کد مطلب: 

179548

از اعتراض به اختلال تلگرام تا مشتریان خاموش اینترنت

به نظر می‌رسد براساس آنچه اعلام شده بخشی از کاربران ADSL مخابرات مشتریان خاموش هستند به عبارت دیگر افرادی که پس از مدتی خواستار قطع سرویس خود از سوی مخابرات شده‌اند تا مدتی برای قطع سرویس آنها دست نگه داشته می‌شود به همین دلیل به نظر می‌رسد عددی که درباره تعداد مشترکان ADSL مخابرات مطرح می‌شود تا حدی متورم است.
از اعتراض به اختلال تلگرام تا مشتریان خاموش اینترنت

به گزارش سیتنا به نقل از خبرنگار ایسنا، احمد نخجوانی - مدیر عامل شرکت اینترنتی شاتل - با بیان این مطلب به ارائه‌ی توضیحاتی درباره وضعیت اینترنت پرسرعت در کشور و تبعاتی که مشکلات پیش آمده برای مخابرات برای شرکت‌های ندا ایجاد کرده پرداخت، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال 2019 در کل جهان 2.6 میلیارد نفر کاربر LTE خواهند بود.

وی همچنین به شاخص‌های بین‌المللی حوزه ICT اشاره و عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در سال 2013 که نتایج آنها در سال 2015 اعلام شد در شاخص توسعه ICT ایران رتبه‌ 94 را در دنیا بدست آورده که با این رتبه حتی کشورهایی مانند اکوادور، فیجی و یا آلبانیا شرایطی به مراتب بهتر از ما در جدول دارند.

نخجوانی در عین حال یادآور شد: در حوزه خدمات پهن‌باند ثابت نیز رتبه ایران در جهان 115 بوده که رتبه بسیار خطرناکی به شمار می‌رود.

وی همچنین یادآور شد: نکته‌ی دیگر آنکه ما در بسیاری از شاخص‌های ICT از متوسط جهان و آسیا پایین‌تریم و متاسفانه رتبه ما در موارد متعدد با کشور‌هایی مانند فیجی، مغولستان، اکوادور و کشور‌هایی از این دست نزدیکی دارد.

اما نخجوانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث ارائه‌ی پروانه در حوزه FCP و MVNO اشاره کرد و گفت: اکنون با توجه به تصمیمات صورت گرفته بیش از 100 شرکت برای دریافت مجوز MVNO و بیش از 20 شرکت برای دریافت مجوز FCP اقدام کرده‌اند که همین موضوع جای نگرانی دارد، چرا که حتی حالا که 11 شرکت ندا در حال فعالیت هستند برای دریافت خدمات از مخابرات مشکلات متعددی وجود دارد.

مدیر عامل شرکت اینترنتی شاتل در خصوص این‌که آیا همچنان بازار ADSL با توجه به ورود اپراتورهای موبایل به عرصه ارائه‌ی خدمات پهن‌باند این امکان را دارد در بازار فعالیت و رقابت کند، توضیح داد: این حوزه در مسیر خود همچنان فعال است و اعتقاد ما بر آن است که همچنان متقاضی ADSL وجود دارد و برهمین اساس ما این آمادگی را داریم که در این حوزه در تمام نقاط شهری و روستایی سرمایه‌گذاری کنیم.

نخجوانی همچنین به مشکلاتی که طی ماه‌های گذشته میان مخابرات و شرکت‌های PAP ایجاد شده، اشاره کرد و گفت: متاسفانه مشکلات فعلی مخابرات نیز به ما منتقل شده است و اکنون در استان‌هایی که واگذاری اینترنت مخابرات متوقف شده ما نیز از همان معدود امکاناتی که سابق دریافت می‌کردیم باز مانده‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به بحث اختلالات پیش آمده در برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام اشاره کرد و گفت: نکته‌ی دیگر هر از چند گاهی یکبار دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام اختلالاتی ایجاد می‌شود و مردم این مساله را از چشم ما می‌بینند، حال نیز از روز گذشته ما تماس‌های مختلفی داشتیم و مردم از این موضوع پرسیده‌اند که چرا دسترسی آنها به تلگرام دچار مشکل شده است.

نخجوانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی علت اقدام شاتل از سوی وزارت ارتباطات و پیگیری موضوع خرید سهام مخابرات که از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات عنوان شده بود، توضیح داد: طبق پروانه ما و مخابرات اگر قرار باشد اپراتوری در حوزه‌های دیگر فعالیتی انجام دهد باید ابتدا مجوز خود را از رگولاتور دریافت کند، چرا که این موضوع جزو‌ی از پروانه اپراتورها به شمار می‌رود.

این مدیر شرکت اینترنتی درباره تعداد کاربران ADSL و میزان رشد آن در کشور نیز اظهار کرد: در حال حاضر به‌طور کلی حدود هفت میلیون کاربر ADSL در کشور وجود دارد که از این رقم حدود نیمی از آن مربوط به مشترکان مخابرات و نیمی دیگر به سایر شرکت‌ها مربوط می‌شود.

نخجوانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به مشکلات ایجاد شده نیز برای مخابرات و تاثیر آن در شرایط کاری شرکت‌های PAP اشاره کرد و گفت: اکنون در 80 درصد موارد در شهری مانند تهران ما امکان جذب مشترک جدید را نداریم و این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که ما حدود یک میلیون پورت در اختیار داریم.

محمدحسن شانه‌ساززاده عضو هیات مدیره شاتل نیز در این نشست به ارائه‌ی توضیحاتی کلی پرداخت و عنوان کرد: به نظر می‌رسد ورود 15 شرکت FCP در بازار می‌تواند مشکلات خاص خود را به دنبال داشته باشد چرا که اکنون حجم نیاز کشور مشخص است و در شرایطی که تعداد عرضه‌کنندگان در کشور افزایش پیدا کند به دنبال کاهش سهم هر اپراتور در بازار رقابتی ایجاد می‌شود که نتیجه‌ی این رقابت ضرر برای همگان است.

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: زمانی که رقابت بیشتر شود شرکت‌ها به ناچار قیمت‌های خود را پایین می‌آورند اما این کاهش قیمت تا زمان خاصی با شیوه‌های خاص بهینه‌سازی رخ می‌دهد و پس از آن ارائه‌کننده خدمات مجبور است برای دسترسی به قیمت ارزان از کیفیت کار خود بکاهد که به نظرم چنین موضوعی موجب می‌شود هم خدمات نامناسب به مردم ارائه شود وهم توان شرکت‌ها در توسعه و ارائه‌ی تکنولوژی‌های جدید گرفته شود که در نهایت این موضوع به ضرر همگان خواهد بود.

شانه‌ساززاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مخابرات و وضعیت آن، همچنین بحث فروش سهام شرکت توسعه اعتماد مبین اشاره کرد و گفت: به عنوان یک ایرانی اعتقاد ندارم که لازم است یکبار دیگر این مجموعه به همین شکل به فرد دیگری واگذار شود به هر حال وقتی که قرار است یک شرکت 18 هزار میلیارد تومان معامله شود باید در روند فعالیت‌های آن دقت بسیاری صورت بگیرد، بازار ICT ایران بازار سودآوری به‌شمار می‌رود و حتی همین حالا در اخبار می‌خوانیم گروه‌های اروپایی و به‌طور خاص ایتالیایی از سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری در بازار ایران خبر می‌دهند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-08-08 17:53

افزودن دیدگاه جدید