کد مطلب: 

182840

بودن یا نبودن؛ مروری بر احوال این روزهای چند شورای موازی

چند ماهی از تاکید مقام معظم رهبری درباره لزوم حذف شوراهای عالی موازی با شورای عالی فضای مجازی می‌گذرد اما هنوز هیچ یک از این شوراها به طور کامل و رسمی منحل نشده و حرف و حدیث‌های مختلفی درباره آنها وجود دارد.
بودن یا نبودن؛ مروری بر احوال این روزهای چند شورای موازی

به گزارش سیتنا، آخرین روزهای تابستان سال جاری رهبر معظم انقلاب در قالب حکم انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی اینگونه آمده بود که اینجانب ضمن تأکید بر مفاد حکم اولیه تشکیل شورا و پیوست آن، ضروری میدانم که نکات و موارد زیر، مورد اهتمام و توجه جدی رئیس و اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد.

1- انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، به‌منظور تحکیم جایگاه فراقوه‌ای و موقعیت‌ محوری و کانونی شورای عالی و نیز انتقال وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی.»

بدین ترتیب در همان اولین بند از 9 بند این حکم ابلاغی، بحث شوراهای موازی مورد توجه قرار داده شد و پس از مدتها بحث و حاشیه بر سر استمرار حیات یا زوال این شوراها حکمی قطعی دراین خصوص صادر شد. حال چند ماهی از صدور این حکم می گذرد و به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی اکنون مهم ترین دستور کار این شورا بحث حذف شوراهای موازی است.

به گفته ابوالحسن فیروز آبادی اکنون بحث انحلال عملاً صورت گرفته و شوراهایی مانند شورای عالی اطلاع‌رسانی و انفورماتیک مدت‌هاست جلساتشان تشکیل نمی‌شود و فقط باید امور قانونی انجام و تکمیل شود. گزارش‌های مربوط به این موضوع در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی گزارش داده شده و تصمیم‌گیری درخصوص آن به جلسه آتی شورا موکول شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی البته به وضعیت به نسبت متفاوت یک شورا نیز اشاره کرده و متذکر شد: لازم است برای جلسه آینده دولت هم نظر خود را درخصوص شورای عالی فناوری اطلاعات به شورا اعلام کند.

اواخر هفته گذشته نیز گویا جلسه جدید شورای عالی فضای مجازی برگزار شده اما با وجود وعده‌های داده شده در اخبار مربوط به این جلسه صحبتی از وضعیت این شوراها نشده است.

از سوی دیگر در ایام برگزاری نمایشگاه الکامپ هم یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی که اتفاقا پیش از این هم به عنوان دبیر شورای عالی اطلاع رسانی مشغول بوده و در قوه قضائیه هم مسوولیت دارد، در قالب نشستی خبری از حذف و انحلال شوراهای مربوطه سخن گفت.

حجه الاسلام حمید شهریاری در این باره اعلام کرد: تاکنون غیر از شورای عالی فناوری اطلاعات شوراهای دیگر به این موضوع قانونی تن داده‌اند اما چون مجلس شورای اسلامی موسس شورای عالی فناوری اطلاعات بوده خود مجلس باید در رابطه با منحل شدن آن نظر بدهد، البته طبق گزارشی که من از یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس داشته ام این موضوع در حال پیگیری بوده است.

شهریاری خاطرنشان کرد: تمام دست‌اندرکاران این حوزه معتقدند که این شوراهای عالی موازی با چنین شرح وظایفی نباید به فعالیت خود ادامه دهند، اما تنها دلیل شان این است که بعضا فعالیت آن شوراها با شورای عالی فضای مجازی در تناقض است. لذا تمام شرح وظایف شوراهای عالی سابق باید حذف شود و اگر می خواهند به فعالیت خود ادامه دهند باید شرح وظایف جدیدی برای خود انتخاب کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه اظهار کرد: عده‌ای گفته‌اند که شورای عالی فناوری اطلاعات را برای توسعه دولت الکترونیکی فعال نگه داشته ایم که این موضوع قطعا اشکالی ندارد؛ زیرا می‌تواند وظایف پایین دستی به نسبت حاکمیت داشته باشد، اما این موضوع مربوط به این می‌شود که نهاد جدیدی تاسیس شود زیرا وظایف شش گانه این شورا باید خط بخورد.

وی ادامه داد: بحث انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات در دستور کار شورای عالی فضای مجازی بود، اما رئیس‌جمهور گفت مقداری تامل شود تا دقیق تر به این موضوع رسیدگی شود.

حال اگرچه هیچ خبری درباره اموال و ساختمان های هیچ یک از این شوراها منتشر نشده و دراین خصوص توضیحی داده نشده که به عنوان مثال اگر شورایی مانند شورای عالی اطلاع رسانی منحل شود ساختمان و دارایی های آن به چه نهادی واگذار می شود اما به نظر می رسد با گذشت چندین ماه همچنان باید منتظر ماند تا شاید تکلیف این شوراها به طور کامل معلوم شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-18 16:17

افزودن دیدگاه جدید