کد مطلب: 

190588

ارتقاء سطح کیفی دانشگاه‌ها زمینه ساز توسعه‌ی علم و فناوری در ایران

چهارده دانش آموز نابینا و کم بینا و دارای معلولیت های جسمانی و حرکتی در جمع 117 دانش آموز از استان های مختلف کشور در همایش علمی نخبگان تقدیر شدند.
ارتقاء سطح کیفی دانشگاه‌ها زمینه ساز توسعه‌ی علم و فناوری در ایران

به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا، دکتر ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در همایش علمی نخبگان و جشن تجلیل از رتبه های تک رقمی کنکور سراسری 95 که در مرکز همایش های صدا و سیما به همت بنیاد علمی آموزشی قلم چی (وقف عام) و با حضور مسئولان و اساتید دانشگاهی، خیرین مدرسه ساز کشور و برخی چهره های ماندگار، برگزار شد، در سخنانی به اهمیت سرمایه های انسانی و فکری اشاره کرد و گفت: سرمایه های فکری و انسانی از بزرگ ترین سرمایه های یک کشور است.
وی به تأسیس بنیاد عملی نخبگان با هدف حمایت از استعدادهای برتر علمی کشور اشاره کرد و گفت: در همین راستا به منظور تربیت و پرورش این استعدادها، کارهای مطالعاتی در این خصوص انجام شده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران افزود: کاری که در این بنیاد انجام می شود در راستای مردمی کردن و اشتغالزایی دانشی است و اعتقاد داریم که اگر سطح دانشگاه ها کیفیت بهتری یابد، زمینه بیشتری برای توسعه علم و فناوری در کشور به وجود می آید.

دکتر ضرغام به ایجاد هسته های علمی در دانشگاه های کشور به منظور راهنمایی و مشاوره به دانشجویان اشاره کرد و گفت: در ابتدا 21 هسته علمی در سه دانشگاه تهران، صنعتی شریف و خواجه نصیرالدین طوسی به صورت پایلوت تشکیل شد. در این پروژه هر استاد با 12 دانشجو کار می کند و به آنها مشاوره می دهد. هزینه کل این فرآیندها به عهده این بنیاد است. قرار است بعد از مرحله پایلوت، آنرا در سراسر کشور پیاده سازی کنیم.

همچنین کاظم قلم چی، متولی بنیاد علمی آموزشی قلم چی (وقف عام) در این همایش گفت: اخیرا پژوهش جهانی مهمی در رابطه با مهم ترین استراتژی های آموزشی برای دانش آموزان صورت گرفته است.
از جمله استراتژیهایی که میتوان از آنها نام برد کاهش جمعیت کلاس ها و تفکیک دانش آموزان است که هر دوی آنها نتیجه منفی به دنبال دارد.

وی افزود: استراتژی اول در این رتبه بندی که مؤثرترین آن هم بشمار میرود، بازخورد مثبت به دانش آموزان (feedback to pupils) است.
کاظم قلم چی به برگزاری منظم آزمون های بنیاد اشاره کرد و گفت: دانش آموزان سالانه در 26 آزمون شرکت میکنند و این نشان میدهد که بازخورد منظم بسیار مفید است.

دومین استراتژی در این رتبه بندی بحث فرا شناختی (Meta Cognitive) است یعنی اینکه دانش آموز بتواند درباره روش های یادگیری خودش به طور واضح و شفاف بیاندیشد.

متولی بنیاد علمی آموزشی قلم چی (وقف عام) در ادامه افزود: یکی دیگر از بحث هایی که با جدیت در بنیاد دنبال می شود بحث عدالت آموزشی است. موفقیت چشم گیر دانش آموزان روستایی و دانش آموزان نابینا از موفقیت های بنیاد است.

وی در پایان گفت: خوشحال هستیم که توانسته ایم در حوزه توسعه علم و دانش و عدالت آموزشی به نوبه خود تأثیر خوبی داشته باشیم.

در ادامه این همایش، دکتر محمدرضاحافظی، رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گفت: راه توسعه علم و دانش راه خداست. بنیاد علمی آموزشی قلم چی در ارتقاء علمی کشور سهم بسیار عمده ای داشته است. بیش از 100 هزار بورسیه در سال گذشته از جمله موفقیت های بزرگ این بنیاد بوده است.

وی افزود: جامعه خیرین مدرسه ساز کشور وارد بیستمین سال حیات خود شده است تعداد خیرین در داخل کشور در حال حاضر بیش از 650 هزار نفر است و در حدود یک هزار نفر خیر نیز در خارج از کشور وجود دارد.
رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در ادامه گفت: در سال جاری برغم شرایط نامطلوب اقتصادی، خیرین کشور بیشتر از یک هزار میلیارد تومان در این زمینه کمک کرده اند.

در این همایش با حضور نخبگان و فرهیختگان، اساتید دانشگاه ها، خیرین مدرسه ساز، ناشران و اصحاب رسانه، از 117 رتبه تک رقمی و برتر کنکور سراسری 95 هم‌چنین از رتبه‌های زیر 10 شاهد و ایثارگر به همراه اولیا آن‌ها با اهداء جوایز قدردانی به عمل آمد.

در این مراسم تعداد 117 دانش آموز از استان های مختلف شرکت داشتند. پدیده جدیدی که در جشن امسال اتفاق افتاد درخشش روستاییان، بازگشت تهرانی ها و تداوم موفقیت نابینایان بود.
هشت نفر از دانش آموزان، رتبه های برتر و رتبه های تک رقمی سال جاری از روستاییان بودند.

همچنین 14 دانش آموز نابینا و کم بینا و دارای معلولیت های جسمانی و حرکتی در این جمع حضور داشتند. این دانش آموزان با دانش آموزان منطقه 3 رقابت کردند و خوشبختانه موفق شدند تا رتبه های زیر هزار را کسب کنند.
تهرانی ها بعد از چند سال کم فروغ، امسال توانستند مجددا رتبه های برتر کشوری را به دست آورند و دوباره به جایگاه خود بازگردند.

همچنین امسال 80 درصد رتبه های برتر مربوط به پسرها بود که این اتفاق بعد از چندین سال رخ می دهد. سال گذشته این تعداد تنها 50 درصد بود اما امسال به طرز شگفت انگیزی پسرها موفق شدند گوی سبقت را از دختران بربایند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-08-30 10:32

افزودن دیدگاه جدید