کد مطلب: 

183121

تلگرام چند میلیون عضو فعال در ایران دارد؟

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کشور اعتقاد دارد که ایجاد محدودیت و ممنوعیت، راهکار مناسب و تاثیرگذار در مسیر مواجهه با فضای مجازی نیست.
تلگرام چند میلیون عضو فعال در ایران دارد؟

به گزارش سیتنا به نقل از خبرنگار ایسنا در فارس، سیدابوالحسن فیروزآبادی در اولین همایش شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها، در شیراز توسعه فضای مجازی را امری شتاب‌دار و قرار گرفتن در این مسیر را موضوعی اجباری دانست.

فیروزآبادی گفت: فضای مجازی، فضایی مبهم و پیچیده و در حال تکوین و در ادامه توسعه تکنولوژی است. تکنولوژی نیز یک ضرورت محسوب می‌شود که هم جبری است و هم یک انتخاب برای بشر.

وی اضافه کرد: به تدریج شاهد این هستیم که انسان با تکنولوژی زندگی می‌کند، همه انسان‌ها با هم در این فضا مرتبط شده و قادر به دنبال کردن و انتقال دانش و اطلاعات است و در آینده تبادل فهم را دنبال می‌کند.

فیروزآبادی اضافه کرد: کارکرد تکنولوژی تا جایی رشد می‌کند که مشکل ارتباط بین انسان‌ها که زبان است، از بین خواهد رفت و امکان ترجمه همزمان متون و گفتارها، به تمام بشر امکان توسعه ارتباط را می‌دهد.

وی ادامه داد: تمام علم بشر در آینده به شکل ماژول‌های شناسنامه‌دار خواهد بود، غایت این تکنولوژی، انتقال معرفت انسان‌ها است، این غایت بسیار درخشانی خواهد بود که وحدت ایجاد می‌کند. امروز صحبت از IOT و IOE می‌شود، زندگی انسان در فضای وب و هجرت از وب 3 به وب 4، وب معنایی است. پیش‌بینی فضای جدید، فضای وب هم‌زیست، اینکه انسان با انسان، اشیاء با اشیاء و انسان با اشیاء در فضای وب ارتباط داشته باشد.

فیروزآبادی تصریح کرد: ما در فضایی قرار داریم که حرکت در آن اجباری است، اگر بنا داریم در مورد تهدیدها صحبت کنیم، بنا بر این نیست که محدودیت و کندی ایجاد کنیم، باید تندتر حرکت کنیم.

او خاطرنشان کرد: در گذشته فاصله تولید علم در غرب و رسیدن آن به ما حداقل یک دهه بود، اما امروز تکنولوژی به سمتی حرکت کرده است که مقاله‌ها مشترک نوشته می‌شود. اما متاسفانه ما امروز از شبکه‌های اجتماعی فقط یک بعد آن را دیده‌ایم، آن هم جنبه سرگرمی آن است.

او بر ضرورت وجود پیوست‌های اجتماعی در توسعه تکنولوژی تاکید و اضافه کرد: بحث‌های زیادی در خصوص توسعه تکنولوژی انجام شده و می‌شود، در این میان گاه محدودسازی و کنترل هم مطرح می‌شود اما چون سوژه انسان است، هم حوزه فرهنگ و هم حوزه اجتماعی بسیار مهم بوده و باید به آن به شکل دقیق پرداخته شود.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه اثرات شبکه‌های مجازی بر انسان بسیار شدید و بروز این اثرات در فرایندهای اجتماعی بسیار کند است، گفت: ما باید فرایندهای اجتماعی را با کمک سازمان بهزیستی مورد رصد و مطالعه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه بارها در خصوص گسست بین نسلی، افزایش طلاق، افزایش ناهنجاری‌ها و انزوای اجتماعی و ... به‌عنوان تاثیرات تکنولوژی، بحث شده است، گفت: تاکنون هیچ دسترسی به اطلاعاتی که این فرآیندها را تایید کند نداشته‌ایم و نیازمند مطالعه در این حوزه‌ها هستیم.

فیروزآبادی با تاکید براینکه فضای مجازی چهار حوزه عملکردی دارد، این حوزه‌ها را ارتباطی، اطلاعاتی، خدماتی و سرگرمی عنوان و خاطرنشان کرد: اکنون در کشور ما تعادل بین این حوزه‌ها وجود ندارد، حال آنکه متجاوز از 15 میلیون ایرانی به جنبه سرگرمی آن مشغول هستند، حال آنکه بسیاری از بازی‌ها خشونت بار است.

قائم مقام وزیر رفاه گفت: ما تلاش نکرده‌ایم گیم ایرانی بسازیم، بازی‌ها را به‌جای بومی‌سازی کپی کرده‌ایم. در شبکه‌های اجتماعی هم همین مشکل را داریم، شبکه‌هایی که می‌تواند کارکرد آموزشی هم داشته باشد، در ایران تنها جنبه سرگرمی دارد، شبکه‌های تخصصی و علمی شناخته شده نیستند.

فیروزآبادی با بیان اینکه تلگرام در ایران 22 میلیون عضو دارد که 15 میلیون آن فعال است، گفت: 112 شبکه فعال در کشور وجود دارد، شبکه‌هایی که هرکدام بیش از 10 هزار مشترک دارند، از این تعداد همگی سرگرمی است، اینها باید مدیریت شوند. باید مطالعه بشود، یک بحث مهم تحقیق در حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران هم رفتار اقوام و مناطق می‌تواند متفاوت باشد، همانگونه که خودکشی به‌عنوان یک رفتار در نقاط مختلف متفاوت است، در مواجهه با فضای مجازی و تکنولوژی هم متفاوت خواهد بود.

فیروزآبادی برلزوم شناسایی اثرات و آسیب‌های فضای مجازی دانست و گفت: بیش از 50 درصد از جمعیت استفاده کننده از شبکه‌های مجازی بالای یک ساعت در روز با این شبکه‌ها کار می‌کنند. این یک ثروت است که باید مدیریت شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-27 19:33

افزودن دیدگاه جدید