کد مطلب: 

177847

اعتراف امریکا به حمله سایبری به ایران

در هفته‌ای که گذشت، خبرهایی مانند«دانشمند ایرانی قلب اطلاعاتی ناسا را متحول می‌کند»،«با بو و رایحه مورد علاقه‌تان از خواب بیدار شوید» و«هواپیمای اینترنت گوگل سقوط کرد» جزو برترین‌های هفته نام گرفتند.
اعتراف امریکا به حمله سایبری به ایران

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته ای که گذشت اخبار متفاوتی در حوزه فناوری منتشر شدند تا گواهی برای پیشرفت در این حوزه باشند اما خبرهایی مانند «کشف جمجمه قدیمی ترین مقتول کشف شده در جهان»، «اعتراف امریکا به حملات سایبری به ایران و کره شمالی» و «ساخت گجتی برای افزایش کیفیت هوای منزل» و ... بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفتند.

* دانشمند ایرانی قلب اطلاعاتی ناسا را متحول می‌کند

پروفسور بهرام مبشر استاد ایرانی دانشمند ارشد ناسا و استاد دپارتمان فیزیک و اخترشناسی دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید هدایت پروژه همکاری این دانشگاه و ناسا را با هدف توسعه تحقیقات اطلاعات وسیع (Big Data) و آموزش موسوم به FIELS را بر عهده گرفته است.

در قالب این همکاری گسترده، آژانس فضانوردی آمریکا کمک قابل توجه ۴.۵ میلیون دلاری به تیم تحت امر پروفسور مبشر اعطا می کند.

بر اساس توافقاتی که بر روی جزئیات آن با دقت برنامه ریزی شده است، در طی ۵ سال این حمایت مالی (گرنت) به دانشگاه کالیفرنیا تزریق خواهد شد. طرف مقابل، تیم تحت امر پروفسور مبشر مطالعات گسترده ای با هدف ایجاد و توسعه فرصتهای آموزشی و تحقیقاتی در حوزه اطلاعات وسیع و تصویرسازی را آغاز می کند.

پروژه FIELD برنامه مشترکی میان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید، آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و دانشگاه دولتی کالیفرنیا محسوب می شود که طی آن دانشجویان و فارغ التحصیلان علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات جذب و پرورش داده می شوند.

* هواپیمای اینترنت گوگل سقوط کرد

درحالی که گوگل در روزهای گذشته و در حاشیه کنفرانس I/O با رونمایی از تازه های خود در دنیای فناوری حسابی خبرساز شده است حالا انتشار خبر سقوط هواپیمای خورشیدی ویژه توسعه شبکه جهانی اینترنت این شرکت در آمریکا، شوکی بزرگ به مدیران ارشد غول فناوری جهان و طرفداران آن بوده است.

حادثه سقوط هواپیمای خورشیدی گوگل چندی پیش و در مناطق دورافتاده پوشیده از شن مکزیک روی داد و حالا مدیران ارشد این شرکت وقوع این حادثه را رسما اعلام کردند.

این سازه هوایی که انرژی لازم برای پرواز خود را از خورشید می گرفت، توسط شرکت Titan Aerospace طراحی و ساخته شده است. گوگل این شرکت را در سال ۲۰۱۴ و با هدف طراحی و تولید هواپیماهای بدون سرنشین کنترل از راه دور و استفاده از آن جهت گسترش شبکه جهانی اینترنت به دورافتاده ترین نقاط جهان خریداری کرد.

این حادثه اندکی پس از برخاستن هواپیما از زمین روی داد. در این رویداد هیچ کس آسیب ندیده با این حال امیدها برای تحقق ایده گسترش شبکه جهانی اینترنت به دورافتاده ترین و ناشناخته ترین نقاط زمین همچنان دست نیافتنی باقی ماند.

تقریبا سراسر این هواپیما از صفحات خورشیدی پوشانده شده بود که از این طریق انرژی لازم برای ادامه پرواز آن را تأمین می شد.

* کشف جمجمه قدیمی ترین مقتول کشف شده در جهان

مدتی است که گروهی از محققان در اسپانیا ۲۸ جمجمه بسیار قدیمی کشف شده در غاری واقع در شمال این کشور را مورد بررسی دقیق قرار می دهند.

