کد مطلب: 

177512

دست‌های خالی واعظی در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

یک ماه پیش وزیر ارتباطات به اتهام نداشتن برنامه برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و ارائه صرفاً پاورپوینت از مجلس کارت زرد گرفت؛ امروز نیز وزارت ارتباطات همین انتقاد را به مخابرات وارد کرد. به نظر می‌رسد ارائه پاورپوینت به جای برنامه توسعه در حال باب شدن است.
دست‌های خالی واعظی در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

به گزارش سیتنا، فاطمه سامعی در خبرگزاری فارس، نوشت: یک ماه پیش بود که مجلس وزیر ارتباطات را با کارت زرد بدرقه کرد.

اخطاری که وزیر آن را به عملکردش برای توسعه پهنای باند نسبت می‌دهد اما مخالفان سرسخت می‌گویند وزیر در پاسخ به چرایی تاخیر در اجرای شبکه ملی اطلاعات ناتوان مانده است. آنها میِ‌گفتند: دست وزیر از عملکرد خالی است.

بیست و پنجم فروردین ماه 94 وقتی که سرانجام انتقادهای کهنه به وزیر درباره تعلل در اجرای شبکه ملی اطلاعات از زبان کمیسیون فرهنگی مجلس مطالبه شد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد یک ماه بعد تاریخ دوباره تکرار شود.

آن روز یکی از سنگین‌ترین انتقادهای مخالفان این بود که «وزیر ارتباطات یازده ماه پیش وعده عزم جدی برای اجرای شبکه ملی اطلاعات را داده اما به آن عمل نکرده است، در حالیکه مجلس اعتبار بسیار زیادی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته اما وزارت ارتباطات پس از 10 سال و صرف 2200 میلیارد تومان به عنوان عملکرد به کمیسیون صنایع، کمیسیون فرهنگی مجلس و شورای عالی فضای مجازی تنها چند پاورپونت و اسلاید ارائه کرده است.»

محمد حسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز از این عملکرد انتقاد کرده بود. او گفته بود: «گزارشی که وزارت ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی در مورد شبکه ملی اطلاعات ارائه کرده در حد پاور پوینت بوده و گزارشی نبود که بتوان از روی آن قضاوت کرد. وزارت ارتباطات گزارشی درباره برنامه‌ها و اقدامات شبکه ملی ارائه نمی‌کند؛ به گونه‌ای که حتی یک گزارش یا یک برنامه اقدام و زمان‌بندی‌شده مستند در حد دو صفحه هم از این طرح در دست نداریم.»

طبق اسناد بالادستی کشور، توسعه پهنای باند باید همزمان با ایجاد شبکه ملی اطلاعات باشد؛ وزارت ارتباطات معتقد است شبکه ملی اطلاعات همان شبکه در حال کار فعلی کشور است که باید توسعه یابد و دسترسی تمام ایرانی‌ها به شبکه را فراهم کند. وزارت ارتباطات همچنین افزایش سهم ترافیک داخلی و رسیدن سهم 40 به 60 ترافیک داخلی و ترافیک خارجی از مجموع ترافیک کشور را شاهد مثالی برای داخلی شدن تدریجی ارتباطات و تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات عنوان می‌کند.

در حالی که نظر مخالف دیگری وجود دارد که می‌گوید: شبکه فعلی مبتنی بر بستر اینترنت (پهنای باند بین‌الملل) است و طبق برنامه پنجم توسعه شبکه ملی اطلاعات باید یک بستر کاملا داخلی، امن، مبتنی بر پروتکل اینترنت و بدون وابستگی به خارج باشد که این امر نیازمند تعریف و طراحی مدل تازه‌ای از شبکه است.

از این رو همواره مطالبه مدل اجرای شبکه ملی اطلاعات از وزارت ارتباطات یکی از محل‌‌های مناقشه بین شورای عالی فضای مجازی و مجلس با وزارت ارتباطات بوده است و به دلیل تفاوت تعریف‌های شبکه ملی اطلاعات بین دو گروه، تاکنون مدل اجرایی از شبکه ملی اطلاعات ارائه نشده است.

اما گویا این اتفاقات سرآغاز ارتباط «پاورپوینت» و «برنامه» در صنعت ICT برای نشان دادن دست‌های پر یا خالی از عملکرد بوده است؛ زیرا اخیرا که موضوع موافقت وزارت ارتباطات با افزایش تعرفه تلفن ثابت به شرط ارائه برنامه توسعه از سوی مخابرات، وارد فاز تازه‌ و رسانه‌ای شده، بار دیگر معیار «پاورپوینت» برای اثبات علکرد مورد استفاده قرار گرفته است. این بار این سلاح در دست وزارت ارتباطات افتاد.
چند روز پیش وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با فارس، اعلام کرد که به دلیل تعلل مخابرات در ارائه برنامه توسعه، افزایش تعرفه تلفن ثابت از دستور کار خارج شد. مخابرات مدتی است در سیل انتقادها درباره عدم توسعه است. منتقدان می‌گویند: مالکان خصوصی مخابرات سودها را تقسیم می‌کنند و فکری برای توسعه ندارند.

اظهار نظر قاطع وزیر به سرعت با واکنش مخابرات روبه‌رو شد و این شرکت تصویر نامه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد مخابرات برنامه‌های توسعه خود را در بهمن 93 به رگولاتوری ارائه کرده است. اگرچه امروز نامه مخابرات از سوی رگولاتوری رد شد؛ اما در این میان پاسخ رگولاتور به این نامه، روز کارت زرد مجلس به وزیر را تداعی کرد.

