کد مطلب: 

182990

حذف رابطه پژوهشگرهای دوتابعیتی با ایران در پس محدودیت روادید آمریکایی

رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: قانون جدید آمریکا در ایجاد محدودیت‌های دریافت روادید، علاوه بر اینکه ورود تجار و سرمایه‌گذاران به ایران را سخت می‌کند، با کاهش رابطه پژوهشگرهای ایرانی اروپایی با ایران، آنها را از کشور مبدا دور می‌کند.
حذف رابطه پژوهشگرهای دوتابعیتی با ایران در پس محدودیت روادید آمریکایی

به گزارش سیتنا، مهدی فقیهی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: اخیرا رئیس‌جمهور آمریکا، مصوبه مجلس نمایندگان این کشور در 17 آذر ماه 1394 مبنی بر محدودیت تردد سفرکنندگان به یکی از 4 کشور ایران، سوریه، عراق و سودان را بی سرو صدا امضا و برای اجرا ابلاغ کرد.

رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: بر اساس این قانون، شهروندان 38 کشور جهان که برای تجارت یا گردشگری می‌توانستند مدت 90 روز را بدون داشتن روادید در آمریکا سر کنند، حال اگر طی 5 سال گذشته به این 4 کشور سفر کرده باشند، باید برای سفر به آمریکا در صف دریافت روادید قرار بگیرند.

وی درباره تاثیر این قانون جدید آمریکا در روابط ایران در پساتحریم، گفت: این قانون در شرایط پساتحریم در دیپلماسی فناوری به‌ویژه در ارتباط با شرکت‌های اروپایی بسیار تأثیرگذار است.

فقیهی گفت: این قانون تعاملات را به‌ویژه برای اروپایی‌ها سخت می‌کند و باعث کاهش تعاملات ایران در سطح بین‌المللی خواهد شد.

رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه رفت و آمد هیأت‌ 400 نفر اروپایی به ایران در ماه‌های اخیر نشان از برداشته شدن عملی تحریم‌ها دارد، گفت: اما این قانون در عمل علاوه بر سخت کردن فضا برای تجار و سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به ایران را داشتند، رابطه پژوهشگرها و فعالان حوزه فناوری به ویژه پژوهشگران دارای تابعیت دوگانه ایرانی اروپایی با ایران را نیز کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در نتیجه  این محدودیت هم‌اندیشی علمی در کنفرانس‌ها و اطلاعات پژوهشی کاهش می‌یابد و این درحالی است که امروزه پژوهش‌هایی که دارای چند محقق از کشورهای مختلف باشند، از امتیاز و درجه اهمیت بیش‌تری برخوردارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-22 17:34

افزودن دیدگاه جدید