آنها پس از آنالیزهای دقیقی که با استفاده از پیشرفته ترین فناوری های شناسایی ساختار استخوانی صورت گرفت به کشف حیرت انگیزی دست یافتند. درحقیقت آنها متوجه شدند یکی از این جمجمه ها دارای حفره ای عجیب است.

این جمجمه متعلق به مردی است که ۴۳۰ هزار سال پیش زندگی می کرده و حفره ای که به طور عمدی در آن کشف شده می تواند گویای آن باشد که این مرد نخستین مقتول شناسایی شده توسط بشر است.

این مرد که درحدود ۲۰ سالگی به قتل رسیده متعلق به قبیله ای از انسانهای نخستین بوده که در شرق منطقه اوراسیا ساکن بودند.

* اعتراف امریکا به حملات سایبری به ایران و کره شمالی

در سال های اخیر، جنگ نامرئی بین کشورهای مختلف آغاز شده که به حملات سایبری و مختل شدن فعالیت سایت ها، سازمان ها یا تاسیسات هسته ای منجر شده است.

رویترز  در خبری نوشت: « تاسیسات هسته ای ایران تنها سایتی نیست که توجه امریکایی ها را به خود جلب کرده بلکه اخبار منتشر شده، نشان می دهد که امریکا با استفاده از ویروس استاکس نت به تاسیسات هسته ای کره شمالی در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی (پنج سال گذشته) نیز حمله کرده بود که این حملات سایبری ناکام ماند. دولت امریکا با استفاده از ویروس استاکس نت و همزمان با حمله سایبری به ایران در سال ۲۰۱۰ با نسخه دیگری از همین ویروس تاسیسات هسته ای کره شمالی را مورد هدف قرار داده بود که ناکام ماند.

* با بو و رایحه مورد علاقه‌تان از خواب بیدار شوید

محققان فرانسوی موفق به طراحی گجت متفاوتی شده اند که می تواند بیدار شدن کاربرانش از خواب را متحول کند. این گجت یک ساعت هوشمند است که با توجه به زمان بیدار شدن کاربرانش بو و رایحه خاصی را در فضا پراکنده می کند. این ساعت Sensor Wake نام دارد. ساعت ها با به صدا درآوردن زنگ یا آهنگ بخصوصی باعث بیدار شدن کاربرانشان در ساعتی مقرر و مشخص می شوند اما این صدا می تواند با یک رایحه خوش بو جایگزین شود تا نه تنها تکرار و دلزدگی را به همراه نداشته باشد بلکه کاربرانش با شادابی و نشاط بیشتری نیز از خواب بیدار شوند.

 مخترعان این ساعت هوشمند و خوش بو معتقدند که با توجه به حس بویایی گجتی را طراحی کرده اند که بیدار شدن را آسان تر و همینطور دل انگیزتر می کند. کار با این ساعت هوشمند بسیار آسان و همانند فعالیت با یک ساعت معمولی است. کاربر زمان بیدار شدن خود را با این ساعت تنظیم کرده و سپس کپسول و رایحه مورد نظر خود را در آن قرار داده تا در ساعت مقرر با رایحه مورد علاقه خود از خواب بیدار شود.

*  ساخت گجتی برای افزایش کیفیت هوای منزل

در دهه های اخیر، آلودگی هوا تبدیل به یکی از معضلات مهمی شده که دولت ها را به اتخاذ راهکارهای جدی وا داشته است. استشمام هوای سالم در بیرون یا داخل منزل می تواند سهم به سزایی در سلامت انسان ها داشته باشد. اکنون محققان از گجت جدیدی برای تصفیه و همینطور افزایش کیفیت هوای استشمامی در منازل خبر داده اند که می تواند راه حل مفیدی باشد.

این دستگاه Awair نام داشته و به طور نامحسوس و بدون هیچ گونه سر و صدایی به تنظیم کیفیت هوای منازل می پردازد. شرکت Bitfinder در سان فرانسیسکو از ساخت گجت متفاوتی خبر داده که با کمک حسگر و سنسورها می تواند به کنترل و همینطور کیفیت هوای منازل بپردازد. اگر عضوی از خانواده سرماخورده باشد احتمال انتقال بیماری در یک فضای بسته به سایر اعضای خانواده وجود دارد یا افرادی که به پرز فرش یا ... آلرژی دارند، می توانند از این گجت استفاده کرده و میزان احتمال ابتلا به بیماری یا آلرژی را کاهش دهند.

