کد مطلب: 

178233

وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات چگونه تخصیص می‌یابد؟

وام وجوه اداره شده، یارانه‌ای است که در راستای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه کشور با کاهش سود در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد؛ در این راستا وزارت ارتباطات فراخوان دوم استفاده از این وجوه را برای سال جاری اعلام کرد.
وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات چگونه تخصیص می‌یابد؟

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری تسنیم، "وام وجوه اداره شده" اعتباراتی بود که براساس ماده هفت قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، طی قراردادهای منعقد شده با شرکت‌ها، موسسات بانکی و غیربانکی مجاز در اختیار آنها قرار می‌گرفت تا براساس ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه برای سرمایه‌گذاری در جهت اهداف قانون برنامه‌های سوم و چهارم توسعه اقتصادی به صورت تسهیلات در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی قرار گیرد.

این وجوه که عمدتاً بصورت یارانه و با کاهش سود و کارمزد تسهیلات پرداختی، در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفت برای برنامه پنجم توسعه نیز تمدید شد و دستگاه‌های اجرایی دارای این اعتبار نیز با عقد قراردادی با بانک‌ها و صندوق‌ها و موسسات مالی دارای مجوز و با اهرم قرار دادن این منابع، موسسات مذکور را موظف به پرداخت تسهیلات از محل منابع داخلی خود نمودند.

وزارت ارتباطات بعد از اولین فراخوان خود جهت شناسایی متقاضیان دریافت تسهیلات از محل وام وجوه اداره شده، اردیبهشت ماه سال جاری رسما اعلام کرد که بیش از 280 درخواست در حوزه‌های امنیت، محتوا، نرم‌افزار، شبکه و سخت‌افزار دریافت کرده که در حال ارزیابی توسط کارگروه‌های مربوطه است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در اسرع وقت شرکت‌های واجد شرایط برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی خواهند شد.

شرکت‌های متقاضی دریافت این نوع وام موظف هستند طرح کامل کسب‌و‌کار خود که حداقل باید در برگیرنده موارد مهمی چون برآورد بازار، تحلیل رقبا، ارایه طرح فروش محصول، نحوه درآمدزایی، لیست همکاران و تجهیزات مورد نیاز و برآورد هزینه آنها و نیز مشخصات فنی دقیق دستاوردهای طرح باشد را جهت احراز صلاحیت ارائه کنند.

سقف وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات نسبت به سال گذشته با 33 درصد رشد از 90 به 120 میلیارد تومان جهت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان رسید و اکنون نیز مرحله دوم این نوع حمایت‌ها برای سال جاری قرار است از امروز فراخوان شود.

حسین صمیمی -مدیر کل توسعه فناوری و صدور خدمات فنی مهندسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- پیش از این درباره شرکت‌های متقاضی مرحله دوم گفته بود که از امروز (شنبه) می‌توانند با مراجعه به پورتال وجوه اداره شده به نشانی www.ees.ict.gov.ir/web/loan علاوه بر آشنایی با اولویت‌های اعطای تسهیلات، نسبت به ثبت‌نام، تکمیل و ارسال مدارک اقدام کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌هایی که در حوزه تحقیق و توسعه، توسعه کسب‌‌و‌کار و توسعه صادرات محصولات فاوا فعالیت می‌کنند، می‌توانند براساس اولویت‌های مطرح شده در پورتال اقدام به ثبت‌نام کنند، گفت: تعیین اولویت‌ها، باعث جهت‌دهی به اعطای تسهیلات خواهد شد.

مدیر کل توسعه فناوری و صدور خدمات فنی مهندسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه امکان پیگیری درخواست‌های ثبت شده نیز فراهم شده تا متقاضیان بتوانند از وضعیت درخواست‌های خود مطلع شوند، از بارگزاری دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوطه در این پورتال خبر داد.

صمیمی خاطر نشان کرد: در فراخوان اول، بسیاری از شرکت‌ها طرح کسب‌و‌کار قابل قبولی ارائه نکردند، همچنین مبلغ وام درخواستی برخی از شرکت‌ها با توان و گردش مالی آنها متناسب نبود که به ناچار با درخواست این شرکت‌ها موافقت به عمل نیامد و ضروری است در تکمیل مدارک و مستندات مورد نیاز، دقت فراوان صورت گیرد.

دبیر وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات با اشاره به ساختار و فرآیندهای اعطای تسهیلات وجوه اداره شده گفت: در حال حاضر چهار کارگروه تخصصی در حوزه‌های سخت‌افزار، محتوا، نرم‌افزار و امنیت متشکل از مدیران و کارشناسان زبده سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه انتخاب ارزیابان و داوران طرح‌ها، صحه‌گذاری نتایج داوری و ارائه آنها برای تایید نهایی را برعهده دارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-06-27 20:48

افزودن دیدگاه جدید