کد مطلب: 

179667

مجوز رییس‌جمهور برای مهاجرت ایران از پروتکل اینترنت 4 به 6

طبق مصوبه شورای عالی فناوری اطلاعات کشور مورخ 8 تیرماه که به تایید و توشیح حجت الاسلام روحانی رییس جمهور کشورمان رسیده، مهاجرت از پروتکل اینترنت نسخه 4 به 6 تصویب شده است.
مجوز رییس‌جمهور برای مهاجرت ایران از پروتکل اینترنت 4 به 6

به گزارش سیتنا به نقل از صبحانه، IP مخفف عبارت Internet Protocol است و آدرسی اینترنتی است که مانند پلاک رایانه کاربر عمل می‌ کند و توسط آن هویت و مکان یک رایانه در شبکه‌ اینترنت معین می‌ شود؛ هنگامی که شخص از رایانه‌ خود برای رفتن به اینترنت استفاده می‌ کند، رایانه او از آدرس IP برای اتصال به رایانه و سرورهای‌ دیگر استفاده می ‌کند.

طی سالهای گذشته، پروتکل استاندارد در فضای مجازی، IPv4 بود اما با افزایش شمار دستگاه‌ هایی که به اینترنت متصل می‌شوند اعم از موبایل، لپ ‌تاپ، رایانه‌ های شخصی و لوازم خانگی، آدرس‌های IPv4 به سرعت رو به پایان رفتند چراکه پروتکل IPv4 از آدرس‌های 32 بیتی تشکیل شده بود بدین معنا که این فضا اجازه آدرس ‌دهی به دو به توان 32 دستگاه (حدود 4.3 میلیارد) را می ‌داد و به همین خاطر، این پروتکل به IPv6 تغییر کرد که از آدرس وب 128 بیتی استفاده می ‌کند که ظرفیت میلیاردها آدرس جدید را دارد.

IPv6 علاوه بر ظرفیت بسیار بالاتر، از امنیت بالاتری نسبت به IPv4 برخوردار است و همین امر ضرورت تجهیز کردن دستگاه‌ها و سیستم‌ها به ورژن را دوچندان می‌ کند. در بعضی از کشورها این سیستم جدید جایگزین نسخه‌ی قدیمی IP شده است و با توجه به اینکه گذر و مهاجرت از نسل چهارم آی پی‌ ها به نسل ششم نیازمند زمان و ملزومات و زیرساختهای بسیاری است، برنامه ریزی های عملی دولت برای رسیدن به این هدف، آغاز شده است.

طبق بخشنامه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همه دستگاههای اجرایی که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، اعلام شده است که طبق مصوبه شورای عالی فناوری اطلاعات کشور مورخ 8 تیرماه سال 94 که به تایید و توشیح حجت الاسلام روحانی رییس جمهور کشورمان رسیده، مهاجرت از پروتکل اینترنت نسخه 4 به 6 تصویب شده است.

گفتنی است؛ طبق این مصوبه اعلام شده است که «به منظور تامین منابع عددی اینترنتی و روزآمدسازی پروتکل اینترنت در هماهنگی با رویکردها و الزامات سازمانهای بین المللی و به منظور گذر از پروتکل اینترنت نسخه 4 به 6 و بهره برداری از قابلیت ها، سرویس ها و توانایی های آن در کشور، مصوبه مهاجرت از پروتکل اینترنت نسخه 4 به 6، مصوب گردید».

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-08-12 01:46

افزودن دیدگاه جدید