* چراغی که با جاذبه زمین روشن می‌شود

GravityLight چراغ ارزان قیمتی است که می تواند روشنایی را به منازل بیاورد. این چراغ به جای استفاده از سیم و دو شاخه یا پنل های خورشیدی گران قیمت تنها با یک سیم ثقلی ارزان قیمت کار می کند.

چگونگی عملکرد این چراغ را می توان در برداشت انرژی از جسمی دانست که دارای ارتفاع است. کاربران با کشیدن یک ریسمان سبب بالا رفتن یک وزنه ۱۱ کیلوگرمی می شوند سپس با رها کردن سیم و بازگشت جسم به حالت اولیه خود باعث ایجاد پروسه ای می شوند که بسیار آهسته اما با گشتاور بالایی همراه است. حرکت چرخ زنجیر در زمان پایین آمدن وزنه باعث می شود تا ژانراتور DC با سرعتی در حدود هزاران دور در دقیقه به چرخش درآید.

این انرژی برای روشن شدن لامپ هایLED کم مصرف کافی بوده و به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه را با توجه به ارتفاع وزنه روشن خواهد بود و نوری سفید رنگ را در اطرافش پخش می کند. اولین مصرف کنندگان این چراغ ها شهروندان کنیایی خواهند بود.

* گوگل رایانه را به لباس و مبلمان می‌آورد

پروژه جدید غول فناوری دنیا Project Jacquard نام دارد که به نظر می رسد تحولی بزرگ در دنیای فناوری های نوظهور به شمار می آید.

تمرکز اصلی محققان گوگل در این پروژه جدید «نامرئی بودن» این تلفیق فناورانه است. این شرکت چشم اندازی را مد نظر دارد که در آن مواردی نظیر لباس و اسباب و اثاثیه منزل قابلیت تبدیل شدن به سطوح تعاملی را داشته باشند که بتوان از آنها به عنوان پدهای مخصوص یا شاسی هایی جهت انجام کارهای مختلف استفاده کرد.

بر اساس این چشم انداز هیجان انگیز، اشیا اطلاعات را به طور مستقیم از سطح آن دریافت می کنند، بی آنکه به استفاده از پلاستیک های حجیم یا مواد فلزی جاگیر نیازی باشد. در ادامه این فرآیند، اشیای مورد نظر اطلاعات موجود را به نزدیک ترین تلفن همراه هوشمند یا رایانه ارسال می کنند. این کار از طریق امواج ضعیف وای – فای انجام می شود.

محققان گوگل در پروژه Project Jacquard به این ایده فکر می کنند که هر شئ قابلیت انجام محاسبات را داشته باشد و اگر قرار باشد این شی لباس باشد پس باید با تلفیقی از رایانه و پوشاک سر و کار داشته باشند.

* فیزیکدان جوان ایرانی برنده‌ جایزه‌ اریک کندل اروپا شد

موضوع اصلی تحقیق پروفسور یاسر رودی درک ساختار محاسبات و الگوریتم‌های مربوط به نتیجه گیری‌های عددی و آموزش و چگونگی پایه‌ریزی این محاسبات در شبکه‌های عصبی است که  اخیرا وی طی همکاری با پروفسور ادوارد و میبریت موزر که برندگان جایزه‌ نوبل پزشکی امسال هستند، توانست به نتایج چشمگیری در زمینه‌ درک ساختارهای شبکه‌ها در سیستم‌های ردیابی انواع پستانداران و کارکردهای حافظه دست یابد.

به گفته‌ پروفسور ادوارد موزر؛ یاسر رودی یکی از معدود محققان جوان در سطح بین المللی است که هم در زمینه‌ علم اعصاب و هم در زمینه‌ فیزیک نظری فعالیت می‌کند. وی با ایجاد فعالیت‌های مشترک نقش به سزایی بر تاثیرپذیری این دو رشته از یکدیگر برعهده دارد. 

پروفسور میبریت موزر می‌گوید: نکته‌ جالب در مورد یاسر این است که او می‌تواند با استفاده از قوانین پایه‌ای فیزیک محاسبات ذهنی را توضیح دهد که ممکن است حتی در مورد مواد غیر جاندار نیز صدق کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-06-05 10:33

افزودن دیدگاه جدید