رگولاتور به مخابرات پاسخ داد: «در متن این نامه، صرفاً یک جزوه حاوی یک پاورپوینت درباره عناوین برنامه‌های توسعه‌ای شرکت مخابرات ایران و برنامه تغییر ساختار سازمانی و فنی در شرکت و فاقد برنامه‌های توسعه کمی و کیفی به ویژه در شبکه تلفن ثابت است. این برنامه باید به صورت یک بسته کامل حاوی پروژه‌ها، زمان‌بندی اجرائی، اعتبارات منظور شده و نحوه اجرای آن باشد و به تایید هیات مدیره و مجمع شرکت برسد تا پشتوانه اجرایی داشته باشد و بتوان بر مبنای آن، برنامه‌های توسعه شرکت را پیگیری کرد. متاسفانه عملکرد شرکت مخابرات ایران در طول سال‌های گذشته نشان داده است که مدیریت این شرکت به فکر جبران عقب ماندگی، توسعه شبکه و به‌روز رسانی برای ارائه خدمات مطلوب به مردم نبوده است.»

صرف‌نظر از جنجال رسانه‌ای مخابرات و وزارت ارتباطات که دیر یا زود ساکت خواهد شد، این گفت‌وگوی رسانه‌ای نتیجه مهم دیگری داشت؛ اینکه سرانجام در قضیه مهم اجرای شبکه ملی اطلاعات، مشخص شد مدیران وزارت ارتباطات نیز به لزوم وجود برنامه مشخص شامل زمان‌بندی و نحوه اجرا در انجام پروژه‌ها برای داشتن پشتوانه اجرایی یقین دارند؛‌ پس توقع مجلس و شورای عالی فضای مجازی از وزرات ارتباطات برای ارائه برنامه اجرایی و زمان‌بندی در ایجاد شبکه ملی اطلاعات غیرمنطقی و دور از ذهن نیست.

همچنین در این نامه رگولاتور با استدلال نبود برنامه توسعه شفاف نتیجه گرفته که این عملکرد نشان می‌دهد مدیریت مخابرات به فکر جبران عقب‌ماندگی، توسعه شبکه و به روزرسانی برای ادامه خدمات مطلوب‌تر به مردم نیست.

این برداشت رگولاتوری نیز از شواهد موجود امری منطقی است؛ پیرو این منطق نیز قضاوت مجلس درباره دست‌های خالی وزیر از عملکرد در موضوع راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و سپس نشان دادن کارت زرد توجیه می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-26 00:58

دیدگاه‌ها

تصویر کارمند دیتا
ده سال پیش گروهی در مخابرات ایران مدیریت دیتا را به عهده داشتند و کارشان فقط هزینه کردن اعتبار ات از کانال خاص و فقط برای تامین منافع عده ای خاص به ظاهر سیاسی و در عمل فقط با هدف خالی کردن خزانه به نفع خودشان بود. این گروه در دولت هشتم سازمان دهی شده بودند ولی در دولت نهم سریعا خود را با شرایط جدیدی تطبیق داده وشدند دولت نهمی . صا ایران را به خدمت گرفتند برای ارایش ظاهری معاملات مخابراتی و دور ردن قانون و نیز استفاده از اسکله های نظامی و ندادن حقوق گمرکی گوشه هائی از تخلفات انها بود. این مثلث سوم همه اعتبارات را صرف خرید تجهیزات با مارک تلبز کرد و . تجهیزات خریداری شده کلا غیر قابل استفاده بود توسط باندی به نام ژرفنگر در مزایده از فرانسه هر پورت (هر خط ) دو دلار خریداری و به مخابرات هر پورت دو هزار دلار فروخته شده است . بعد که اعتبارات را بلعیدند به متقاضیان دیتا تکلیف میکردند باید مدم تلبس بخری و سریال ان باید از صا ایران وارد شده باشد و با این ترتیب برای هر مدم ده دلاری حدود هزار دلار از مشترک تیغ میزدند والبته اغلب مشتریان هم نهاد های دولتی بودند و هم اکنون لاشه این مدم ها در انبار همه نهاد ها و بانکها باقی مانده است. با افشاگری هائی که شد تنها اقدامی که وزیر دولت نهم انجام داد این بود که مدم بجای صا ایران از ایزیران وارد شد و مدیرمربوطه هم از معاونت تولید بدون کارخانه صا ایران (سمت احداث شده برای همین منظور ) به مدیر عاملی شرکت ایزیران برای هموار کردن امور رفت . این گروهک با نفوذ کاری با پیشرفت کشور نداشت و فقط ماموریت خود یعنی بلعیدن اعتبارات را انجام داد و حالا بعد از ده سال عملکرد کشور در ایجاد شبکه ملی اطلاعات مورد انتقاد قرار گرفته باید دید این منتقدان در ده سال گدشته کجا بودند و چرا همواره همسو با ان گروهک در دادن وعده ها همصدا میشدند و حالا شده اند انقلابی و منتقد. نکند عادت به خوردن پولهای حق سکوت و قطع ان اینها را به انتقاد واداشته و الا انموقع هم میتوانستند این خرفها را بزنند.
ارسال شده توسط کارمند دیتا در 08 تير 94 - 08:59

افزودن دیدگاه جدید