194 میلیارد دلار است ‌و ارزش فروش سالانه آن 179 میلیارد دلار برآورد می‌شود،‌ با این وجود تحلیل‌گران بازار نگران هستند که شبح نوت 7 به این زودی‌ها دست از سر سامسونگ بر ندارد و روی فروش سایر تلفن‌های هوشمند این شرکت نیز تاثیر منفی بگذارد.

علاوه بر تمام چالش‌هایی که آقای لی در چند هفته گذشته با آنها روبه رو بوده، ‌مدیر عامل صندوق سرمایه‌گذاری الیوت در ایالات متحده هفته گذشته کمپینی به راه انداخته است تا نظر سرمایه‌گذاران را به ایده تقسیم سامسونگ به دو شرکت مجزا جلب کند؛ تصمیمی که ممکن است آقای لی را برای اولین بار در طول حضورش در سامسونگ در برابر شانس به دست آوردن مدیر عاملی این شرکت قرار دهد. پدر او، ‌مدیر عامل فعلی شرکت سامسونگ از دو سال پیش به دلیل یک حمله قلبی نمی‌تواند مثل گذشته به اداره شرکتش بپردازد. لی 48 ساله،‌ نسل سوم خانواده‌ای است که بزرگترین امپراطوری کسب و کار در کره جنوبی را ایجاد کرده است؛ کسی که قرار است کسب و کاری به گستردگی صنعت کشتیرانی تا بیمه عمر و تولید یخچال فریزر تا داروهای بیولوژیک را اداره کند. او البته تصمیم‌گیری در مورد امور روزمره مانند مساله گوشی جدید سامسونگ را تا حدود زیادی به مدیران دیگر شرکتش از جمله آقای کوه،‌ مدیر شرکت تولید موبایل سامسونگ واگذار کرده بود. دخالت او در متوقف‌کردن این پروژه یک ورود استثنایی محسوب می‌شود.

بعد از آتش گرفتن چند گوشی موبایل در دو طرف اقیانوس،‌ لی در سپتامبر سال جاری فشار ها بر واحد تولید موبایل سامسونگ را برای  فراخوان نوت7 بیشتر کرد تا از زیان بیشتر شرکت جلوگیری کند. منابع آگاه در سامسونگ به وال استریت‌ژورنال گفته‌اند که بعد از این که روشن شد باتری‌های جایگزین شده در طرح فراخوان نوت7 همان مشکلات قبلی را دارند، لی اولین کسی بود که مساله توقف پروژه را مطرح کرد و بعد از ماجرای تخیله هواپیمای سوت وست بر توقف کامل عرضه نوت7 اصرار کرد. آقای کوه مدیر بخش موبایل شرکت سامسونگ هم این موضوع را تایید کرده است که در جلسات گزارش‌دهی تلفنی‌اش به آقای لی،‌ بعد از ماجرای هواپیمای سوت وست،‌ قائم‌مقام سامسونگ تاکید کرده است که مقامات بخش حمل و نقل در ایالات متحده باید از همه کسانی که نوت7 دارند بخواهند که گوشی خود را در طول پرواز خاموش نگه دارند.

حالا که روشن شده است لی در پشت پرده توقف پروژه نوت7 بوده، به نظر می‌رسد با توجه به مطرح شدن احتمال نشستن او بر کرسی مدیر عاملی شرکت سامسونگ،‌ او از این به بعد بیشتر خودش را در اذهان عمومی مطرح خواهد کرد.

مساله نوت7 یکی از اولین بحران‌هایی است که لی با آن روبه رو شده است،‌ مارسلو کلوره،‌ مدیر گروه اسپرینت در مورد مکامله تلفنی‌اش با آقای لی در مورد نوت7 می‌گوید: « نگاه او به این مساله مانند نگاه مدیران دیگر سامسونگ است،‌ آنها همواره تلاش می‌کنند تا به سمت جلو حرکت کنند. نام‌های تجاری وقتی محصولات بزرگ تولید می‌کنند به جایگاه اصلی‌شان برمی‌گردند و مسلم است که سامسونگ دوباره محصولات ‌فوق‌العاده‌ای تولید خواهد کرد.»

با این وجود،‌ گوشی‌های هوشمند نوت7 تنها مشکل سامسونگ نیستند،‌ شرکت تولیدکننده لوازم برقی آشپزخانه و تجهیزات الکترونیک،‌ درست در وسط مجموعه‌ای از کالاهایی که آتش می گیرند گیر افتاده است،‌ سامسونگ اخیرا ناچار شده برای 144 هزار ماشین ظرفشویی این شرکت که در استرالیا به فروش رفته‌اند هم فراخوان صادر کند که احتمال می‌رفت مستعد آتش گرفتن باشند. همچنین گفته می‌شود که سامسونگ به دلایل مشابه به زودی برای تعدادی از ماشین‌های خشک‌شویی خود در ایالات متحده هم فراخوان خواهد داد.

البته این تجربه‌ها برای سامسونگ تازگی ندارد،‌ در سال 2003، شرکت برای 184 هزار ماکروویو در ایالات متحده فراخوان داد،‌ در 2009،‌ نمایندگی‌های کره جنوبی این شرکت  210 هزار فریزر را پس گرفتند تا نقص فنی آنها را برطرف کنند. در همان سال، ‌43 هزار ماکروویو  و 20 هزار ماشین رختشویی،‌ در ایالات متحده به دلیل ریسک آتش‌گرفتن پس گرفته شدند.

با این وجود به نظر نمی‌رسد که سامسونگ در آستانه یک بحران تمام‌عیار قرار داشته باشد،‌ به هر حال،‌ هر که بامش بیش برفش بیشتر!

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-10-22 22:36

افزودن دیدگاه جدید