کد مطلب: 

180277

80 درصد موبایل‌های موجود در بازار، مرجوعی هستند!

در حال حال حاضر از آنجا که این مساله در میان محصولات دیجیتالی به خصوص لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه بیشتر به چشم‌ می‌خورد، برخی فروشندگان در موبایل‌فروشی‌ها هستند که این کالا را با همان قیمت کالای اصل و بدون اطلاع از ریفربیشد بودن به خریداران فروخته و باعث می‌شوند که بعضی از خریداران چند وقت بعد شاهد مشکلاتی از قبیل خرابی قطعات گوشی به ظاهر نوی خود شوند.
80 درصد موبایل‌های موجود در بازار، مرجوعی هستند!

به گزارش سیتنا، ریفربیشدها کالاهایی هستند که بنا به دلایل مختلفی به کارخانه برگشت داده و تعمیر شده و بعد در بازار فروخته می‌شوند.به گفته برخی از فروشندگان، این کالاها صرفاً کالاهای نامرغوبی نیستند بلکه نباید در فروشگاه‌های کشور با قیمت کالای اصلی و بدون اطلاع به مشتریان فروخته شوند اما این در صورتی است که در برخی از مغازه‌های موبایل‌فروشی اینکار صورت می‌گیرد.

امروزه برخی از شرکت‌های سازنده تلفن‌های همراه و کالاهای دیجیتال، کالاهایی را که به دلایل مختلف از جمله، محصولاتی که در هنگام بسته‌بندی آسیب‌ دیده‌، محصولاتی که دارای نقص فنی شده و تحت شرایط گارانتی مرجوع شده، کالاهایی که به نوعی تنها در ویترین مغازه‌ها، نمایشگاه‌ها و... استفاده شده‌، آنهایی که در انبارها بدون فروش و استفاده مانده‌اند و سایر موارد، به کارخانه برگردانده شده را، دوباره استفاده می‌کنند و به گوشی‌های نو تبدیل می‌کنند.

این گوشی‌ها که به آنها کالاهای مرجوعی یا کالاهای رفرش‌شده هم می‌گویند، باید در زمان عرضه از قیمت‌های پایین‌تری برخوردار باشند و حتی گاهی با قیمتی کمتر از نصف قیمت نمونه اصل آن به فروش می‌رسند. همچنین این کالاها برچسبی دارند که نوشته روی آن، نشان‌دهنده ریفربیشد بودن آن است که گویا این روزها در مراکز و فروشگاه‌های بسیاری در کشور به فروش می‌رسند.

اما در حال حال حاضر از آنجا که این مساله در میان محصولات دیجیتالی به خصوص لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه بیشتر به چشم‌ می‌خورد، برخی فروشندگان در موبایل‌فروشی‌ها هستند که این کالا را با همان قیمت کالای اصل و بدون اطلاع از ریفربیشد بودن به خریداران فروخته و باعث می‌شوند که بعضی از خریداران چند وقت بعد شاهد مشکلاتی از قبیل خرابی قطعات گوشی به ظاهر نوی خود شوند. این روزها گویا این مساله، در پاساژهای موبایل ایران بسیار رخ می‌دهد و مشکلات بسیاری را برای برخی از کاربران ایجاد کرده است.

از کجا متوجه شویم که کالاهای موجود در بازار ریفر شده‌اند یا نه؟
فروشنده‌ای در این خصوص به اقتصادنیوز گفت: تشخیص این موضوع که یک کالا ریفر شده یا نه بسیار سخت است و حتی گاهی ما که فروشنده هستیم این موضوع را متوجه نمی‌شویم چون برچسبی که نشان‌دهنده ریفر بودن آن وسیله‌ است گاه به وسیله فروشندگان اصلی از بین می‌رود. او اظهار کرد: خود ما سعی می‌کنیم تنها از جای خاصی که آشنا و قابل اطمینان باشد، وسایل مغازه خود را بخریم و به آنها اعتماد می‌کنیم. خریداران نیز باید از مکان‌هایی که به آنها اطمینان دارند و معتبر هستند، کالای مورد نیاز خود را بخرند.

فروشنده دیگری اینطور اظهار کرد:تنها توصیه می‌کنم کالاهایی که فاقد گارانتی است را خریداری نکنید. اگر کالای خریداری شده شما از گارانتی معتبری برخوردار باشد می‌توان گفت‌ که ریفر شده نیست. به این دلیل که گوشی‌هایی که در بازار ریفربیشد شده هستند گوشی‌هایی هستند که گارانتی ندارند یا گارانتی آنها نامعتبر و به مدت محدود است. پس بهتر است گوشی‌های با گارانتی معتبر و قانونی را تهیه کنید تا از اصالت تلفن‌همراه خود مطمئن باشید.

فروشنده‌ای دیگر به اقتصادنیوز گفت: درحال حاضر حدود 80 درصد تلفن‌های همراه موجود در کشور ریفربیشد شده‌اند. این گوشی‌ها بیشتر به این دلیل که با قیمت ارزانتری به فرد واردکننده فروخته شده و از طریق قاچاق به کشور وارد می‌شود به بازار ایران راه‌ یافته و افزایش پیدا کرده‌اند. حتی در حال حاضر می‌توان گفت بیش از 80 درصد از سهم بازار ایران را در دست گرفته‌اند. او گفت: این تلفن‌های همراه در صورت برخوردار بودن از گارانتی،‌ از گارانتی نامعتبری برخوردار هستند؛ پس بهتر است، گوشی‌های با گارانتی اصل و معتبر خریداری کنید.

او گفت: البته می‌توان با تطبیق شماره سریال گوشی با سایت سازنده آن، از اصل بودن کالای خریداری شده، هم خبردار شد که به نظر می‌رسد در برخی شرکت‌های عرضه‌کننده سرور، سریال محصولات اصلی روی قطعات ریفربیشد کپی می‌شوند.

شما هم گوشی‌های ریفر شده خریده‌اید؟
در این میان فروشنده‌ای بود که اظهار کرد: مشتریان بسیاری هستند که برای تعمیر تلفن‌‌های همراه خود به اینجا می‌آیند و اظهار دارند، گوشی‌ نویی که خریداری کرده‌اند خود به خود خاموش می‌شود و دیگر روشن نمی‌شود. او گفت: ممکن است این گوشی‌ها از گوشی‌های ریفربیشد شده یا ری‌پک شده باشند که به مشتریان فروخته شده‌‌ است. او گفت:‌ امروزه فروش این کالاها در بازارهای موبایل افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادنیوز، البته از آنجا که این کالاهای ریفربیشد شده قطعاً کالاهایی نیستند که خراب بوده باشند و بعد بازیافت شوند، بنابراین برخی از مشتریان هم بوده‌‌اند که با خرید این کالاها در داخل و خارج از کشور، به مشکلی برنخورده‌‌اند. اما فروشندگانی که این کالا را در مغازه‌های خود دارند خرید این کالاها را توصیه نمی‌کنند بلکه آن را ریسکی بزرگ می‌دانند و از نظر آنها تفاوت قیمتی که با کالای اصلی وجود دارد مبلغی حدود 100 تا 200 هزار تومان است که ارزش ریسک کردن را ندارد. اما مشتریانی هم بوده‌اند که این کالا را خریداری کرده‌اند و احساس رضایت داشته‌اند. 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-09-03 23:44

افزودن دیدگاه جدید