کد مطلب: 

181843

جنجال در پی توقیف لپ تاپ یک خبرنگار توسط پلیس

ضبط لپ تاپ خبرنگار انگلیسی توسط پلیس انگلیس با استناد به قانون ضد تروریسم سبب بروز نگرانی در میان فعالان مدنی و روزنامه نگاران و به صدا در آمدن زنگ خطر برای کمپین های مدافع آزادی بیان در این کشور، شده است.
جنجال در پی توقیف لپ تاپ یک خبرنگار توسط پلیس

به گزارش سیتنا به نقل از ایرنا، منابع انگلیسی روز پنجشنبه گزارش دادند، پس از آنکه مقامات پلیس انگلیس با حکم قضایی خواهان دسترسی به این لپ تاپ شدند، 'اسکندر کرمانی'، خبرنگار 'بی بی سی' در برنامه نیوزنایت، آن را به پلیس تحویل داده است.

به گفته این منابع، پلیس انگلیس هنگامی وارد عمل شد که اسکندر کرمانی با فردی در سوریه که آشکارا مرتبط با گروه تروریستی داعش شناخته می شود، ارتباط برقرار کرده بود.

براساس قانون ضد تروریسم انگلیس که در سال 2000 میلادی به اجرا درآمد، پلیس این کشور این قدرت قانونی را دارد تا در خلال هرگونه تحقیقاتی در مورداجرا، آمادگی و تحریکات منجر به اعمال تروریستی، به اطلاعات موردنیازش دسترسی پیدا کند.

روزنامه ایندیپندنت در این مورد نوشت: استفاده پلیس انگلیس از قانون ضد تروریسم برای ضبط این خبرنگار جوان برنامه 'نیوزنایت' ضمن ایجاد نگرانی میان همکارانش در 'بی بی سی' ، زنگ خطر را برای کمپین های مدافع آزادی بیان به صدا درآورد.

این روزنامه افزود: ضبط لپ تاپ این خبرنگار و اطلاعات درون آن ، سبب شده است که سازمان مدافع آزادی مطبوعات واکنش نشان دهند .

ایندیپندنت نوشت: 'جو گلانوله' مدیر گروه انگلیسی کارزار مدنی 'پن' در این مورد می گوید: بعد از جریانات یازدهم سپتامبر سال 2001 میلادی و حملات بمب گذاری انتحاری لندن در سال 2005 ، ما شاهد یک 'هیجانات غیرقابل کنترل '( هیستری ) در اطراف موضوع تروریسم هستیم.

این روزنامه افزود: به گفته مدیر کارزار مدنی 'پن'، در شرایط کنونی اگر یک روزنامه نگار به سمت مسایل مرتبط با تروریسم بروند، پلیس انگلیس می تواند با استفاده از قانون ضد تروریسم ،جهت به دست آوردن منابع خبری اش اقدام کند.

'ایان کاتز' دبیر برنامه 'نیوز نایت ' شبکه 'بی بی سی'، نیز از ضبط لپ تاپ یکی از روزنامه نگارانش به استناد قانون مبارزه با تروریسم، اظهار نگرانی کرده است.

به گفته دبیر برنامه نیوز نایت، استفاده پلیس از قانون ضد تروریسم برای دسترسی به اطلاعات مبادله شده بین روزنامه نگاران و منابع آنها ممکن است به هنگام گزارش کردن درباره گروه تروریستی داعش، مشکلاتی را ایجاد کند.

وی افزود: 'اگرچه ما مانع تحقیقات پلیس نمی شویم، اما نگران این هستیم که استفاده از قانون ضد تروریسم برای دسترسی به ارتباطات بین خبرنگاران و منابع آنها، در پوشش اخبار این موضوع بسیار حساس که نفع عمومی در آن دخیل است، برای خبرنگاران مشکل ایجاد می کند.'

سخنگوی 'بی بی سی' نیز گفته است که 'پلیس براساس قانون ضد تروریسم از 'بی بی سی' خواسته است تا مجموعه ارتباطات بین یک خبرنگار 'نیوزنایت' و فردی در سوریه را که خود را آشکارا عضو داعش معرفی می کند، تحویل دهد'.'

این سخنگو افزوده است: 'این مرد در گزارش های نیوزنایت شرکت داشته و منبع اطلاعات محرمانه نیست.

اسکندر کرمانی که قبلاً برای شبکه های 'بی بی سی لندن'، 'اخبار شبکه 4 ' و 'شبکه اسلام' کار می کرده، سال گذشته به برنامه نیوزنایت پیوست.

گفته می شود کرمانی با تعدادی از افرادی که ادعا کرده اند که با داعش در ارتباط هستند، گفت وگو کرده است ازجمله 'جیک بیلاردی'، جوان 18 ساله استرالیایی که تصویرش به همراه نیروهای داعش در دسامبر سال گذشته میلادی در اینترنت منتشر شد.

این روزنامه نگار جوان در پیامی که بر روی صفحه توئیترش منتشر کرده، از ابراز حمایت ها و همبستگی های صورت گرفته از وی، تشکر کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-10-30 16:53

افزودن دیدگاه جدید